فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۸۵۵۸

بررسی «تجارت‌نیوز» از آرای موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی دولت برای سمت وزارت راه و شهرسازی:

دومین وزیر زن پس از انقلاب رای اعتماد می‌گیرد؟

دومین وزیر زن پس از انقلاب رای اعتماد می‌گیرد؟

آیا پروانه صادق مالواجرد می‌تواند نام خود را به‌ عنوان دومین وزیر زن از ابتدای انقلاب تاکنون در تاریخ ایران ثبت کند؟

به گزارش تجارت نیوز،

سال 88 که محمود احمدی‌نژاد، مرضیه وحید دستجردی را به‌ عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت بهداشت به مجلس معرفی کرد، کمتر کسی فکر می‌کرد وحید دستجردی بتواند از سد دیدگا‌ه‌های مردانه حاکم بر سیاست ایران بگذرد و نام خود را به‌ عنوان نخستین وزیر زن در ایران پس از انقلاب ثبت کند. با این حال او موفق شد و از شهریور 88 تا دی‌ 91، یعنی به مدت بیش از سه سال، وزیر بهداشت ایران بود.

این سدشکنی، امید زنانی را که در پست‌های مدیریت میانی وزارتخانه‌ها فعال بودند برای ورود به کابینه افزایش داد. پیش از آن، زنان تنها توانسته بودند تا سمت معاونت رئیس‌جمهوری بالا بروند که آن هم نیازی به رأی اعتماد مجلس نداشت. بر همین اساس در آن دوران پیش‌بینی می‌شد زنان بتوانند بیش از گذشته در عالم سیاست نقش ایفا کنند و سمت‌های وزارتی را در دست گیرند.

با این حال اما این روند ادامه نیافت و پرونده وزارت زنان در همان دوره دولت دهم بسته شد. در دوره‌های بعد هم حضور زنان در کابینه چندان جدی گرفته نشد و تنها به برخی از معاونت‌های ریاست‌جمهوری محدود بود.

حالا اما مسعود پزشکیان در دولت چهاردهم دوباره سنت‌شکنی کرده و یک زن را برای تصدی وزارت راه و شهرسازی به مجلس معرفی کرده است. یک جست‌وجوی ساده در اینترنت، سوابق درخشانی از پیشنیه فرزانه صادق ارائه می‌دهد؛ او دست‌کم از دوره دولت روحانی در وزارت راه و شهرسازی حضور داشته است. مالواجرد حتی در دوره مهرداد بذرپاش هم در این وزارتخانه ابقا شده و مشاور معماری و شهرسازی وزیر بوده است.

موافقان انتخاب صادق مالواجرد چه می‌گویند؟

موافقان انتخاب صادق مالواجرد برای تصدی وزارت راه و شهرسازی، عموماً به پیشینه حرفه‌ای او در همین وزارتخانه و دوری‌اش از حاشیه‌های سیاسی اشاره می‌کنند. بررسی سوابق مالواجرد حاکی از بیش از 20 سال تجربه در سمت‌های مدیریتی حوزه معماری و شهرسازی است و نشان از تخصص او در این زمینه دارد.

او همچنین مواضعی متضاد با علیرضا زاکانی شهردار تهران در حوزه شهرسازی و بافت فرسوده دارد. مالواجرد ۱۵ تیرماه ۱۴۰۱ در نامه‌ای به شهردار تهران، مصوبه کمیسیون ماده ۵ را که تا قبل از تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری فاقد وجهه قانونی است به زاکانی گوشزد کرده و مسئولیت تبعات آن را بر عهده شهرداری دانسته بود.

آن‌طور که بررسی سوابق فرزانه صادق مالواجرد نشان می‌دهد، او به طیف سیاسی مشخصی وابستگی ندارد و عموماً متعادل عمل کرده است. بر همین اساس، دیدگاه حرفه‌ای او در وزارت راه و شهرسازی تحسین شده است. با این حال انتقاداتی نیز درباره معرفی صادق برای سمت وزارت راه و شهرسازی مطرح است.

منتقدان انتخاب صادق مالواجرد چه می‌گویند؟

اگرچه موافقان معرفی صادق مالواجرد بر تجربه او در وزارت راه و شهرسازی تمرکز ویژه‌ای دارند اما منتقدان، همین تجربه را از منظر دیگری می‌نگرند و این نکته را مطرح می‌کنند که کاندیدای معرفی‌شده برای پست وزارت راه و شهرسازی، جامع‌الاطراف نیست.

بر این اساس، منتقدان معتقدند او تنها در حوزه مسکن و شهرسازی تخصص دارد و در حوزه راه و حمل‌ونقل، عملکرد قابل ملاحظه‌ای نداشته است که به پرونده‌اش اضافه شود.

منتقدان می‌گویند ناآشنایی او با بخش راه وزارتخانه که حمل‌ونقل (زمینی، هوایی، آبی) و راهسازی را دربر می‌گیرد، به مشکل بزرگی در مدیریت وزارتخانه تبدیل خواهد شد. با این حال، موافقان معرفی مالواجرد در پاسخ به منتقدان توضیح می‌دهند که حتی وزیر فعلی راه و برخی از پیشنیان او نیز در حوزه کاری خود تخصص ویژه‌ای نداشته‌اند و دست‌کم فرزانه صادق، سال‌ها در وزارت راه مشغول بوده است.

فارغ از اظهارات موافقان و مخالفان در برهه فعلی، نتیجه رأی اعتماد صادق مالواجرد را دفاع او از رزومه خود، دفاع رئیس‌جمهوری از انتخاب او و نظر نمایندگان روشن خواهد کرد. حالا دوباره همان سوال ابتدایی پیش می‌آید که آیا دومین زن در برهه پس از انقلاب، به صندلی وزارتخانه تکیه خواهد زد یا خیر؟

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.