فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۴۶۹۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

نقد و بررسی شرکت معین خودرو؛ بزرگ‌ترین واردکننده تویوتا به ایران

نقد و بررسی شرکت معین خودرو؛ بزرگ‌ترین واردکننده تویوتا به ایران

معین خودرو یکی از اولین واردکنندگان محصولات تویوتا پس از آزادسازی واردات خودرو به ایران محسوب می‌شود که تاکنون چند مدل از خودروهای وارداتی را تحویل خریداران داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از آزادسازی واردات خودرو در سال 1401، چندین شرکت خصوصی جهت واردات تأسیس شد که یکی از این شرکت‌های تازه وارد، معین خودرو بود. این واردکننده از سال 1402 کار خود را با واردات محصولات دو برند ژاپنی تویوتا و هوندا آغاز کرده و ادعا می‌کند با وجود تازه‌تأسیس بودن، از تجربه 15 ساله مدیران و کارکنان اجرایی در زمینه واردات، فروش و خدمات پس از فروش خودروهای اروپایی بهره می‌برد.

معین خودرو؛ تازه‌کار اما پرتلاش 

معین خودرو در حال حاضر 9 محصول وارداتی ژاپنی از جمله تویوتا کرولا و تویوتا لوین را با پیشرانه‌های 1.2 لیتری و 1.8 لیتری هیبریدی و همچنین کراس‌اوور هوندا را با دو پیشرانه بنزینی و تمام برقی با نام‌های هوندا وزل و هوندا ENS1 وارد بازار ایران می‌کند.

اگرچه شرکت نام‌برده به نسبت دیگر واردکنندگان خودرو، تجربه کاری کمتری دارد، اما سال 1402 با واردات نزدیک به 1000 دستگاه خودرو توانست خود را در فهرست سه واردکننده برتر کشور قرار دهد. همچنین با انتشار آمار واردات یک ماهه ابتدایی 1403 مشخص شد که معین خودرو 260 دستگاه از انواع تویوتا و هوندا وارد کرده که در رتبه اول شرکت‌های واردکننده خودرو قرار می‌گیرد.

آمار واردات خودرو در دو ماهه ابتدایی 1403
نام شرکت تعداد (دستگاه)
معین خودرو ایرانیان 1,097
کرمان موتور 501
گروه بهمن 254
مکث موتور 183
رهام تجارت پاک 130
آرین پارس موتور 112
پارس خودرو 189
آمیتیس گستر نگاه پیشگام 82
ماموت خودرو 55
فردا موتورز 49
جمع واردکنندگان عمده 2,652
واردکنندگان دولتی 467
جمع کل 3,119

با وجود اینکه تعداد خودروهای وارد شده در مقایسه با ابعاد شرکت‌ها و نیاز بازار به هیچ عنوان قابل قبول نیست، اما با توجه به این آمار، به خوبی می‌توان متوجه شد که حدود یک سوم کل خودروهای وارد شده به کشور در دو ماهه ابتدایی سال 1403 از سوی شرکت معین خودرو انجام گرفته است و این در مقایسه با دیگر شرکت‌های رقیب همچون کرمان موتور، گروه بهمن و پارس خودرو که سالیان طولانی در عرصه صنعت خودروسازی و واردات خودرو فعالیت کرده‌اند، رکورد بسیار خوبی به شمار می‌رود.

اولین بدعهدی معین خودرو، یک سال پس از آغاز به فعالیت!

خودروسازان و عرضه‌کنندگان خودرو در ایران با توجه به بازار انحصاری و غیررقابتی خودرو، همواره بدعهدی‌هایی در قبال مشتریان خود دارند. البته نمی‌توان مقصر تمامی این بدقولی‌‍‌ها را شرکت عرضه‌کننده خودرو معرفی کرد، چرا که تصویب قانون‌های یک شبه یا بی‌ثباتی بازارهای مالی و افزایش ناگهانی نرخ ارز می‌تواند معادلات این شرکت‌ها را در تحویل و محاسبه قیمت نهایی محصول وارداتی یا تولیدی بهم بریزد.

به هر حال، شرکت معین خودرو نیز از این قاعده مستثنی نبود و با گذشت تنها یک سال از آغاز به فعالیت آن، حواله‌داران این شرکت در تاریخ 11 خرداد 1403 و در اعتراض به افزایش قیمت خودروی وارداتی و همچنین تأخیر در تحویل خودرو مقابل ساختمان وزارت صمت تجمع کردند.

با این وجود معین خودرو در حال تلاش برای جلب رضایت مشتریان خود بوده و از ماه گذشته با راه‌اندازی مرکز جدید برای تحویل خودروهای وارداتی در جاده مخصوص، سعی در بهبود فرآیند تحویل خودروها دارد.

وضعیت خدمات پس از فروش نامعلوم نیز می‌تواند یکی دیگر از دغدغه خریداران محصولات معین خودرو باشد. چراکه این شرکت هم‌اکنون تنها هشت شعبه فعال در سراسر کشور دارد و متقاضیان این واردکننده خودروی ژاپنی احتمالاً در آینده دچار مشکل شوند.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اخبار خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.