فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۲۰۴

واکنش نایب رئیس کمیسیون انرژی به انتقاد پزشکیان درباره قیمت بنزین: سیاستهای دولت در هماهنگی با مجلس و مردم اجرا خواهد شد

واکنش نایب رئیس کمیسیون انرژی به انتقاد پزشکیان درباره قیمت بنزین: سیاستهای دولت در هماهنگی با مجلس و مردم اجرا خواهد شد

« مگر بنزین گران شد، چه میزان صرفه جویی در مصرف انجام شد!؟ مصرف، حدود یک هفته کاهشی بود، اما بعد مردم ناگزیر به استفاده از بنزین سه هزار تومانی شدند. وقتی به مردم می گوییم برق و گاز را کم مصرف کنید و فرهنگ سازی می کنیم، آیا به موازات آن تجهیزات لازم را برای کاهش مصرف انرژی، به قیمتهای مناسب و یا به طور قسطی در اختیارشان گذاشته ایم!؟ مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی دهد. در هر کاری که قرار است انجام شود، نباید اجازه داد به طبقات پایین و ضعیف جامعه خسارت وارد شود. وقتی انرژی و سوخت گران می شود، روی همه مسیرها تاثیر می گذارد. هر سیاستی که دولت می خواهد اجرا کند، حتما با هماهنگی مجلس و مردم خواهد بود. دولت قطعا این هماهنگی را انجام می دهد. آقای دکتر پزشکیان، از ابتدا تاکید کرده بود اگر بخواهیم تغییری در قیمت بنزین داشته باشیم، بامردم هماهنگ می کنیم و این هماهنگی حتما به وجود خواهد آمد.»

به گزارش تجارت نیوز،

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی دهد، گفت: در هر سیاستی که قرار است اجرایی شود، نباید اجازه داد به طبقات پایین و ضعیف جامعه خسارتی وارد گردد. وقتی انرژی و سوخت گران می شود، روی همه مسیرها تاثیر می گذارد. هر سیاستی که دولت می خواهد اجرا کند، حتما با هماهنگی مجلس و مردم خواهد بود. دولت قطعا این هماهنگی را انجام می دهد. اجرای این سیاستها، حتما باید به نحوی باشد که مردم احساس نکنند که زندگی گران شده و بر معیشتشان تاثیرگذاشته است. عایدات اجرای هر سیاست اصلاحی، باید بر سفره دهک های محروم جامعه بنشیند. اگر این مسیر را نرویم، میان مردم نارضایتی ایجاد می شود و اذیت می شوند

رمضانعلی سنگدوینی، نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه آقای دکتر پزشکیان، از ابتدا تاکید کرده بود اگر بخواهیم تغییری در قیمت بنزین داشته باشیم، بامردم هماهنگ می کنیم و این هماهنگی حتما به وجود خواهد آمد، اظهارداشت: شدت مصرف انرژی در کشور ما نسبت به دیگر کشورها بالاست، اما نکته مهم این است که آیا ما برای مردم این شرایط را فراهم کردیم که شدت مصرف انرژی را کاهش دهند!؟ مجموعه ای عوامل وجود دارد که باید برای کاهش مصرف انرژی در حوزه های مختلف، از جمله آب، برق، گاز و بنزین مورد توجه قرار گیرند. صرف اینکه به مردم بگوییم صرفه جویی کنید، شدت مصرف انرژی را نمی کاهد، بلکه اجرای این سیاست، نیازمند ابزار و روشهایی است.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت، تنها یکی از روشهای کاهش مصرف است، درعین حال گفت: مگر بنزین گران شد، چه میزان صرفه جویی در مصرف انجام شد!؟ مصرف، حدود یک هفته کاهشی بود، اما بعد مردم ناگزیر به استفاده از بنزین سه هزار تومانی شدند. وقتی به مردم می گوییم برق و گاز را کم مصرف کنید و فرهنگ سازی می کنیم، آیا به موازات آن تجهیزات لازم را برای کاهش مصرف انرژی، به قیمتهای مناسب و یا به طور قسطی در اختیارشان گذاشته ایم!؟ چند درصد پنجره ها در ایران دو جداره هستند؟ آیا مقررات 19 ملی ساختمان سازی رعایت می شود!؟ وضعیت بهره وری بخاری ها و کولرها در ایران را ببینید!؟

نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی ، راهکارهایی مانند واریز سهمیه بنزین برای افراد را در کاهش مصرف بنزین موثر نداست و ادامه داد: دولت باید به مردم بگوید اگر در مصرف بنزین صرفه جویی کنند، متناسب با آن، به آنها پاداش خواهد داد و مقدار صرفه جویی شده شان، به آنها برگردانده خواهد شد و وارد خزانه شخصی شان می شود. ما نباید یک طرفه، تنها برای مردم وظیفه ای درنظر بگیریم.

سنگدوینی با یادآوری اینکه 50درصد جمعیت کشور ما خودرو ندارند و 50 درصد دیگر مالک یک تا 10 خودرو هستند، افزود: آن کسی که خودرو ندارد از یارانه بنزین استفاده نمی کند و از آنجا که این تعداد عموما در طبقات پایین هستند، از اجرای سیاست افزایش قیمت بنزین بیشتر ضربه می بینند. بنابراین باید عدالت اجرا شود. باید برنامه داشته باشیم و زیرساختها را بسازیم. آیا برای مصرف بنزین، به دنبال این بوده ایم که در استانداردهای خودروسازی اصلاحاتی انجام دهیم تا مثلا کاهش مصرف یک لیتر در 100کیلومتر را داشته باشیم!؟ دنیا به این سمت می رود که خودرویی تولید کند که یا با انرژی پاک یا با مصرف بنزین پایین باشد. همه زنجیره تولید و مصرف باید دست به دست هم دهند، تنها افزایش قیمت به حل مساله کمک نمی کند. با افزایش قیمت، آن کسی که به لحاظ اقتصادی تمکن بالایی برخوردار است و چند خودرو هم دارد، هیچ فشاری را تحمل نمی کند، اما به قشر آسیب پذیر جامعه فشار تحمیل می شود.

وی تاکید کرد: افزایش قیمت بنزین بر قیمت همه کالاها در جامعه تاثیر می گذارد. اگر قیمت بنزین افزایش یابد، باید بر اساس تورم، درآمد حقوق بگیران را متعادل کرد در غیر این صورت جامعه نمی تواند آن را تحمل کند. درست است که انرژی در کشور ما ارزان است، اما آیا اگر قیمت آن را افزایش دهیم، به طبقات پایین جامعه صدمه وارد نمی شود، عادلانه این است که درآمد مردم، خصوصا دهکهای پایین جامعه، از یک تا شش، را بالا ببریم. همین اکنون هم شرایط زندگی مردم دشوار است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس ضمن تاکید بر اینکه باید ساختارهای لازم برای کاهش مصرف انرژی در کشور تدارک دیده شود، اظهارداشت: ما اکنون سالانه بین 5 تا 6 میلیارد دلار بنزین وارد می کنیم و روزانه حدود 120 تا 130 میلیون لیتر بنزین و 75 تا 80 میلیون لیتر گازوئیل مصرف می کنیم، در حالی که گازوئیل لیتری 350 تومان فروخته می شود! این رقم کمی است. در زمستان، روزانه بین 850 تا 900 میلیون مترمکعب گاز تولید می کنیم و همه هم مصرف می شود. در زمستان، بعضی از نیروگاه ها، صنایع و پتروشیمی و فولاد ما بین یک ماه تا 45 روز گاز ندارند. بنابراین مصرف در بخشهای خانگی و تجاری بالا است و نمی توانیم بهینه مصرف کنیم. بنابراین این دغدغه ها درباره وضعیت بودجه کشور درست است و باید حواسمان باشد که وقتی بنزین را وارد می کنیم، چگونه مصرف می شود. برخی هم بحث قاچاق را مطرح می کنند و البته باید پاسخ داد که قاچاق توسط مردم معمولی یا کشاورزان انجام نمی شود و افراد خاصی امکان قاچاق بنزین از کشور را دارند.

سنگدوینی با بیان اینکه در یک روز از تعطیلات نوروز گذشته، 154 میلیون لیتر بنزین مصرف کردیم! یادآورشد: امسال در پیک مصرف برق، تا 80 هزار مگاوات برق مصرف کردیم! این وضعیت منجر به این شده که بخش خانگی هم با خاموشی مواجه شده است. ما البته در تولید برق از دنیا عقب هستیم. ما اصلا از انرژی خورشیدی و بادی استفاده نمی کنیم و تنها یک درصد از این 80 هزار مگاوات از انرژی خورشیدی و بادی است. آلمان حدود 40 تا 50 درصد نیازش را از انرژی خورشیدی می گیرد. اسپانیا، فرانسه و ترکیه به این سمت حرکت کرده اند اما ما علی رغم اینکه در بعضی نقاط کشورمان300 روز آفتاب داریم و برخی نقاط هم ظرفیت بالای انرژی بادی دارند، به سمت استفاده از آن نرفته ایم. ظرفیت کشور ما در این زمینه 140 هزار مگاوات است و ما اکنون می توانیم از انرژی های خورشیدی و بادی برق تولید کنیم، اما اکنون این رقم 900مگاوات است!

وی با بیان اینکه ما بهینه سازی مصرف سوخت را در هیچ جایی اجرا نمی کنیم، افزود: بهینه سازی مصرف سوخت می تواند سالانه حدود 100میلیارد دلار به ما عایدی بدهد. مردم باید تشویق و ترغیب به همکاری شوند و نتایج آن وارد سفره شان شود. از سوی دیگر باید بخش خصوصی هم وارد کنیم، رقابت پذیری مهم است. در ساخت خودرو در کشور ما هیچ گونه رقابت پذیری نیست تا به سمت ساخت خودروی با کیفیت بهتر و مصرف بنزین کمتر حرکت کنند. بنابراین ما باید اول حتما نفع مردم و شرایط اقتصادی مردم را بینیم. اگر این کار را بکنیم موفقیم. مردم اگر ببینند ما برای آنها گام برداشتیم، مطمئنا آنها همکاری می کنند و به میدان می آیند و کمک می کنند. در غیر این صورت، هیچ تصمیم ملی پیش نخواهد رفت و نارضایتی ایجاد می شود.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد: مجلس اجازه افزایش قیمت بنزین را نمی دهد. در هر کاری که قرار است انجام شود، نباید اجازه داد به طبقات پایین و ضعیف جامعه خسارت وارد شود. وقتی انرژی و سوخت گران می شود، روی همه مسیرها تاثیر می گذارد. هر سیاستی که دولت می خواهد اجرا کند، حتما با هماهنگی مجلس و مردم خواهد بود. دولت قطعا این هماهنگی را انجام می دهد. اجرای این سیاستها، حتما باید به نحوی باشد که مردم احساس نکنند که زندگی گران شده و بر معیشتشان تاثیرگذاشته است. عایدات اجرای هر سیاست اصلاحی، باید بر سفره دهک های محروم جامعه بنشیند. اگر این مسیر را نرویم، میان مردم نارضایتی ایجاد می شود و اذیت می شوند.

منبع : جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.