کد مطلب: ۸۹۲۸۳۷

واگذاری ۳۵ هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت / قانون جوانی جمعیت تا چه اندازه موثر است؟

واگذاری ۳۵ هزار قطعه زمین در طرح جوانی جمعیت / قانون جوانی جمعیت تا چه اندازه موثر است؟

واگذاری زمین و واحد مسکونی یکی از طرح‌های تشویقی است که در جهت پیشبرد قانون جوانی جمعیت به اجرا در می‌آید. دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در این مورد گفته است: ۵۲ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن در کشور آماده شده است. اما باید دید این دست از طرح‌ها تا چه اندازه می‌تواند بر موضوع تشویق به فرزندآوری موثر باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از طرح‌هایی که دولت سیزدهم از ابتدا درصدد اجرای آن برآمد طرح جوانی جمعیت بود؛ طرحی که در جهت پیشبرد آن، اقدامات تشویقی هم در نظر گرفته شده است. برخی از این طرح‌ها به اهدای زمین و مسکن در صورت داشتن تعداد مشخص فرزندان یا به دنیا آمدن یکی از فرزندان در بازه زمانی خاص مربوط می‌شود. 

روح‌الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی در مورد میزان زمین واگذار شده برای این منظور به بازار گفته است: ۵۲ هزار هکتار زمین برای ساخت مسکن در کشور مهیا شده و تا کنون از محل طرح ویژه جوانی جمعیت ۳۵ هزار قطعه زمین برای خانواده‌هایی که صاحب فرزند سوم شده‌اند، تامین شده است.

اما با وجود رشد تورم عمومی و تورم مربوط به بازار اجاره و مسکن این‌گونه طرح‌ها تا چه اندازه می‌تواند در افزایش جمعیت موثر باشد؟

پیامدهای گرانی مسکن در جامعه

آماری که ایسپا به‌تازگی از تاثیرگذاری قیمت مسکن بر فرزندآوری منتشر کرده است نشان می‌دهد، آثار گرانی مسکن در زندگی اجتماعی مردم ردپای پررنگی از خود به‌جای گذاشته است. نتایج نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران در تیرماه 1400 حاکی از آن است که 68.1 درصد از شهروندان در سطح ملی «کاملا» و «زیاد» و 11.6 درصد «تاحدی» در خصوص مسکن و تامین اجاره آن در آینده نگران هستند.

همچنین نتایج پیمایش ملی ایسپا در زمستان 1401 با جامعه آماری زنان و مردان متاهل که در سن باروری قرار دارند نشان می‌دهد، 75.4 درصد از مردان و 68.3 درصد از زنانی که تمایل به فرزندآوری ندارند به مقدار زیاد و خیلی زیاد نداشتن مسکن مناسب را از دلایل عدم تمایل به فرزندآوری در کنار سایر عوامل و دلایل ذکر نموده‌اند.

این در حالی‌ست که دولت سیزدهم از همان ابتدا قانون جوانی جمعیت را یکی از اصلی‌ترین برنامه‌های خود قرار داده است، برنامه‌ای که به نظر می‌رسد تا کنون چندان موفق عمل نکرده است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.