فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۷۱۰۶

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

حذف ارز ترجیحی ۲ محصول پتروشیمی / قیمت محصولات پتروشیمی افزایش می‌یابد؟

حذف ارز ترجیحی 2 محصول پتروشیمی / قیمت محصولات پتروشیمی افزایش می‌یابد؟

ارز ترجیحی دو محصول پتروشیمی یعنی پت‌ها و پلی‌استایرن‌ها حذف شد. به دنبال این اقدام ارز ترجیحی تمامی محصولات پتروشیمی حذف شده است. آیا حذف این ارز، قیمت محصولات مزبور را افزایش خواهد داد؟

به گزارش تجارت نیوز،

سه وزیر اقتصاد، نفت و صمت ضمن امضای صورت‌جلسه‌ای با حذف دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای پلی‌استایرن‌ها و پت‌‌ها موافقت کردند. از این رو، با حذف ارز ترجیحی این کالاها، دیگر تمامی کالاهای پتروشیمی با دلار حواله مبادله‌ای قیمت‌گذاری می‌شوند.

نحوه قیمت‌گذاری کالاهای پتروشیمی و خوراک آنها همواره موضوعات حیاتی بوده است. پتروشیمی‌‎های بسیاری تاکنون به کاهش سود خود در رابطه با نحوه قیمت‌گذاری نهاده‌ها و خوراک اعتراض کرده‌اند. اکنون ارز ترجیحی تمامی کالاهای پتروشیمی حذف شده و این کالاها با دلار 44 هزار تومانی مبادله خواهند شد. آیا حذف ارز ترجیحی قادر به حل مشکل محصولات پتروشیمی خواهد بود؟

بازار محصولات پتروشیمی ملتهب است

میثم فتحی‌محب، کارشناس حوزه پتروشیمی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد حذف ارز ترجیحی این کالاها باید رخ می‌داد؛ دولت یک‌سری سیاست‌های کلی اقتصادی دارد و حذف ارز ترجیحی، یکی از این سیاست‌هاست. تولید و تقاضا باید تنظیم شود؛ طوری که به تولیدکننده‌ها آسیب نرسد. در این راستا چند محصول مانند پت و پلی استایرن‌ها وجود دارند که داخل بازار به‌شدت ملتهب هستند. منظور از التهاب این است که تقاضای این محصولات بیشتر از عرضه آنهاست. به همین دلیل، دولت در ۶ ماه گذشته تصمیم گرفت ارز همه محصولات را به جز پت‌ها و پلی‌استایرن‌ها حذف کند.

او ادامه داد: واحدی برای تولید این محصولات داخل کشور احداث نشده است. اگر همین امروز هم شروع به احداث یک واحد برای تولید پلی‌استایرن انبساطی یعنی پلی‌استایرن ای پی اس یا پت نساجی کنیم، حداقل سه الی چهار سال طول می‌کشد. با وجود این، ارز ترجیحی این محصولات حذف شده و این محصولات با ارز آزاد در بورس کالا عرضه خواهند شد.

کمبود پت‌ وجود دارد و وارداتی صورت نمی‌گیرد

بنا بر اظهارات او، در مساله پت کمبود وجود دارد و وارداتی نیز صورت نمی‌گیرد. در واقع فقط به پتروشیمی تندگویان مجوز واردات داده شده و در این زمینه مشکلات فراوانی وجود دارد. در واقع اصلاً واردات این محصول صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل، پت داخل بورس کالا با 150 الی 170 درصد رقابت عرضه می‌شود. حال اگر کف قیمت پت با آزادسازی نرخ ارز بالاتر برود، مساله‌ای پیش نمی‌آید چراکه در حالت عادی پت با 160 درصد رقابت عرضه می‌شود.

او اضافه کرد: اگر کف قیمت 20 هزار تومان باشد یا با ارز آزاد محاسبه شود و به رقم 50 هزار تومان نیز برسد، پت با قیمت 70 هزار یا 80 هزار تومان به فروش می‌رسد. به همین دلیل این سیاست در نهایت روی قیمت پت تاثیر چندانی نخواهد داشت. نهایتاً 10 الی 15 درصد قیمت آن افزایش خواهد یافت. این اقدام بر واحد تولیدی پایین‌دستی که قصد خرید از بورس کالا را دارد تاثیرگذار خواهد بود و تولیدکننده مجبور است محصول را گران‌تر خریداری کند.

قیمت پلی‌استایرن‌ها حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش پیدا خواهد کرد

بنا بر گفته فتحی‌محب، در بحث پلی‌استایرن‌های انبساطی نیز در کشور به‌شدت کمبود وجود دارد. ساخت منازل به این پلی‌استایرن‌های انبساطی وابسته است. در واقع این پلی‌استایرن‌ها همان یونولیت‌هایی است که در ساختمان‌سازی استفاده می‌شود و سالانه حدود 70 میلیون دلار پلی‌استایرن ای پی اس وارد می‌شود. حال چون این محصول وارداتی است، اگر این مقدار واردات با ارز آزاد در بورس کالا مبادله شود، احتمال افزایش قیمت بیشتری نسبت به پت خواهد داشت. پیش‌بینی این است که حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد افزایش قیمت در این کالا دیده شود. شایان ذکر است سیاست حذف ارز ترجیحی یک شمشیر دولبه است. اگر انجام شود یکسری مشکلات پیش می‌آید و اگر انجام نشود، مسائل دیگری به دنبال خواهد داشت. در واقع این مساله باید بهتر مدیریت می‌شد اما حالا دیگر آزاد شده و قطعاً تبعاتی خواهد داشت.

راهکار این کارشناس پتروشیمی این است که ایران به سمت تولید این پلیمر گام بردارد. تولید این پلیمر، یک واحد استایرن مونومر احتیاج دارد که باید تولید شود. در واقع یک واحد مشابه واحد پتروشیمی پارس و یک واحد پلی‌استایرن انبساطی باید راه‌اندازی و این محصولات تولید شود. این کار حدوداً یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد. در راستای تامین خوراک این واحدها نیز باید تدابیری صورت گیرد.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.