فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۵۲۰

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

عباس علی‌آبادی گزینه مناسبی برای وزارت نیروست؟

عباس علی‌آبادی گزینه مناسبی برای وزارت نیروست؟

عباس علی‌آبادی به عنوان وزیر پیشنهادی نیرو در دولت چهاردهم به مجلس شورای اسلامی معرفی شده است. با توجه به سوابق علی‌آبادی آیا او توانایی حل مشکلات وزارت نیرو را دارد؟

به گزارش تجارت نیوز،

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم، به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت نیرو در دولت چهاردهم از سوی مسعود پزشکیان به مجلس معرفی شده است. اما علی‌آبادی کیست و آیا توانایی حل مشکلات این وزارتخانه را خواهد داشت؟

او دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی‌ارشد مهندسی مکانیک با گرایش تبدیل انرژی از دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه تهران و دکتری مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل است.

علی‌آبادی در جهاد سازندگی، پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون ۳، شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همکاری داشته است. همچنین سابقه معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی و مدیریت شرکت مپنا در کارنامه‌اش به چشم می‌خورد. 

با توجه به بحران‌های متعدد در حوزه انرژی، سوال اساسی اینجاست که علی‌آبادی شایستگی این سمت مهم و اساسی را خواهد داشت؟

ضرورت ارائه برنامه‌ای جامع و دقیق

حمیدرضا صالحی، عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد ارائه برنامه در حوزه انرژی از سوی فرد پیشنهادی رئیس‌جمهوری امری ضروری است. این برنامه باید برای افکار عمومی، متخصصان و فعالان حوزه اقتصادی در حوزه آب و برق و... ارائه شود تا امکان‌سنجی شود. 

او ادامه داد: برنامه ارائه‌شده در این زمینه باید از سمت کارشناسان، متخصصان، محافل دانشگاهی، محافل صنعتی و تشکل‌های حوزه انرژی بررسی شود. پس از این بررسی، وزیر پیشنهادی می‌تواند در مجلس نیز رأی کافی را کسب کند.

بنا بر نظر صالحی، اگر این وزیر پیشنهادی تصمیمات جدی اتخاذ کند، تحول در حوزه انرژی مشاهده خواهد شد. به طوری‌ که شاید در سال آینده، کاهش ناترازی رخ دهد. اکنون ۱۷ هزار مگاوات کسری برق وجود دارد و اگر در این راستا قدم برداشته شود، این رقم باید به 15 هزار مگاوات برسد و در سال‌های پیش رو نیز کمتر شود. اگر علی‌آبادی اراده جدی داشته باشد و بتواند رویکردها و سیاست‌ها را تغییر دهد، این اتفاق امکان‌پذیر است. اما اگر مانند وزرای قبلی، ابتدا ادعای تغییر داشته باشد اما در ادامه توانایی تصمیمات جدی در او دیده نشود و از فضای فعلی حذف شود، در عمل بهبودی حاصل نخواهد شد.

آیا علی‌آبادی از پس مشکلات برمی‌آید؟

صالحی در پاسخ به این سوال که آیا علی‌آبادی توانایی حل مشکلات این وزارتخانه را دارد متذکر شد: این فرد سابقه کار در مجموعه مپنا را دارد و برای این مجموعه، رشد و توسعه به ارمغان آورده است. از این رو، امید می‌رود ناترازی‌ها نیز کمتر شود. امید است کسی که سکاندار این وزارتخانه می‌شود، بتواند ناترازی‌ها را کمتر کند.

او در پایان خاطرنشان کرد: او نباید ادعا کند این مشکلات از وزرای قبلی به میراث رسیده و توانایی بهبود آن را ندارد. هرکسی که به عنوان وزیر نیرو معرفی می‌شود، باید وضعیت گذشته را بپذیرد و با ارائه برنامه دقیق، قصد بهبود اوضاع را داشته باشد. اگر این اتفاق رخ بدهد، انتظار این است که مردم، باقی دستگاه‌ها، تشکل‌ها و فعالان اقتصادی با او همکاری لازم را داشته باشند.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.