حجم ویدیو: ۱۸.۱۹M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۳:۱۷ دانلود ویدیو

در گفت‌وگوی «تجارت‌نیوز» با روح الله دهقان، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مطرح شد:

صادرات دانش‌ بنیان به روایت گمرک؛ ۲/۵۳ میلیارد دلار در سال

حامد اناری حامد اناری

نشست خبری برنامه ملی توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌ بنیان، به میزبانی معاونت علمی ریاست جمهوری با حضور دکتر روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست‌جمهوری، برگزار شد. در این نشست گزارشی از فرایند توسعه شرکت‌ها دانش‌ بنیان و ظرفیت تبدیل شدن آنها به غزال‌های دانش بنیان ارائه شد. روح الله دهقانی در پاسخ به خبرنگار تجارت‌نیوز اقدامات این معاونت را در خصوص جذب سرمایه‌گذار خارجی تشریح کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، دولت در دوران کنونی دیگر نقش مالک را ایفا نمی‌کند. با قوت گرفتن بنگاه‌های اقتصادی عملکرد دولت نیازمند تغییر است. دولت باید نقش تسهیل‌گری داشته باشد. امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند نقش قهرمانان اقتصادی را ایفا کنند. 

شرکت‌های دانش‌ بنیان قادر به ایجاد تحول در ابعاد کلان اقتصادی هستند. آنها امکان دستیابی به بازارهای جهانی را دارند؛ از همین رو دولت‌ها با حمایت خود موظف‌اند بستر رشد و توسعه‌شان را فراهم کنند.

حضور ۳۰۰ هیات علمی، تجاری و سیاسی در ایران

یکی از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه جذب سرمایه‌گذاران خارجی‌ است. تزریق سرمایه از خارج اکوسیستم به شرکت‌های دانش‌ بنیان می‌تواند نقش بسزایی در رشد آنها داشته باشد. دولت بدین منظور می‌تواند با استفاده از ابزار دیپلماتیک خود، تعاملات اقتصادی و تجاری کشور را به سطحی دیگر ببرد. 

دولت‌ها می‌توانند با ارائه بسته‌های حمایتی، تشخیص و شناسایی شرکت‌های دارای ظرفیت تبدیل شدن به غرال، نقش مهمی در چرخه‌های اقتصادی کشور ایفا کنند. در حال حاضر از بین 10 هزار شرکت دانش بنیان ثبت‌شده در داخل کشور، حدود 120 عدد از آنها قابلیت تبدیل شدن به غزال‌های دانیش بنیان را دارند. امید است با کار مداوم این گشایش در چرخه‌های اقتصادی رخ دهد. 

اخبار حوزه استارتاپ و فناوری اطلاعات را در صفحه استارتاپ تجارت‌نیوز بخوانید

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.