خبر مهم:

فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۰۰۷۷

کارشناس صنعت خودرو:

سامانه یکپارچه خودرو دلالی و رانت‌خواری را افزایش داد

سامانه یکپارچه خودرو دلالی و رانت‌خواری را افزایش داد

کارشناس صنعت خودرو گفت: تعداد زیاد متقاضیان خرید خودرو و نبود خودرو کافی موجب تشکیل صف‌های طولانی برای کسب امتیاز ویژه خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو شد و همین مسئله رانت و دلالی را افزایش داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، آرمان خالقی کارشناس صنعت خودرو درباره مشکلات فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو اظهار کرد: در ابتدای امر که سامانه یکپارچه فروش خودرو روی کار آمد به این گونه بود که هر کس مهارت بیشتر یا اینترنت پرسرعت‌تری داشت می‌توانست از این سامانه استفاده کند و همین مسئله موجب شد تا از همان ابتدای امر، رانت ویژه‌ای نصیب یک عده خاص شود؛ بعد از آن هم که فضا به صورت لاتاری گونه شد و افراد باید شانس خود را در قرعه‌کشی ویژه خودرو امتحان می‌کردند که آن نیز معایب خاص خود را داشت.

خالقی ادامه داد: زمانی که سامانه‌های فروش خودروسازان تجمیع شد و خرید از طریق سامانه یکپارچه فروش خودرو و به صورت الکترونیک امکان‌پذیر شد؛ افراد با اولویت‌های ثبت‌نامی خودرو مورد نظر خود را دریافت می‌کردند؛ این اقدام هم موجب بروز مشکلات زیادی از جمله خرید و فروش حواله خودرو، فروش نوبت و غیره شد.

تشکیل صف‌های طولانی برای کسب امتیاز ویژه خرید خودرو

وی همچنین با اشاره به کمبود خودروهای مورد نظر مشتری‌ها عنوان کرد: تعداد زیاد متقاضیان خرید خودرو و نبود خودرو کافی موجب تشکیل صف‌های طولانی برای کسب امتیاز ویژه خرید خودرو از طریق سامانه یکپارچه شد برای اینکه هر فرد می‌خواست خودرو مورد نظرش را از طریق خودروساز و به قیمت کارخانه خریداری کند، چرا که مردم نمی‌خواستند با اختلاف قیمتی که میان کارخانه و بازار وجود دارد روبرو شوند.

کارشناس صنعت خودرو با اشاره به مطلب بالا عنوان کرد: وقتی در روند قیمت‌های دستوری، قیمت یک خودرو از قیمت‌های موجود در بازار کمتر باشد، طبیعی است که تقاضای غیر واقعی برای خرید خودرو شکل بگیرد و موجب رانت‌خواری و دلال پروری شود و منافع مادی برای یک عده خاص ایجاد کند.

خالقی بیان کرد: از زمانی که خودرو به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شد موجب شکل‌گیری تقاضای بالایی از سوی جامعه شد و همین مسئله مشکلات صنعت خودرو را دو چندان کرد.

وی در پایان تاکید کرد: مشکل اصلی صنعت خودرو و تامین خودروی مورد نیاز، زیرساخت‌ها و سیاست‌گذاری‌های موجود است که باید به دنبال رفع موانع ورود خودرو به بازار باشیم.

منبع : نبض بازار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.