فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۲۳۱۱

ظریف: باید بر اساس واقعیت زندگی کنیم نه آرزو/ من به کشورهای تحت تحریم زیادی رفته‌ام اما هیچ کدام قابل مقایسه با ایران نیستند؛ ایران وفور نعمت است

ظریف: باید بر اساس واقعیت زندگی کنیم نه آرزو/ من به کشورهای تحت تحریم زیادی رفته‌ام اما هیچ کدام قابل مقایسه با ایران نیستند؛ ایران وفور نعمت است

ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور خاطرنشان کرد:‌ باید انتخاب کنیم که براساس واقعیات زندگی کنیم نه براساس آرزوها که اگر چنین کاری کنیم،‌ امید به جای آرزو بر می‌گردد و امید دستاورد ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهیم از مهاجرت جلوگیری کنیم، باید امید ایجاد کنیم. امید و آرزو با آرمان و آرزو دو چیز متفاوت است. آرمان شما را به حرکت در می‌آورد اما آرزو شما را به دنبال سراب می‌فرستد.

به گزارش تجارت نیوز،

محمدجواد ظریف ظهر روز پنج‌شنبه در جمع هیات رییسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان با بیان اینکه آقای پزشکیان و اعضای دولت اعتقاد دارند که توان دولت بیشتر از مردم نیست و لذا بیشتر باید گوش کند تا اینکه دستور بدهد و چهارچوب تعیین کند، تاکیدکرد: راه‌حل‌های قدیمی کارآیی خود را نشان داده‌اند و آقای دکتر پزشکیان بارها این را گفته است و ان‌شاء‌الله در مقام عمل نیز این کار را نشان خواهد داد.

وی افزود: رئیس جمهور معتقد است که استان‌های ما توانمندی‌های بسیاری دارند که باید برای توسعه آن‌ها طراحی‌‌های لازم صورت گیرد تا خود استان‌ها بتوانند با توجه به امکانات و نیازهای خودشان، برنامه‌های خود را طراحی کنند.

راه‌اندازی مجدد اتاق‌های فکر

معاون راهبردی ریاست جمهوری به راه‌اندازی مجدد اتاق فکرهای استانی اشاره کرد و گفت: حرکتی با ایجاد اتاق‌های فکر استانی در دولت یازدهم و دوازدهم آغاز شد و بنای ما این است که این حرکت را با طراحی جدیدی‌ ادامه دهیم و با همکاری وزارت کشور، وزارت علوم و بخش خصوصی آن را تقویت کنیم.

وی تصریح کرد: ضلع دیگر اتاق‌های فکر، جامعه مدنی است که شامل ستادها و احزاب می‌شود و باید برای نقش‌آفرینی در این حوزه حضور داشته باشند و همکاری و هم‌افزایی میان این ۴ گروه دانشگاه، بخش خصوصی، دولت و جامعه مدنی سبب موفقیت بیشتر خواهد شد.

همه‌چیز را همگان دانند

ظریف در بخش دیگری از سخنان خود به علل مهم مشکلات کشور اشاره کرد و گفت:‌ من به جد اعتقاد دارم راه حل‌های ما کارآمد نبود و اگر کارآمد بود، وضع چنین نبود. باید بپذیریم که همه چیز را همگان دانند و باید از توانمندی همه برای حل مشکلات استفاده کرد. 

وی افزود: روشی که ما در معاونت راهبردی داریم، مساله محوری است نه راه حل محوری. در روش راه‌ حل محور، می‌گوییم ناترازی آب داریم، می‌گویند خط لوله بکشیم، اما وقتی این خط لوله با ۱۴ میلیارد دلار پس از ۵ یا ۱۰ سال تکمیل می‌شود، ظرفیت آن از افزایش مصرف ایجاد شده در زمان کشیدن این خط لوله کمتر است. این نشان می‌دهد که راه حل‌های قدیمی ما را در بحران دائمی و مستمر حفظ می‌کند این راه حل‌های قدیمی منافع مشخصی هم دارند و گروه‌هایی از آن منتفع می‌شوند و به همین دلیل دوست ندارند این راه حل‌ها تغییر کند.

باید براساس واقعیت زندگی کنیم نه آرزو

معاون راهبردی رئیس جمهور خاطرنشان کرد:‌ باید انتخاب کنیم که براساس واقعیات زندگی کنیم نه براساس آرزوها که اگر چنین کاری کنیم،‌ امید به جای آرزو بر می‌گردد و امید دستاورد ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهیم از مهاجرت جلوگیری کنیم، باید امید ایجاد کنیم. امید و آرزو با آرمان و آرزو دو چیز متفاوت است. آرمان شما را به حرکت در می‌آورد اما آرزو شما را به دنبال سراب می‌فرستد.

ظریف افزود: من به کشورهای تحت تحریم زیاد رفته‌ام اما هیچ کدام قابل مقایسه با ایران نیستند. ایران وفور نعمت است و ما آن را به عنایت الهی و حضرت رضا(ع) و بخش خصوصی مدیونیم که توانمند است و می‌تواند عمل کند.

در ابتدای این جلسه تعدادی از بازرگانان و صاحبان کسب و کارهای برجسته استان اصفهان و کشور به بیان نکات و نظرات خود پرداختند و درباره مسائل اقتصادی کشور و اصفهان سخن گفتند. معضل خشکی رودخانه زاینده رود و احیای آن، مساله تولید غذا در کشور، مشکلات پیش روی بازرگانان اصفهانی در حوزه بین‌الملل، تقاضای تک نرخی شدن ارز، تلاش برای حفظ ارزش پول ملی، مشکلات پیش آمده از بروکراسی دولتی، مشکلات برآمده از ایران هراسی برای بازرگانان ایرانی در خارج از کشور، قیمت‌گذاری دستوری و ارزان بودن آب تولیدی در کشور، از جمله نکاتی بود که توسط بازرگانان اصفهانی مطرح شد.

منبع : جماران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.