فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۵۴۲

منصور غیبی، تحلیلگر اقتصاد مسکن در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز»:

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تنها به حوزه مسکن اشراف دارد / مسکن باید از وزارت راه تفکیک شود

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تنها به حوزه مسکن اشراف دارد / مسکن باید از وزارت راه تفکیک شود

لیست پیشنهادی مسعود پزشکیان برای دولت چهاردهم اعلام شده که بر اساس آن فرزانه صادق مالواجرد به‌عنوان وزیر پیشنهادی راه‌ و شهرسازی معرفی شده است. اما آیا فرزانه صادق می‌تواند وظایف گوناگون وزیر راه و شهرسازی را به بگیرد؟ منصور غیبی، کارشناس مسکن در این باره به تجارت‌نیوز گفته است فرزانه صادق به‌طور ویژه در زمینه مسکن تخصص دارد و ممکن است غفلت از سایر بخش‌ها در آینده مشکل‌آفرین شود.

به گزارش تجارت نیوز،

مسعود پزشکیان، لیست وزرای پیشنهادی خود را منتشر کرد. در این بین نام فرزانه صادق در جایگاه وزیر پیشنهادی وزیر راه و شهرسازی قرار دارد.  

اما او تا چه اندازه می‌تواند تعهدات وزارتخانه راه و شهرسازی را مقصود برساند؟ تجارت‌نیوز در گفت‌وگو با یک کارشناس حوزه مسکن، میزان صلاحیت فرزانه صادق را بررسی کرده است.

وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه‌ای چندوجهی است

منصور غیبی، کارشناس بخش مسکن درباره وظایف مربوط به وزارت راه و شهرسازی به تجارت‌نیوز گفت: «پیش از آن که شخصی برای وزارت راه و شهرسازی ارزیابی شود، باید گفت وزارت راه و شهرسازی، وزارتخانه‌ای چندوجهی با مسئولیت‌های متفاوت است که هر کدام از آنها از یک وزارتخانه کمتر نیست. در این بین بحث جدایی حوزه مسکن از وزارت راه و شهرسازی نیز مطرح می‌شود.»

وی افزود: «بنابراین هر چند خانم دکتر صادق در جایگاه معمار، شهرساز و کارشناس مسکن به این حوزه اشراف دارد، اما در قامت یک وزیر باید به تمام ارکان مانند راه، حمل و نقل، کشتیرانی، بنادر و راه‌آهن تسلط داشته باشد.»

غیبی توضیح داد: «این موارد همه مسئولیت‌هایی است که به تجربه و تخصص نیاز دارد و تعامل بین دستگاه‌های مختلف را می‌طلبد. یک وزیر باید ارتباطات سازمانی را برای پیشبرد وزارتخانه پیاده‌سازی کند و به نتیجه برساند.»

گستردگی مسئولیت‌ها، موضوع جداسازی وزارت راه از مسکن را مطرح می‌کند

غیبی همچنین عنوان کرد: «مواجهه وزیر جدید با این حجم از برنامه است که هر کدام یک دستگاه اجرایی محسوب می‌شود و نیاز به بودجه سالانه دارد. هر کدام از بخش‌ها اگر نقصی داشته باشد به وزیر ارجاع داده‌ می‌شود و او باید توانایی تعامل با دیگر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها را داشته باشد.»

این کارشناس بخش مسکن افزود: «با این شرایط و گستردگی مسئولیت‌ها به‌نظر نمی‌رسد هیچ وزیری بتواند به تمام تعهدات خود عمل کند و در این نقطه است که موضوع جداسازی وازرت راه و از وزارت مسکن مطرح می‌شود. مزیت روی کار آمدن خانم صادق نیز این است که او کارشناس مسکن است و امید می‌رود در صورتی‌که انتخاب شود در این حوزه شاهد اتفاقات مثبتی باشیم.»

حالا باید دید آرای نمایندگان مجلس، کدام وزرای پیشنهادی را وارد دستگاه دولت می‌کند و در نهایت نیز موضوع جداسازی وزارت راه از مسکن در دولت چهاردهم به کجا خواهد رسید.

گزارش‌های بیشتر را در ثفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.