کد مطلب: ۸۹۱۷۳۸

بیانیه سه کشور اروپایی درباره موشک هایپرسونیک فتاح ۲

بیانیه سه کشور اروپایی درباره موشک هایپرسونیک فتاح ۲

تروئیکای اروپا در بخشی از بیانیه مشترکی که روز پنجشنبه در واکنش به رونمایی ایران از موشک هایپرسونیک فتاح ۲ صادر کرده‌اند، تلویحی به پایان محدودیت‌های بین‌المللی علیه ایران و همچنین نقض مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ اعتراف کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، سه کشور اروپایی در بیانیه مشترک خود مدعی شده‌اند: «تروئیکای اروپا- فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده- رونمایی، نسخه جدیدی از موشک‌های بالیستیک جدید توسط ایران در روز ۱۹ نوامبر را محکوم می‌کنند.»

انگلیس، فرانسه و آلمان همچنین در بند بعدی این بیانیه تلویحی به پایان محدودیت‌های بین‌المللی علیه برنامه موشکی ایران اذعان کرده‌اند.

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌های قبلی خود که قبل از  ۲۶ مهرماه (۱۸ اکتبر) علیه برنامه موشکی ایران صادر شده، معمولاً ادعا می‌کردند فعالیت‌های موشکی ایران با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مغایر یا ناهمخوان است.

با وجود این، سه کشور اروپایی در بخشی از بیانیه امروز که توسعه برنامه موشکی ایران را محکوم می‌کنند، آنچه «بی‌اعتنایی ایران به محدودیت‌های بین‌المللی» خوانده شده را مربوط به «چندین سال گذشته» خوانده‌اند و  اشاره‌ای به اینکه توسعه این برنامه در حال حاضر مغایرتی با قطعنامه سازمان ملل دارد نکرده‌اند.

در این بخش از بیانیه آمده است: «تروئیکای اروپا- فرانسه، آلمان و پادشاهی متحده، رونمایی یک نوع جدید موشک بالیستیک توسط ایران در روز ۱۹ نوامبر را محکوم می‌کنند. ایران، علی‌رغم درخواست‌های مکرر بین‌المللی برای توقف برنامه موشکی خود و بعد از سال‌ها بی‌اعتنایی به محدودیت‌های سازمان ملل، همچنان به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می‌دهد.»

مضاف بر این، در حالی که سه کشور اروپایی در بیانیه‌های پیشین خود مبنای خود برای درخواست توقف برنامه موشکی ایران را مفاد قطعنامه ۲۲۳۱ قرار می‌دادند، در بیانیه امروز «درخواست‌های مکرر بین‌المللی» را مستمسک خواسته خود قرار داده‌اند.  

محدودیت‌های غیرالزام آور قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره برنامه موشک‌های بالیستیک ایران ۲۶ مهرماه سال جاری (مصادف با ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳) به پایان رسید.

هشدار چین درباره تبدیل شدن تایوان به انبار باروت

 روز پنجشنبه، وزارت دفاع چین به آمریکا هشدار داد، از مداخله در تایوان و دریای جنوب چین دست بردارد و گفت که فروش تسلیحات آمریکا به تایوان، این جزیره را به انبار باروت تبدیل کرده است.

به گزارش"مورنینگ استار"، وو کیان، سخنگوی وزارت دفاع چین گفت که حزب حاکم دموکراتیک مترقی تایوان "در حال تبدیل این جزیره به انبار سلاح و باروت است.

در کمتر از دو ماه دیگر، جزیره تایوان انتخابات ریاست جمهوری برگزار خواهد کرد که در آن رای دهندگان میان حزب حاکم که طرفدار تقویت ارتش تایوان و روابط نزدیک با آمریکا است و احزاب مخالفی که خواستار تلاش برای بهبود روابط با چین و کاهش تنش‌ها هستند، یکی را انتخاب خواهند کرد.

سرهنگ وو در یک نشست خبری ماهانه گفت: امنیت تایوان به توسعه صلح آمیز روابط با چین بستگی دارد نه خرید چند قطعه تسلیحات ساخت آمریکا.

وی ادامه داد: ما از طرف آمریکایی می‌خواهیم به گفته‌های خود عمل کند و گام‌های مشخصی برای عمل به تعهد خود مبنی بر عدم حمایت از استقلال تایوان، توقف تسلیح تایوان و تضعیف منافع اصلی چین بردارد.

تمدید دو ساله حضور نظامیان ترکیه در لیبی

طرح ریاست جمهوری ترکیه برای تمدید مجوز استقرار نیروهای این کشور در لیبی برای ۲۴ ماه دیگر در پارلمان ترکیه  تصویب شد.

این کشور واقع در آفریقا مدتی با بحران سیاسی و درگیری بین دو دولت مواجه بوده است؛ یکی دولتی به ریاست «پاشاغا» که از سوی پارلمان مامور تشکیل آن شده و دیگری دولت «الدبیبه» که با تحویل قدرت به دولت پاشاغا مخالفت می‌کند. پاشاغا از حمایت ژنرال «خلیفه حفتر» که در شرق لیبی تسلط دارد، برخوردار است، حفتر در سال ۲۰۱۹ نیز برای اشغال طرابلس تلاش کرد.

به گزارش وبگاه شبکه خبری «تی‌آر‌تی» این طرح که جمعه گذشته به پارلمان ارائه شد، ماموریت نیروهای ترکیه را از دوم ژانویه ( سه شنبه ۱۲ دی)  تمدید می‌کند.

ترکیه مدعی  است که خواهان ایجاد ارتش لیبی و کمک به برقراری ثبات سیاسی در این کشور است و بدون ترکیه راه حلی در ترکیه وجود دارد.

بر اساس طرح تصویب شده روز پنجشنبه در پارلمان ترکیه، ادامه آتش بس و روند گفت‌وگوهای سیاسی در لیبی و برقراری صلح و ثبات در نتیجه این روند برای ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است.

در بخشی از بیانیه پارلمان ترکیه آمده است: «خطرات و تهدیدات ناشی از لیبی برای ترکیه و کل منطقه وجود دارد. در صورت ازسرگیری حملات علیه دولت قانونی، منافع ترکیه در حوزه مدیترانه و شمال آفریقا تحت تاثیر نامطلوب قرار خواهد گرفت.»

در بخش دیگر این بیانیه آمده است: «جلوگیری از آغاز دوباره درگیری‌ها برای اطمینان از نتیجه‌گیری مذاکرات نظامی و سیاسی، که تحت نظارت سازمان ملل انجام می‌شود، اهمیت دارد.»

«یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه چندی قبل در خصوص اعزام نیروهای نظامی به لیبی گفت که این نیروها در پاسخ به درخواست دولت قانونی به رسمیت شناخته شده از سوی سازمان ملل متحد اعزام شده‌اند.

وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه حضور نیروهای این کشور در لیبی توازن ایجاد کرده و به راه اندازی مسیر سیاسی کمک کرده است، مدعی شد: «همه اهداف حضور کشورهای دیگر در لیبی را می‌دانند که با ترکیه متفاوت است. آنکارا متعهد به ادامه فعالیت‌های خود در لیبی بر اساس شعار لیبی برای لیبیایی‌هاست.»

آمادگی نیروهای مسلح یمن برای آغاز عملیات علیه اسرائیل

 نیروهای مسلح یمن در بیانیه‌ای آمادگی خود را برای ازسرگیری عملیات نظامی علیه رژیم صهیونیستی و گسترش این عملیات‌ها اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: «در راستای اجرای دستورهای سید عبدالملک بدرالدین الحوثی (رهبر جنبش انصارالله) و در پاسخ به خواسته‌های ملت بزرگ یمن و دیگر آزادگان امت عربی و اسلامی برای ایستادگی در کنار ملت فلسطین و حمایت از مقاومت قهرمان آن، نیروهای مسلح یمن بر آمادگی خود برای ازسرگیری عملیات نظامی علیه دشمن اسرائیلی در صورت تصمیم آن برای آغاز مجدد تجاوزات علیه غزه، تأکید می‌کند.»

بنا بر گزارش وبگاه «المسیرة»، نیروهای مسلح یمن همچنین تأکید کرد که هرگز در خصوص گسترش عملیات نظامی علیه رژیم صهیونیستی تردید نخواهد کرد و این عملیات را گسترش خواهد داد تا اهدافی را شامل شود که این رژیم در خشکی و دریا انتظار آن را نداشته باشد.»

در این بیانیه آمده است: «نیروهای مسلح یمن به ممانعت از کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ ادامه می‌دهد و اقدامات بیشتری را برای تضمین اجرای کامل این تصمیم خواهد گرفت.»

در بیانیه مذکور همچنین آمده است که نیروهای مسلح یمن تأکید می‌کند که عملیات‌ نظامی آن در صورت توقف تجاوزات رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین در نوار غزه، متوقف خواهد شد.

نیروهای مسلح یمن در این بیانیه از تمامی آزادگان عربی و اسلامی خواست تا مواضع درخشانی در قبال مساله فلسطین و حمایت و پشتیبانی از مقاومت آن اتخاذ کنند.

اعلام آماده باش نظامی از سوی رهبر کره شمالی

منابع خبری در پیونگ یانگ امروز (جمعه) اعلام کردند که رهبر کره شمالی از نیروی هوایی این کشور خواسته تا آمادگی رزمی خود را برای واکنش سریع به تهدیدات دشمن افزایش دهد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی این سخنان را در حالی مطرح کرد که پس از پرتاب ماهواره نظامی پیونگ یانگ، تنش‌های جدیدی در شبه جزیره کره شکل گرفته است.

کره جنوبی در واکنش به این اقدام پیونگ یانگ، بخشی از توافقنامه کاهش تنش نظامی میان دو کره در سال ۲۰۱۸ را تعلیق کرد و پرتاب این ماهواره را نقض قوانین شورای امنیت سازمان ملل خواند.

کره شمالی نیز اعلام کرد، بار دیگر، همه تدابیر نظامی خود را که تحت «توافقنامه جامع نظامی» لغو شده است، اتخاذ می‌کند. پیونگ یانگ به تازگی اعلام کرده که تسلیحات جدیدی در مرز دوکره مستقر خواهد کرد.

روز پنجشنبه، کیم جونگ اون در بازدید از فرماندهی نیروی هوایی کره شمالی گفته است: نیروی هوایی باید آمادگی نظامی و توانمندی‌های عملیاتی خود را افزایش دهد.

رسانه‌های کره شمالی گفته اند: کیم جونگ اون، سیاست‌های عملیاتی و تاکتیکی را اتخاذ کرد تا نیروی هوایی در وضعیت آمادگی نظامی قرار بگیرد و توانایی آن برای مبارزه در جنگ افزایش حداکثری یابد و به هر گونه تحریکات و تهدیدات دشمن سریع و با قدرت پاسخ دهد.

در گزارش رسمی نظامی کره جنوبی سال ۲۰۲۲ آمده است، نیروی هوایی کره شمالی یک هزار و ۵۷۰ فروند هواپیما دارد که ۸۱۰ فروند آن هواپیمای جنگی هستند.

این گزارش می‌گوید، کره شمالی در تلاش است نیروی هوایی خود را با توسعه و استقرار موشک‌های جدید تقویت کند، زیرا هواپیماهای جنگی جدید زیادی در این کشور معرفی نمی‌شوند(تابناک).

کنعانی: بیانیه سه کشور اروپایی در مورد موشک مفتاح ۲ فاقد مبنای حقوقی است

 ناصر کنعانی با تاکید بر پایان تمام محدودیت‌های موشکی‌ جمهوری اسلامی ایران در سطح شورای امنیت از ۲۶ مهرماه ۱۴۰۲، ادعاهای مطروحه در بیانیه سه کشور اروپایی را غیرقابل قبول و فاقد هرگونه مبنای حقوقی دانست.

وی تصریح کرد، توسعه و تقویت توانمندی متعارف موشکی‌ جمهوری اسلامی ایران ‌با هدف بازدارندگی و براساس نیازهای دفاعی کشور است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود، اتهام‌زنی بی‌پایه برخی طرف ها، تاثیری بر حقوق و اقدامات مشروع جمهوری اسلامی ایران در حوزه دفاعی ندارد.

کنعانی به سه کشور اروپایی توصیه کرد از طرح ادعاهایی که هیچ کمکی به تعاملات ایران و اروپا نمی کند، پرهیز کنند(ایرنا).

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.