کد مطلب: ۹۱۰۷۷۷

یک پیش‌بینی از بازار ارز

یک پیش‌بینی از بازار ارز

دلار هرات برای اولین بار در سال جدید به کانال ۵۹ افتاد. سکه و طلا با وجود کاهش در محدوده رنج باقی ماند. طلافروشان سوژه معامله‌گران بودند. صمصامی هم سوژه کانال‌ها شد. اما چه خبری دلار را در سرازیری انداخت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار ارز و سکه در روز شنبه بر مدار کاهش بودند و قیمت دلار از بازه رنج خارج شد. قیمت دلار هرات در معاملات شنبه با روند نزول کانال 60 هزار تومان را از دست داد و برای اولین بار در سال 1403 در کانال 59 هزار تومان بسته شد. البته قیمت دلار هرات در روز 9 اردیبهشت حتی به زیر قیمت شنبه رفت، اما نتوانسته بود در این کانال تثبیت بدهد. 

قیمت دلار هرات، شنبه‌ را در 60 هزار و 500 تومان شروع کرد و با بازگشایی قیمت درهم با گپ منفی حمایت 60 هزار و 300 تومان را از دست داد. قیمت دلار هرات در نیمه دوم با کاهش وارد کانال 59 هزار تومان شد و در 59 هزار و 950 تومان به کار خودش پایان داد. 

قیمت درهم که روز پنجشنبه‌ را در 16 هزار و 640 تومان به پایان رسانده بود، معاملات شنبه‌ را با گپ منفی 60 تومانی در 16 هزار و 580 تومان آغاز کرد. قیمت درهم امارات در نیمه دوم شدت نزولش بیشتر شد و در 16 هزار و 410 تومان بسته شد. 

حباب دلاری درهم در روز شنبه منفی شد. یعنی قیمت دلار در تهران بالای برابری درهم در معامله بود. قیمت دلار در تهران و سلیمانیه هم در روز شنبه کاهشی بودند و کانال 61 هزار تومان را از دست دادند.

با این حال که قیمت دلار از بازه رنج خارج شد، اما طلا و سکه با اینکه کاهش داشتند، در همان بازه مشخص در نوسان بودند. در روز جمعه قیمت انس طلای جهانی با افزایش تا 2360 دلار بالا رفت و همین بالایی قیمت انس در قیمت طلا و سکه اثرگذار بود. معامله‌گران می‌گفتند قیمت انس طلا معادله بازارها را به هم ریخت.

قیمت سکه با گپ مثبت 500 هزار تومانی در 41 میلیون و 900 هزار تومان شروع کرد و در 41 میلیون و 200 هزار تومان بسته شد. حباب سکه به خاطر افزایش انس و کاهش قیمت سکه با افت به 18 درصد رسید. 

قیمت طلای آبشده هم در کانال 15 میلیون تومانی شروع کرد و با کاهش در 14 میلیون و 810 هزار تومان به کار خودش پایان داد.

در روزی که بازار آزاد ارز بر مدار کاهش بود، قیمت دلار و یورو در بازار رسمی برخلاف آن حرکت کرد و افزایش داشت. قیمت دلار در مرکز مبادله با افزایش 100 تومانی به 44 هزار و 870 تومان رسید. قیمت یورو هم در این بازار با رشد 200 تومانی در 48 هزار و 340 تومان بسته شد.

خبرهایی که به بازار ارز رسید

در روز جمعه یک خبر به بازار رسید که بازارساز قرار است از بازار سلیمانیه تزریق داشته باشد. بعد از تمدید مصوبه کمیته مداخلات ارزی بانک مرکزی توسط شورای عالی هماهنگی سران قوا در روز چهارشنبه، سایت خبری تابناک در روز جمعه مدعی شده یک منبع آگاه گفته با توجه به تمدید مصوبه مداخلات در شورای عالی هماهنگی اقتصادی، به زودی بانک مرکزی ایران برای کنترل نرخ ارز به بازار سلیمانیه ورود خواهد کرد. تابناک اضافه کرده به‌تازگی اقدامی مشابه توسط بازارساز در بازار امارات و با مداخله درهمی صورت پذیرفته است. 

معامله‌گران این خبر را با خبر 5 اردیبهشت ایران اینترنشنال مقایسه می‌کردند که گفته بود بانک مرکزی ایران به مدت پنج روز در امارات روزانه ۲۵۰ میلیون درهم مداخله می‌کند. از منظر آن‌ها این خبر مشابه خبر تابناک بوده، با این تفاوت که خبر اینترنشنال مداخله در دبی بود این سری مداخله در دلار سلیمانیه. بعد از خبر اینترنشنال قیمت دلار سه کانال از دست داد، بعد از خبر تابناک هم بازار جو‌ کاهشی گرفت.

معامله‌گران فکر می‌کنند این خبر بی‌ارتباط با سفر بارزانی نیست. چون بعد از تنش‌هایی که با اقلیم درگرفت روابط ارزی ایران و‌ اقلیم ضعیف شد، اما با سفر بارزانی کانال سلیمانیه هم ظاهرا باز شده و این باز شدن می‌تواند دست بازارساز را برای مداخله باز کند.  البته معامله‌گران می‌گویند این کانال‌ها تا وقتی به کار می‌آید که چپ بازارساز پر باشد.

بحث داغ بازار همچنان تعطیلی طلافروشان در اعتراض به ثبت در سامانه تجارت بود. معامله‌گران می‌گویند هر روز عمق بازار طلا و سکه کاهش پیدا می‌کند و اگر پله آهنی در روز یکشنبه تعطیل شود دیگر عمقی برای بازار نمی‌ماند و بازار نوسان بزرگی نخواهد داشت.

در فضای مجازی حسین صمصامی، نماینده مجلس چهره  بحث‌ها بود. او درباره ارز دیدگاه‌های خاصی دارد و‌ می‌گوید قیمت دلار کمتر از ۱۵ هزار تومان است. با وجود اینکه کانال‌ها روی رأی آوردن او مانور می‌دادند، معامله‌گران واکنش زیادی نداشتند.

به عقیده تحلیل‌گران فنی اگر قیمت دلار هرات حمایت 59 هزار و 800 تومان را از دست بدهد می‌تواند به سمت کف کانال برود.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.