کد مطلب: ۸۹۳۹۳۶

افزایش اشتغال اتباع غیرمجاز در سیستان و بلوچستان

افزایش اشتغال اتباع غیرمجاز در سیستان و بلوچستان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت اشتغال اتباع غیرمجاز از ابتدای ۱۴۰۲ تا پایان آذرماه، نسبت به مدت مشابه ۱۶۳ درصد افزایش یافته است.

به گزارش تجارت‌نیوز،  خلیل‌احمد سلامی اظهار کرد: ۱۰۱ گشت مشترک شناسایی اشتغال اتباع خارجی غیرمجاز در ۹ ماهه امسال در سیستان و بلوچستان انجام شده که خروجی این کار، شناسایی ۸۱۵ نیروی کار خارجی فاقد پروانه کار در استان است.

وی با بیان اینکه در این مدت ۱۰۶ نیروی کار ایرانی جایگزین اتباع خارجی فاقد پروانه کار شدند، ادامه داد: ۴۳ کارفرمایی که با بکارگیری نیروی کار خارجی غیرمجاز مرتکب تخلف شده بودند، به دادگاه معرفی شدند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: بر اساس بند ج ماده ۱۱ قانون تنظیم بخشی از درآمد‌های دولت، هر کارفرمایی که از نیروی کار خارجی غیرمجاز استفاده کرده و یا در مشاغلی به جز شغل تعیین شده در پروانه کار اقدام کند، به پنج برابر حداقل دستمزد برای هر روز اشتغال یعنی معادل هشت میلیون و ۸۴۷ هزار و ۱۴۰ ریال جریمه می‌شود.

وی گفت: بکارگیری نیروی کار خارجی نباید به دلیل صرفه جویی در پرداخت مزد باشد و به کارفرمایان توصیه می‌کنیم در راستای جذب و حفظ نیروی کار داخلی، حتما مزد متناسب با شرایط و سختی کار را در نظر بگیرند و طبق مصوبه شورای عالی‌کار عمل کنند.

سلامی افزود: حضور نیروی کار خارجی غیرمجاز در مشاغل سیستان و بلوچستان با جدیت رسیدگی می‌شود، زیرا فرصت‌های شغلی باید برای کارگران و نیروی انسانی داخلی باشد و غیر از این هر فرد خارجی باید با مجوز قانونی و در فرصت‌های شغلی صلاحدید مشغول به کار شوند.

وی ادامه داد: مطابق ماده ۱۸۱ قانون کار، هرگونه به کارگیری اتباع خارجی در واحد‌های کارگاهی ممنوع و صراحتا اعلام شده کارفرمایانی که اتباع خارجی فاقد پروانه کار را به خدمت بگیرند یا در کاری غیر از آنچه در پروانه کارشان ذکر شده بپذیرند، برابر قانون از ۹۱ روز تا ۱۸۰ روز حبس و پرداخت چند برابر دستمزد یک کارگر جریمه می‌شوند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: همچنین بر اساس ماده ۱۲۰ قانون کار، اتباع خارجی نمی‌توانند در ایران مشغول به کار شوند، مگر آن که دارای روادید ورود با حق کار مشخص بوده و مطابق قوانین و آیین‌نامه‌های مربوطه، پروانه کار دریافت دارند.

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.