فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۷۳۰۹

زاکانی در نخستین مناظره: مشکل اقتصاد ایران تجویزهای اقتصادی آمریکا است

زاکانی در نخستین مناظره: مشکل اقتصاد ایران تجویزهای اقتصادی آمریکا است

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه تشخیص غلط به برنامه غلط منجر خواهد شد، اظهار کرد: مشکل ما تحریم‌های آمریکا نیست تجویزهای اقتصادی آمریکا است.

به گزارش تجارت‌نیوز، علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در مناظره صداوسیما با موضوع «اقتصاد؛ مهار تورم و رشد تولید»، گفت: ضمن تبریک عید سعید قربان، گفت: امیدوارم بتوانیم ادامه دهنده راه شهید رئیسی و شهیدان اهل خدمت باشیم.

وی افزود: بنده یک پزشک هستم، اگر پزشک تشخیص غلط دهد نسخه غلط می‌پیچد، تشخیص غلط به برنامه غلط و کارنامه سیاه منجر خواهد شد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه مشکل اقتصادی ایران تحریم ظالمانه آمریکا نیست، گفت: مشکل تجویز‌های اقتصادی آمریکا است لذا بنده برای تحول در اقتصاد در چهار محور اساسی برای ارتقای شاخص عدالت و پیشرفت با استفاده از همه فرصت‌های داخلی، منطقه‌ای و جهانی قائلم که اولاً باید تاکید بر استقلال اقتصادی و ثبات بخشی به اقتصاد کشور بر اساس دلار زدایی از اقتصاد و تکیه به پول ملی و افزایش قدرت پول ملی کنیم. 

زاکانی بیان کرد: ثانیاً جهش تولید با حرکت به سمت تولید محصول محور و دانش‌بنیان و با ارزش افزوده بالا را پیگیری کنیم. ثالثاً حاکمیت مردمسالاری دینی در عرصه اقتصاد را بپذیریم و با تکیه بر مردم و مشارکت آن‌ها کارها را پیش ببریم.

وی خاطرنشان کرد: رابعاً خلق ثروت و توزیع عادلانه ثروت را در دستور کار بگذاریم، مردم ریالی درآمد کسب می‌کنند ولی با مسیری که خلق کردیم دلاری خرج می‌کنند. این مشکل اساسی اقتصادی ماست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: تا وقتی که این حل نشود اساساً امکان حل موضوع وجود ندارد. ما دائما داریم نسخه‌های غلط می‌پیچیم.

زاکانی با بیان اینکه ما دائما داریم نسخه‌های غلط می‌پیچیم، بیان کرد: از سال ۶۹ دنبال  جهانی سازی قیمت‌ها و تضعیف دولت بودند. باید برگشت به ارزش پول ملی و استقلال کشور را حفظ کرد.

وی تصریح کرد: توجه به عدم خام فروشی و ایجاد زمینه ارائه محصول نهایی با ارزش بالا  مد نظر است. درباره مشارکت مردم هم مبتنی بر قانون اساسی باید امکانی فراهم شود. چون با تکیه بر فناوری می‌شود فرایندها را کوتاه کرد، باید مردم را در اقتصاد هم مشارکت داد و خلق ثروتی که می‌شود را عادلانه توزیع کرد.

مردم عزیز صحبت‌های ناامیدکننده برخی شما را ناامید نکند

زاکانی در ادامه دور اول پاسخ به سؤالات، اظهار کرد: مردم عزیز ما می‌توانیم لذا این صحبت‌های ناامید کننده شما را ناامید نکند.

وی افزود: من چهار نکته گفتم کلی گویی هم نکردم، گفتم آزادسازی اقتصاد از کمند دلار و پیگیری افزایش و تقویت ارزش پول ملی، جلوگیری از خام فروشی با تکیه بر دانش، حاکمیت مردم در عرصه اقتصاد مدنظر است، ما قانون اصل ۴۴ را انجام دادیم اما اختصاصی‌سازی کردیم، خصوصی‌سازی نکردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: نکته بعدی خلق ثروت و توضیح عادلانه آن بود که این هم در مسیر مشارکت خود مردم است مردم نباید اعانه‌بگیر باشند ما در گذشته مسیر غلطی را طی کردیم. این چهار ویژگی را در آینده باز می‌کنم تا ببینید چقدر زیبا می‌توان مملکت را اداره کرد.

وی اظهار کرد: زیبا می‌شود مملکت را اداره کرد لذا این صحبتهایی که برخی می کنند شما را ناامید نکند.

زاکانی عنوان کرد: نقدینگی مفید است ولی مهم است که رها نشود و سرمایه گذاری شود. در چین نسبت نقدینگی به تولید ناخالص داخلی بیش از 200 درصد و میانگین دنیا 140 درصد است و در ایران 75 درصد. لذا نقدینگی اصلش بد نیست.

وی ادامه داد: آقای پزشکیان نکات کلی مطرح کردند و همه چیز را به همه چیز گره زدند و در انتها گفتند نمی‌توانیم. تعجب کردم چطور نامزد رئیس جمهوری شدند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: ناظر به موضوع کار، آقای پزشکیان، مردم الان اطلاعات و آمار دستشان است. ترکیه هم عضو ناتو و هم WTO است و هم FATF در مرکزیت آن قرار دارد.

زاکانی تصریح کرد: طی 20 سال گذشته تا امروز از 2003 تا 2023، 250 میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری شده است و هدف اول سرمایه گذاری اروپایی‌ها ترکیه بوده است.

وی ادامه داد: در ترکیه در سال 2023، 250 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری اما 70 درصد تورم داشته و ارزش پولش بسیار کاهش یافته است. ارزش لیر این کشور هم از 5 سال پیش از یک دلار به 32  دلار افزایش یافته است این‌ها را می‌شود تحلیل اقتصادی کرد.

زاکانی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه راجع به چین صحبت کردیم. ما 13 میلیارد یورو تفاهم‌نامه نوشتیم بیش از 340 میلیون یورو ضمانت‌نامه گرفته شد. 

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد: موضوع رشد هشت درصد هم توجه به نیروی انسانی و سرمایه و آموزش را می‌طلبد. آقای پورمحمدی هم نکاتی گفتند که مبنائاً راه را اشتباهی رفتند. با اینجور مسائل نمی‌توان دولتداری و حکومتداری کرد. می‌توان شعار داد و حرف قشنگ زد ولی نمیتوان مشکل مردم را حل کرد.

عده‌ای با فساد اقتصادی سفره مردم را تنگ‌تر می‌کنند

زاکانی در پاسخ به مرحله دوم سؤالات بیان کرد: امام(ره) یک حکم شرعی دارند که آنجایی که مردم می‌توانند کار کنند حرام است دولت وارد شود. 

وی افزود: دولت الان رقیب و مقابل مردم است؛ دولت باید چالاک، فکور، حامی، تسهیل‌گر و ناظر و مکمل باشد. این‌ها دولت مقتدر را ایجاد می‌کند که مقابل مردم نیست و خدمتگذاری می کند. اینجا نیازمند متناسب سازی دولت هستیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: آقای قالیباف بحث قانون برای نقدینگی را مطرح کردند. اما نقدینگی اینطور نیست که با قانون به جایی برود. ما رعایت نمی‌کنیم و این نقدینگی به سمت طلا و ارز و دلار می‌رود. اینجا قانونگذاری درست نیست بسترسازی مهمتر است. آقای پزشکیان و آقای پورمحمدی هم خوب است تجربه ترکیه را دنبال کنند.

زاکانی با بیان اینکه بخش خصوصی را باید باور کرد، گفت: موتور محرکه اقتصاد باید بخش خصوصی باشد و آحاد مردم و به‌ویژه بخش محروم باید مشارکت داشته باشند. باید اشراف کامل در جریان پول و کالا داشته باشیم. 

وی ادامه داد: اصل ۴۳ می‌گوید باید بستر کار برای مردم فراهم شود. فناوری‌ها میتوانند کارکرد جدی  برای ما داشته باشند تا عموم مردم مشارکت داشته باشند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری افزود: موضوع نقدینگی که مطرح شد، فاجعه‌ای که دهه ۹۰ توسط دولت آقای روحانی انجام شد، باعث شد ۱۰۱ درصد رشد نقدینگی داشته باشیم. اما در دولت آقای رئیسی به ۲۳ درصد رسید. این افتخاری بود برای دولت آقای رئیسی.

زاکانی با اشاره به اینکه چرا عده‌ای هستیم که دقت نمی‌کنیم، بیان کرد: همین‌طور روی هوا حرف زدن بی‌دقتی است. چرا ما دقت نمی‌کنیم؟ یک عده با مردم می‌جنگند! دولت در مواضع مقابل مردم است و بعد یک عده با فساد اقتصادی و شرایط مختلف سفره مردم را روز به روز تنگ‌تر می‌کنند. 

وی تصریح کرد: می‌شود کار کرد، امکانات کشور الی ماشاءالله زیاد است و صحبت تحریم کردند؛ باید تحریم داخل را خنثی کرد و بعد دیپلماسی اساس و بنیان آن را تغییر بدهد و تا زمانی که تحریم‌ها را خنثی نکردیم نمی‌شود به عنوان مثال در بحث کرونا به ما واکسن ندادند، واکسن را درست کردیم و بعد دیدند که تحریم بی‌اثر است و اگر دنبال رفع تحریم هستیم باید به توانمندی داخلی توجه کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: علم اقتصاد درباره درستی و غلطی سیاست‌ها ساکت است. تشخیص این بر عهده سیاستمدار است.

قائل به کار کارشناسی هستم

زاکانی در ادامه دور دوم پاسخ به سؤالات، اظهار کرد: ما قانون برنامه را می‌توانیم اجرا کنیم و اگر هم اشکالی داشته باشد از طریق قانون اصلاح می‌کنیم. ما در مجلس هفتم همان ابتدا برنامه چهارمی را که مجلس ششم تصویب کرده بود را در بند الف ماده ۳ آزادسازی یک دفعه قیمت‌ها در حوزه انرژی مبتنی بر دلاریزه کردن آن بود و ما قانون را اصلاح کرده و مانع آن شدیم تا کشور به انفجار برود. ما هم قائل به حوزه کارشناسی بوده و ما هم کارشناس هستیم. کارشناسان دارند ما را حمایت می‌کنند اما علاوه بر کارشناسی خودمان یک سیاستمدار هم هستیم.

وی افزود: مطالبی که آقای پزشکیان می‌فرمایند به این می‌ماند که بگوییم سلامت چیز خوبی است. ببینید سلامت چیز خوبی است. نه سلامت چیز خوبی است، پیشگیری از بیماری و مواجهه درست با بیماری همه مواردی است که به عنوان یک پزشک باید نسبت به آن توجه داشته باشیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که فرمودند که می گوییم اله می کنیم. نه آقای پزشکیان ما اله کردیم.  

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد: نکته‌ای که آقای قالیباف فرمودند ما همان هفته اول بالغ بر ۱۲۰۰ حساب داشتیم که انضباط مالی ایجاد کرده و همان هفته اول شهرداری را بعد از دو سال و نیم از تنش مالی درآوردیم.

زاکانی ادامه داد: یا ناظر به درآمد و اعتبار و امکان ما توانستیم میزان درآمدهای خود را طوری بالا ببریم که غیر قابل تصور است؛ از راه درست خود با فساد برخورد کرده و ناکارآمدی را از بین بردیم. توجه کردیم به مشارکت مردم و طرف مردم ایستادیم. اینها کارهایی است که می‌توان انجام داد.

وی افزود: نکته‌ای که هست این بوده که ما باید راه را برای مردم باز کنیم. شفافیت و نظارت مردم را بر خود بپذیریم. بنده در شهرداری پذیرفتم که مردم بر من نظارت کنند. در سال اول ۳۴۶ هزار نفر شرکت کردند. سال دوم که سال پیش بود یک میلیون  ۳۵۲ هزار نفر در این نظارت شرکت کردند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: آقای پزشکیان و آقای پورمحمدی اگر به مردم اعتماد کنیم آنها می‌آیند و کمک می کنند. مشکل ما هستیم که ممکن است از مردم حرف بزنیم اما رفتارهای ما با عمل ما فرق کند. این بد است. مردم نگاه می کنند و می‌بینند که ما چگونه رفتار می‌کنیم. 

وی تصریح کرد: کاری که در دولت شهید رئیسی انجام شد ناظر بر صدور آسان مجوزها و حرکت در مسیر راه انداختن پروژه‌ها خوابیده و ایجاد زمینه برای حضور مردم در اقتصاد امکان بزرگی بود. در جمع سپاری‌های مالی اکنون ما 9 هزار میلیارد پروژه ناتمام داریم که می‌توانیم مردم را مشارکت داده تا در کوتاه مدت و بلند مدت تورم را کنترل کنیم. در کوتاه مدت با افزایش نرخ دقیق و مواجه در حوزه ارز و اساسا ارز زدایی کردن و در بلندمدت نقدینگی را جذب و در مسیر درست هزینه کنیم.

زاکانی عنوان کرد: آقای پورمحمدی خیلی اصرار دارند که حوزه سیاست خارجی را گره بزنند لذا ما اگر دستمان را روی پای خود نگیریم دشمن به ما رحم نمی‌کند. دیپلماسی منزلت طلب موقعی موفق است که در داخل کشور بتوان مشکل مردم را حل کرد و مردم پشت سر ما بایستند. میدان وقتی موفق بود که دیپلماسی می‌تواند روی دیگر سکه باشد. وگرنه شما دیپلماسی التماسی هم تجربه کردید. در همان دولتی که تشریف داشتید دیپلماسی التماسی هم تجربه کردید. این راه حل نیست.

به‌جای یارانه باید اعتبار طلا به مردم بدهیم

علیرضا زاکانی در بخش سوم مناظرات گفت: انتظار من این است که دوستان عزیز موضوعات سیاسی را سر جای خودش در میزگرد سیاسی بحث کنند، اکنون ما شفاف صحبت کنیم که مردم بتوانند نظرات ما را متوجه شوند که و بتوانند انتخاب داشته باشند.

وی افزود: ناظر به ترکیه که بنده صحبت کردم، ترکیه عضو WTO است اما در این ۵ سال ۶۰۰ درصد ارزش پولی آن افت کرده است. و این تورم ۷۰ درصد را تجربه می‌کند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: تورم هم در کوتاه مدت، موضوع افزایش نرخ ارز هست و انتظارات تورمی، در دراز مدت هم رشد نقدینگی کنترل نشده است. 

زاکانی تأکید کرد: بانک‌ها عامل اصلی هستند اما در کنار بانک‌ها دولت، چون بیان شد از دولت شهید رئیسی، جا دارد من بگویم که در سال ۹۲ دولت وقت ۲۰۵ همت بدهی به بانک‌ مرکزی و صندوق‌های بازنشستگی داشته است اما در سال ۱۴۰۰ وقتی دولت را تحویل داد جناب آقای پزشکیان هزار و 299 همت بدهی دولت آقای روحانی داشت یعنی مخروبه‌ای تحویل شد اما از هنرهای شهید رئیسی بود که این را سامان داد.

وی اظهار کرد: نقدینگی اگر درست هدایت بشود می تواند مثمر ثمر باشد. ما سه هفته پیش 203 هزار مسکن را و با همین نقدینگی در جای درست در تهران شروع کردیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه باید مردم را در اقتصاد شریک کنیم، گفت: اعتبار طلا را به جای یارانه باید به مردم بدهیم، انرژی مثل طلا با ارزش است ولی ما بد مصرف می‌کنیم. علاوه بر اینکه باید افزایش تولید صورت بگیرد و درب خام فروشی را ببندیم اما مصرف را هم باید بهینه کنیم.

زاکانی اظهار کرد: برای شریک شدن مردم ما معتقدیم که باید باید اعتبار طلا را به جای یارانه به مردم بدهیم. یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی صورت بگیرد. معادل قیمت طلای روز، اعتبار طلای غیرقابل برداشت به اندازه سهم خانوار از انرژی در حساب خانوار شارژ شود. 

وی خاطرنشان کرد: با این روش هم عدم افزایش نقدینگی را داریم و هم حفظ ارزش پولش با طلاست و دور از تورم است. امکان فروش اعتباری‌ آن در بازار است‌؛ امکان پشتوانه شدن اعتبار طلا برای وام وجود دارد. به دلار گره نمی‌خورد یعنی همان سیاست اول ما. محورش هم خانواده و جمعیت است.

افرادی که ناکارآمد بودند اکنون در ستاد آقای پزشکیان هستند

زاکانی در ادامه گفت: درباره تورم که نکاتی را گفتم. درباره ارز هم معتقدم اساساً سمت پول ملی و ارزش بالای او رفت. این اموراتی که وجود دارد جنبه التیام بخشی و تسکین دارد. درمانش جای دیگری است که سر موقعش بحث و بیان می‌کنیم.

وی افزود: سال ۹۹ که موضوع بورس پیش آمد 2 هزار همت قیمت بورس بود؛ ۱۰۰ همت با ناشی‌گری وارد شد؛ با دقتی دولت وقت این جنبه غیرحرفه‌ای را تبلیغ کرد و یک حباب ۶۰ برابری ایجاد کرد و مردم را به خاک سیاه نشاند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد: آقای پزشکیان می‌گوید باید افراد ناکارآمد را محاکمه کنیم، ما هم معتقدیم. معلوم است چه کسانی ناکارآمد بودند و از خارج هم نیامده بودند و در ایران بودند و البته الان در ستاد ایشان هستند. ایشان باید مجوز بدهد که به سراغ این آقایان بروند.

زاکانی با اشاره به اینکه کارآمدی جمع توانمندی و پاکی است، گفت: اگر ما توانمندی و پاکی را با هم نبینیم دچار مشکل می‌شویم. کارشناسی خوب است اما واگذاری کار توسط مسئول و رئیس جمهور به کارشناس و بی‌دقتی در امورات او فاجعه به باور می‌آورد.

وی ادامه داد: بنزین صبح جمعه یادمان نرفته است. وقتی آقای رئیسی روی کارآمد در دولت قبل روزی ۸۰۰ نفر به خاطر کرونا از دنیا می‌روند و آقای رئیسی این موضوع را حل کرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: یا موضوع تقلب کنکور ۸۲ که عده‌ای سوال خریدند ۳۰ میلیون و حق همه پزشکان را تضییع کردند و با جان مردم می‌خواستند بازی کنند که مجلس جلویشان را گرفت.

زاکانی عنوان کرد: لذا اگر تدبیر درست و تصمیم درست باشد، می‌شود به بهترین نحو تهدیدات را به بهترین نحو تبدیل به فرصت کرد. ما سال گذشته ۳۳ همت از بدهی به بانک‌ها را در شهرداری تسویه کردیم. درموضوع درآمد سال ۱۴۰۱، ۳۳ درصد به بودجه پایه سال ۱۴۰۰ اضافه و ۵۰.۳ شد و تحققش آن ۱۳۷ درصد شد که غیرقابل باور است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در طول گذشته شهرداری‌ها همچین چیزی نداشتیم. سال ۱۴۰۲، ۵۰ درصد اضافه کردیم شد ۷۵.۹ و تحقق آن شد ۱۰۷ درصد که شد ۱۵۰ درصد و امسال هم بودجه پایه را ۱۰۰ درصد افزایش می‌دادیم، شد ۱۶۹ همت که قابل مقایسه با قبل نیست.

کشور مدیری می‌خواهد که هم سلامت باشد و هم با فساد مبارزه کند

زاکانی در مرحله جمع‌بندی پایانی گفت: به اعتقاد بنده برای اینکه کار کشور به سمت خیر و صلاح پیش رود حتماً نیاز به کار کارشناسی و دقیق دارد، همچنین مدیری را می‌خواهد که بتواند هم دانش و هم تجربه داشته باشد.

وی افزود: مدیری که هم سلامت باشد و هم با فساد مبارزه کند و هم عرضه کار داشته باشد، یعنی این سه ویژگی را باید یک مدیر داشته باشد وگرنه کلاه بر سر او می‌گذارند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: هر کسی که می‌خواهد سکان کار را در دست بگیرد باید تکلیف خود را با تهدیدات امروز که در اقتصاد کشور وجود دارد مشخص کند و بگوید که می‌خواهد با نقدینگی سرگردان، تورم، قاچاق، فساد اقتصادی، عدم توزیع عادلانه یارانه‌ها، نوسانات نرخ ارز یا موضوعات مختلف دیگر می‌خواهد چه کار کند.

زاکانی ادامه داد: با فقر، فساد و تبعیض می‌خواهد چه کار کند لذا باید برنامه ارائه دهد، نمی‌شود تنها شعار داد.

منبع : فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.