حجم ویدیو: ۱۸.۴۴M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۴۰ دانلود ویدیو

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

زریاب؛ اصلاح عمیق اونس طلا آغاز شده است؟ (ویدئو)

حمیدرضا اناری حمیدرضا اناری

قیمت طلای جهانی طی هفته گذشته موفق به ثبت رکورد تاریخی در سقف ۲۴۰۰ دلاری شد. این رکوردشکنی در حالی اتفاق افتاد که تمامی آمار و ارقام حاکی از تقویت رقیب این فلز گران‌بها یعنی دلار بودند. اما در مقطع فعلی چه سرنوشتی در انتظار طلای جهانی خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته گذشته بیان شد تشدید بیشتر تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند صرف نظر از عملکرد کلی دلار آمریکا از قیمت طلای جهانی حمایت کند. در هفته گذشته نیز همین اتفاق افتاد و با وجود افزایش بازده اوراق قرضه و شاخص دلار، رالی صعودی اونس ادامه پیدا کرد.

پس از اینکه تورم ماه مارس بالاتر از پیش‌بینی‌ها منتشر شد، بازده اوراق خزانه 10ساله به بالاترین سطح خود از اول نوامبر یعنی بیش از 4.5 درصد رسید. شاخص دلار نیز به بالاترین رقم پنج ماه گذشته یعنی ارتفاع 105 واحدی رسید که این امر باعث اصلاح نزولی موقت قیمت طلا شد.

تحولات ژئوپولیتیکی زیر ذره‌بین سرمایه‌گذاران طلا قرار می‌گیرد

هفته آینده، تنها خبر قابل توجه در تقویم اقتصادی ایالات متحده، داده‌های خرده‌فروشی ماه مارس خواهد بود. انتظار می‌رود داده‌های خرده‌فروشی نسبت به ماه فوریه که 0.6 درصد افزایش پیدا کرد، در ماه مارس به صورت ماهانه 0.3 درصد رشد کند. در صورت منفی بودن رقم نهایی، واکنش فوری بازار می‌تواند باعث تضعیف جزئی دلار آمریکا شود.

در جلسه آسیایی روز سه‌شنبه، داده‌های مربوط به تولید ناخالص داخلی (GDP) برای سه‌ماهه اول چین از سوی فعالان بازار به دقت رصد خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود اقتصاد چین با نرخ سالانه پنج درصد رشد کند که نسبت به رشد 5.2 درصدی ثبت‌شده در سه‌ماهه چهارم سال 2023 کاهش یافته است.

یک رقم ناامیدکننده از تولید ناخالص داخلی چین، به‌ عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده طلای جهان، می‌تواند باعث نگرانی در مورد چشم‌انداز تقاضا برای این فلز گران‌بها شود و افزایش قیمت طلای جهانی را در کوتاه‌مدت محدود کند.

در همین حال، سرمایه‌گذاران همچنان بر تحولات ژئوپولیتیکی متمرکز خواهند ماند. کاهش تنش‌ها در خاورمیانه می‌تواند باعث اصلاح عمیق قیمت طلا شود. از طرف دیگر، حتی اگر دلار آمریکا با توجه به انتظارات فزاینده برای تاخیر در تغییر سیاست فدرال رزرو، همچنان نسبت به رقبای خود عملکرد بهتری داشته باشد، به احتمال زیاد اونس طلای جهانی، همچنان در یک محیط با ریسک‌پذیری پایین، تحت حمایت قرار خواهد گرفت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز تجات‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.