خبر فوری:

خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۰۵۳

گزارش «تجارت‌نیوز» از یک پروژه کاغذی؛

چرا ساخت خانه های ۲۵ متری دوباره به صدر اخبار برگشت؟/ هیاهو برای کسب مجوزهای واقعی یا قراردادن دولت جدید در عمل انجام‌شده؟

چرا ساخت خانه های 25 متری دوباره به صدر اخبار برگشت؟/ هیاهو برای کسب مجوزهای واقعی یا قراردادن دولت جدید در عمل انجام‌شده؟

موضوع ساخت خانه های 25 متری از سال گذشته سروصدای زیادی به پا کرده و مخالفت‌های بسیاری نیز با آن صورت گرفته است. اکنون این طرح پس از گذشت سکوتی چندماهه بار دیگر به تیتر اول خبرگزاری‌ها آمده است. به‌ نظر می‌رسد اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران در جایگاه متولی این پروژه سعی دارد با مطرح کردن ناگهانی این طرح و شایعه‌ها در مورد کلنگ‌زنی آن، بدنه اقتصادی دولت جدید را در عمل انجام‌شده قرار دهد!

به گزارش تجارت نیوز،

سال گذشته بود که ساخت خانه های 25 متری در کشور مطرح شد. طرحی که سروصدای زیادی به پا کرد و نظرات موافق و مخالف بسیاری را نیز برانگیخت. همان هنگام برخی نهادها از این تصویب این طرح اعلام برائت کردند و پس از مخالفت‌های متعدد در بدنه دولتی، این طرح برای مدتی به دست فراموشی سپرده شد.

حالا اما بعد از گذشت چند ماه بار دیگر اتحادیه‌ تعاونی‌های عمرانی تهران در جایگاه متولی اجرای این پروژه، ساخت خانه های 25 متری در ماهدشت کرج را روی میز قرار داده است. تصاویری هم دراین‌باره منتشر شد که نشان می‌داد در مراسمی کلنگ ساخت سه هزار و 300 واحد 25 متری بر زمین زده شده است.

اداره راه و شهرسازی البرز مجوزی برای ساخت خانه های 25 متری صادر نکرده است

زمان زیادی از هیاهوی اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران نگذشته بود که محمدرضا صابری، مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز، این اتفاق را تکذیب و اعلام کرد: اخباری مبنی بر اجرای طرح ساخت خانه‌های کوچک با متراژ 25 متر مربع که پیش از این نیز چندین بار مطرح شده است، به گوش می‌رسد. وزارت راه و شهرسازی و اداره‌ کل مستقر در استان در این خصوص شفاف اظهار نظر کرده‌اند.

او همچنین یادآور شد هیچ مجوزی از سوی این وزارتخانه و اداره کل راه و شهرسازی برای ساخت مسکن‌هایی با متراژ 25 مترمربع در هیچ برهه زمانی صادر نشده است و از این پس نیز صادر نخواهد شد.

بر همین اساس این سوال پیش می‌آید که آیا متولی ساخت خانه های 25 متری واقعیت را بیان می‌کند و کلنگ ساخت این خانه‌ها را البته با مجوز رسمی بر زمین زده است؟ باید توجه داشت که اداره راه وشهرسازی استان البرز در مقام عنصر قانونی ساخت و ساز پروژه، به طور دقیق موضع خود را اعلام و ساخت خانه های 25 متری در این استان را تکذیب کرده است.

البته این موضوع در حال حاضر از سوی خشایار باقرپور، مدیرعامل تعاونی‌های عمرانی تهران، در سکوت خبری قرار دارد و پیگیری‌های تجارت‌نیوز نیز در این زمینه بی‌پاسخ باقی ماند و باقرپور حاضر به توضیح نشد.

برخی معتقدند اتحادیه‌ تعاونی‌های عمرانی تهران در اقدام اخیر خود سعی دارد بدنه اقتصادی دولت جدید را در منگنه قرار دهد و موفق شود طرحی را که نتوانسته در دولت سیزدهم به اجرا درآورد حالا در دولت چهاردهم کلنگ‌زنی کند. 

خانه های 25 متری استانداردهای زندگی را ندارند

نخستین نکته‌ای که مخالفان ساخت خانه های 25 متری مطرح می‌کنند، مغایرت ساخت میکروآپارتمان‌ها با فرهنگ ایرانی است. همچنین متراژ این آپارتمان‌ها با استانداردهای تعریف‌شده در کشور نیز در تقابل است.

اکنون استاندارد فضای زندگی در ایران برای هر فرد 17.5 متر تعیین شده و در این راستا یک خانواده دونفره به حداقل 35 متر فضا برای زیست خود نیاز دارند.

منتقدان همچنین معتقدند این امر می‌تواند الگوهای ساخت را دستخوش تغییر کند و فراگیری آن نیز معضلاتی اجتماعی به همراه خواهد داشت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.