کد مطلب: ۸۹۳۱۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت طلای جهانی / گارد صعودی انس طلا برای ۲۰۲۴

پیش بینی قیمت طلای جهانی / گارد صعودی انس طلا برای 2024

معاملات انس طلای جهانی در کنار سایر جفت‌ارزها در هفته‌های پایانی سال 2023، کم‌جان دنبال می‌شود. انس طلای جهانی تا میانه روز چهارشنبه، بخشی از صعود دو روز اخیر خود را تسلیم موقعیت‌های فروش موجود در بازار کرده است. سرنوشت انس در روزهای پایانی سال 2023 چگونه رقم خواهد خورد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته جروم پاول، رئیس فدرال رزرو گفت که با توجه به کاهش سریع‌تر از حد انتظار تورم و در نظر گرفتن هزینه استقراض، سیاست‌های انقباضی طولانی‌مدت به احتمال فراوان به پایان رسیده است.

پس از این سخنرانی، انس جهانی طلا با جهشی 2.43 درصدی معادل 48 دلار، سطح مهم 2000 دلاری خود را پس گرفت. از سوی دیگر بازدهی اوراق خزانه 10 ساله ایالات متحده نزدیک به کف پنج ماهه خود قرار گرفته است و نفوذ انس به سطوح بالاتر قیمتی را حمایت می‌کند.

تغییر موضع فدرال رزرو و پیش‌بینی کاهش نرخ بهره در سال 2024، به کلی شرط‌بندی فروشندگان انس طلای جهانی را به سمت درهای شکست هدایت کرد. با این وجود برخی از اعضای فدرال رزرو از جمله جان ویلیامز، رئیس فدرال رزرو نیویورک، با تاکید بر حجم فزاینده انتظارات نسبت به کاهش نرخ بهره در سال آتی، سعی در کاهش این انتظارات دارند. با این حال FedWatch همچنان از انتظار 70 درصدی بازار نسبت به کاهش نرخ بهره ایالات متحده در مارچ سال 2024 خبر می‌دهد.

در مقطع فعلی، تحلیلگران معتقدند جریان بازار طلای جهانی، انعکاسی از انتظارات سرمایه‌گذاران و معامله‌گران از سیاست‌های بانک مرکزی ایالات متحده است. در همین حال آمارها و داده‌های اقتصاد آمریکا در ماه‎‌های ابتدایی سال 2024 در تعیین مسیر سال پیش روی انس، حیاتی است. در صورتی که آمار و ارقام برترین اقتصاد دنیا، نشانه‌هایی از بهبود پرشتاب‌تر نشان دهد، گارد صعودی انس حفظ خواهد شد.

پیش بینی قیمت طلای جهانی

پس از لمس سه‌باره سطح قیمتی 1619 دلار در سه مقطع دسامبر، اکتبر و نوامبر سال گذشته، روند صعودی انس استارت خورد. این رالی صعودی بود که در نهایت باعث شد طلای جهانی بالاتر از سقف تاریخی (2069) در ارتفاع 2148 دلاری بایستد. 

تشابه اندازه اصلاح فعلی با موج اصلاحی که معامله‌گران انس طلای جهانی در فوریه سال جاری تجربه کرده بودند، فرصت ترسیم چنگال اندروز PBML (پولبک میدین لاین) را به تکنیکالیست‌ها می‌دهد. در حقیقت این ابزار با پروجکت کردن اندازه اصلاح قبلی در دو بعد قیمت و زمان به معامله‌گران فرصت شناسایی نقطه پایانی اصلاح را می‌دهد.

درست پیش از جلسه FOMC در چهارشنبه گذشته، ارزش انس طلای جهانی در برابر دلار آمریکا روی خط میانی قرار گرفته بود و پس از آن با شتاب زیادی به سمت بالا پرتاب شد. در این سناریو، روند انس، صعودی در نظر گرفته شده و تبعا لمس موازی بالایی خط میانی، تارگت انس طلای جهانی در میان‌مدت خواهد بود. 

FLD

نکته منفی در نمودار قیمت طلای جهانی اما عدم پایداری قیمت پس از شکست باکس قرمزرنگ (سقف سال 2023) و خط افقی ترسیم شده (سقف تاریخی قبلی طلا جهانی در ارتفاع 2069 دلار) است. این رفتار از انس طلای جهانی ممکن است BOF باشد که در این صورت باید منتظر اصلاح قیمت تا میانه‌های کانال 1900 دلاری بود. 

تشخیص اینکه کدام سناریو اتفاق خواهد افتاد به سیگنال‌های منعکس شده از رفتار قیمت در محدوده فعلی و همچنین خط میانی (در صورت بازگشت قیمت به سمت آن) بستگی دارد. همچنین سنتیمنت بازار و انتظارات معامله‌گران و سرمایه‌گذاران از فدرال رزرو فانوسی برای تشخیص سناریو محتمل‌تر خواهد بود.

در حال حاضر در صورتی که انتظارات 70 درصدی مارکت نسبت به کاهش نرخ بهره در مارس باقی بماند و از سوی دیگر آمار و داده‌های اقتصاد آمریکا در سه‌ماه اول 2024، چشم‌انداز مثبتی را ترسیم کند، (به واسطه دست باز فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره) باید منتظر رشد انس تا سقف تاریخی و حتی سطوح بالاتر بود. از این رو می‌توان گفت سناریوی صعودی از شانس بالاتری برای رخ دادن برخوردار است. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.