کد مطلب: ۸۹۲۹۵۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از کجا تامین می‌شود؟

 منابع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از کجا تامین می‌شود؟

منابع اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین شده و مقرر شده است که 50 همت از منابع درآمدی از محل افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش افزوده به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یابد.

به گزارش تجارت‌‌نیوز، سه‌شنبه هفته گذشته بود که لایحه بودجه 1403 با 127 رای مخالف برگشت خورد. البته ظاهرا امروز اصلاحیه آن به دست مجلسی‌ها رسیده و قرار است فردا در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد.

یکی از موارد اصلاحی هم مربو به حقوق بازنشستگان می‌شود. حالا آنچه در اصلاحیه لایحه بودجه آمده، نشان می‌دهد که منابع اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین شده و مقرر شده است که 50 همت از منابع درآمدی از محل افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش افزوده به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یابد.

ماجرای موافقت‌ها و مخالفت‌ها چه بود؟

هفته گذشته بود که لایحه با سروصدای زیادی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گرفت. این لایحه در حالی تقدیم مجلس شد که خالی از جداول هزینه‌ای بود و بنابراین برخی کارشناسان این نبود شفافیت را مانند خوره‌ای دانستند که به جان اقتصاد ایران افتاده است.

لایحه با موافقان و مخالفانی درباره بند حقوق بازنشستگان مواجه شد. در حالی  مجتبی یوسفی، عضو هیات‌ رئیسه مجلس بر این اعتقاد بود که «در لایحه بودجه احکام دائمی تغییر نکرده و احکام ماهیت بودجه‌ای دارد. مقرر شده بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال آینده پیش‌بینی شود که این اتفاق برای بار اول رخ می‌دهد که آن هم با همراهی دولت و مجلس است.» اما مخافان به بند 6 گزارش کمیسیون تلفیق اشاره داشتند که می‌گوید باتوجه به تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تا سقف 90 درصد شاغلان طی سه سال و در سال اول 40 درصد،  منابعی برای اجرای این حکم در لایحه بودجه پیش‌بینی نشده است.

همچنین زنگنه- نماینده مجلس نیز کع از مخالفان لایحه بود، طی سخنانی گفت که «در حوزه هزینه‌ها نیز به بازنشستگان عزیز قول دادیم که متناسب‌سازی حقوق انجام شود اما این لایحه عملاً از این مساله گذشته است. این عملا دور زدن مجلس و بازنشستگان است.»

در واکنش به همین اظهار نظر و مباحث مشابه بود که داوود منظور- رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت که دولت خود را ملزم می‌داند تا منابع مورد نیاز برای متناسب‌سازی حقوق‌ را تامین کند.

اما قالیباف سخنان او را متناقض با موضع قبلی سازمان برنامه دانست و در این باره گفت که «سازمان برنامه و بودجه طی نامه‌ای کتبی به شورای نگهبان اعلام کرده است که به دلیل نبود منابع، با مصوبه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان در برنامه هفتم مخالف است و این با صحبت‌های امروز شما در تناقض است؛ بنابراین سازمان برنامه و بودجه باید در نامه‌ای کتبی به مجلس، تصریح کند که دولت با تامین منابع متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان موافق است.»

همین اظهارات و واکنش‌ها بود که در نهایت سبب شد تا کلیات لایحه بودجه با ۱۲۷ رای مخالف در برابر ۹۰ رای موافق رد شود.

حالا در اصلاحیه آمده که منابع اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شده و مقرر شده است 50 همت از منابع درآمدی از محل افزایش یک‌درصدی مالیات بر ارزش افزوده به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اختصاص یابد. باید دید این بخش فردا در جریان بررسی لایحه مورد موافقت نمایندگان قرار خواهد گرفت یا خیر.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.