حجم ویدیو: ۱۸.۴۴M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۰۰ دانلود ویدیو

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

زریاب؛ ردپای داده‌های بازار کار در نوسانات انس طلای جهانی

حمیدرضا اناری حمیدرضا اناری

طلای جهانی با وجود افت شدید روز جمعه، هفته گذشته را با بازدهی مثبت ۱.۰۵ درصدی پشت سر گذاشت. در این میان نشست FOMC و پس از آن داده‌های بازار کار ایالات متحده، سرنوشت قیمت طلای جهانی را رقم زدند.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته انس طلا شتاب صعودی داشت و به بالاترین سطح خود از ابتدای ژانویه یعنی 2060 دلار صعود کرد. روز جمعه اما تقریبا تمام صعود هفته گذشته را از دست داد.

انس طلای جهانی در شروع هفته، از تشدید تنش‌های ژئوپلیتیکی و عقب‌نشینی بازدهی اوراق قرضه آمریکا در شروع هفته سود برد. خبر حمله هواپیمای بدون سرنشین به یک پایگاه آمریکایی در نزدیکی مرز اردن با سوریه اما، نگرانی‌ها را نسبت به تشدید بحران در خاورمیانه تشدید کرد.

قبل از اعلام سیاست فد، طلا روز سه‌شنبه نسبتاً آرام بود. روز چهارشنبه، فد طبق انتظار بازار، نرخ بهره را بدون تغییر در 5.25٪ -5.5٪ باقی گذاشت. واکنش اولیه بازار به لحن فدرال رزرو باعث شد که دلار آمریکا تحت فشار نزولی قرار گیرد و به طلا کمک کرد تا به سطوح بالاتر دست یابد.

در کنفرانس مطبوعاتی بعد از نشست، پاول در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاهش نرخ بهره در آینده بیان کرد:«بر اساس جلسه امروز، فکر نمی‌کنم در ماه مارس کاهش نرخ بهره را داشته باشیم».

به دنبال این اظهارات، شاخص‌های اصلی وال استریت به شدت کاهش پیدا کرد و به شاخص دلار کمک کرد تا قدرت خودش رو افزایش دهد و از صعود انس در اواخر سشن آمریکا جلوگیری کرد.

نکته مهمی که باید حتما به ان توجه کرد اشاره پاول به بازار کار بود. اون گفت در صورت مشاهده تضعیف غیرمنتظره در بازار کار، می‌توانند زودتر نرخ بهره را کاهش دهند.

روز جمعه، طلا چرخش منفی شدیدی داشت و بخش عمده سودهای هفتگی خودش را بعد از گزارش مشاغل ژانویه از دست داد. حقوق و دستمزد غیرکشاورزی در ایالات متحده 353,000 افزایش پیدا کرد که با اختلاف زیادی از انتظار بازار 180,000 فراتر رفت.

در تقویم هفته بعد هیچ دیتای سطح بالای دیگری که بتواند روی قیمت طلا در اواخر هفته تأثیر بگذارد، ارائه نمی‌شود. در عوض، فعالان بازار بر نظرات مقامات فدرال رزرو تمرکز خواهند کرد.

علی‌رغم اینکه پاول اساساً کاهش نرخ بهره را در ماه مارس رد کرده است، ابزار CME FedWatch نشان می‌دهد که بازارها همچنان با احتمال 20 درصدی برای چرخش سیاست در جلسه بعدی پرایس می‌کنند. موقعیت بازار حاکی از این است که در صورتی که مقامات فدرال رزرو به عقب‌نشینی در برابر این انتظار ادامه بدهند، دلار فضایی برای صعود دارد.

از سوی مقابل، طلا در صورتی که سیاست‌گذاران درها را برای کاهش نرخ بهره در ماه آینده باز گذارند، می‌تواند دوباره قدرت خود را بدست آورد. با این وجود بعد از گزارش مشاغل، این اتفاق بعید به نظر می‌رسد.

با شروع پاسخ نظامی آمریکا، سایه ریسک ژئوپلتیک روی بازار سنگین شده و اهالی بازار باید منتظر واکنش خریداران در معاملات هفته بعد باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.