خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۹۶۱۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کاهش قیمت نفت تحت تاثیر اقدامات ژئوپلیتیک/ پزشکیان نفت را با چه قیمتی تحویل گرفت؟

کاهش قیمت نفت تحت تاثیر اقدامات ژئوپلیتیک/ پزشکیان نفت را با چه قیمتی تحویل گرفت؟

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز شنبه 27 مرداد ۱۴۰۳ با 0.28 درصد کاهش به 79 دلار و 58 سنت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا هم با 0.2 درصد کاهش به 76 دلار و 6 سنت رسید.

به گزارش تجارت نیوز،

به طور میانگین قیمت نفت برنت افزایش 0.13 درصدی داشته و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا نیز کاهش 0.49 درصدی را در این هفته تجربه کرده است. اما از چهارشنبه قیمت نفت شیب نزولی به خود گرفت. که می‌توان آن را نشانی از کاهش نگرانی‌ها نسبت به تحولات منطقه دانست.

قیمت نفت سنگین ایران

قیمت نفت سنگین ایران 84.58 دلار بیان شده است. سازمان کشورهای صادر کننده نفت اوپک، در گزارش ماهانه خود از بازار نفت، اعلام کرد قیمت هر بشکه نفت سنگین ایران در ژوئیه، به ۸۴ دلار و ۵۷ سنت رسید که ۹۲ سنت معادل ۱.۱ درصد در مقایسه با قیمت ۸۳  دلار و ۶۵ سنت در ژوئن مه، افزایش داشت. میانگین قیمت نفت سنگین ایران از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون، به ۸۳ دلار و ۶۲ سنت در مقایسه با ۷۹ دلار و ۸۴ سنت در مدت مشابه سال ۲۰۲۳ رسیده است.

در این گزارش ادعاشده که تولید نفت ایران در ژوئیه، با ۲۰ هزار بشکه در روز افزایش، به ۳.۲۷۱ میلیون بشکه در روز رسید. حال با توجه به داده‌های سازمان اوپک باید اظهار داشت که دولت پزشکیان، نفت را با قیمتی نسبتا بالا در روزهای ابتدایی دولت خود تحویل گرفته است.

لازم به ذکر است که قیمت نفت برنت نیز در روز تنفیذ مسعود پزشکیان، 81 دلار عنوان شده بود و این رقم عمدتا به دلیل نگرانی‌ها از افزایش تنش در منطقه در روزهای اول دولت چهاردهم بوده است.

کاهش تقاضای طلای سیاه

موضوعی که بیش از هرچیزی بازار نفت را درگیر کرده است، روند کاهش رشد اقتصادی چین و به دنبال آن کاهش تقاضای بزرگ‌ترین کشور متقاضی نفت در جهان است. این موضوع بر قیمت نفت تاثیربه‌سزایی دارد و در صورت افزایش نااطمینانی‌ها و کاهش پی در پی تقاضا، منجر به افزایش قیمت نفت خواهد شد.

لازم به ذکر است که پیش‌بینی روند تقاضای جهانی، در بین موسسات متغیر بوده است. این تفاوت در پیش‌بینی‌ها عمدتا به دلیل تفاوت دیدگاه در خصوص جایگاه چین در جهان و میزان تعیین‌کنندگی آن و همچنین روند تغییر سبد انرژی کشورها به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر است. همچنین در این میان، اوپک نیز پیش‌بینی خود از میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ را کاهش داده است.

باید گفت بازار نفت در هفته‌های اخیر به شدت تحت تاثیر مسائل ژئوپلیتیک بوده است و کاهش نرخ پالایش نفت در پالایشگاه‌های چین در ماه گذشته به دلیل تقاضای ضعیف برای سوخت نیز در این بازار موثر بوده است.

برای مطالعه بیشتر صفحه سوخت و انرژی را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.