کد مطلب: ۸۹۴۷۹۹

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

۱۰ سرمایه‌گذار فعال خاورمیانه

استارت‌آپ‌ها تحت حمایت جهان عرب قرار می‌گیرند

10 سرمایه‌گذار فعال خاورمیانه

استارت‌آپ در جهان عرب صحنه را به دست گرفته است و شرکت‌ها و کمپانی‌های خصوصی، ریسک‌های بزرگ می‌کنند تا استارت‌آپ‌ها پا بگیرند. «تجارت‌نیوز» در این گزارش هشت شرکت فعال منطقه در سرمایه‌گذاری را بررسی کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، استارت‌آپ‌ها در جهان عرب به رونق خود ادامه دادند و امسال با چندین معامله با ارزش بالا به اوج خود رسیدند. از جمله این موارد می‌توان به آمازون که Souq.com را خرید، مراکز خرید عمده عمار (Emaar) که اکثریت سهام Namshi.com را خریداری کردند و Careem که نیم میلیارد دلار از شرکت‌هایی مانند Rakuten Inc.، STC Ventures، Kingdom Holding Company بالاتر رفت، اشاره کرد.

سرمایه‌گذاران در منطقه نیز در حال کامل‌تر شدن هستند و شرکت‌ها و کمپانی‌های خصوصی، ریسک‌های بزرگی می‌کنند و در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. گروه مسافرتی الطیار، بزرگ‌ترین شرکت مسافرتی در منطقه و گروه مجید الفتیم، یک شرکت خصوصی متنوع (دارای فعالیت در چندین بخش تجاری غیرمرتبط)، اخیراً در استارت‌آپ‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

در وب‌سایت فوربز، سه لیست برای رتبه‌بندی درخشان‌ترین استارت‌آپ‌ها و سرمایه‌گذاران در سراسر جهان عرب جمع‌آوری شده که 100 استارت‌آپ، شامل آن دسته از استارت‌آپ‌هایی است که از خلاقانه‌ترین ایده‌ها دفاع و بیشترین بودجه خارجی را در سال گذشته دریافت کرده‌اند و 50 استارت‌آپ، آن‌هایی هستند که هنوز بودجه کلانی دریافت نکرده‌اند اما دارای آینده‌ای امیدوارکننده هستند. در اینجا 10 رتبه برتر از لیست 50تایی فعال‌ترین سرمایه‌گذاران بررسی می‌شود.

7867867

وامدا کپیتال، (Wamda Capital) در امارات متحده عربی، رتبه اول این فهرست است که به‌طور تخمینی 60 میلیون دلار سرمایه‌گذاری دارد. رتبه دوم این فهرست، شرکای سرمایه گذاری خاورمیانه (MEVP) با مرکزیت امارات است که 119.3 میلیون دلار سرمایه دارد.

سرمایه‌گذار خطرپذیر (Venture Capitalist)، یک سرمایه‌گذار خصوصی است که در ازای سهام خود، سرمایه‌ای را در اختیار شرکت‌هایی با پتانسیل رشد بالا قرار می‌دهد. دو شرکتی که در بالا معرفی شد، شرکت‌های VC هستند.

سرمایه‌گذاران خطرپذیر از نظر تعداد و اندازه در حال رشد هستند، با اینکه امارات متحده عربی هنوز در مرکز است، لبنان، مصر و اردن نیز بسیار فعال هستند. رتبه سوم این فهرست، RAED Ventures از عربستان سعودی است که میزان سرمایه‌گذاری آن مشخص نیست اما این شرکت نیز سرمایه‌گذاری خطرپذیر است.

Mena Venture Investments، با تنها 20 میلیون دلار سرمایه، چهارمین سرمایه‌گذار فعال جهان عرب است و در گروه سرمایه‌گذاران فرشته قرار می‌گیرد. سرمایه‌گذار فرشته، نهاد یا فردی ثروتمند است که پول خود را در یک شرکت یا استارت‌آپ که در مراحل اولیه توسعه است، سرمایه‌گذاری می‌کند. سرمایه‌گذاران فرشته انتظار دارند که یکی از مالکان شرکتی که از آن حمایت می‌کنند باشند، چراکه سرمایه آن‌ها ناامن است اما هیچ ادعایی در مورد دارایی‌های شرکت ندارند.

رتبه پنجم با 60 میلیون دلار سرمایه‌گذاری، Arzan VC از کویت، یک سرمایه‌گذار خطرپذیر است. رتبه هفتم Flat6Labs است که یک شتاب‌دهنده از مصر با 5.3 میلیون دلار سرمایه‌گذاری است. شتاب‌دهنده استارت‌آپ، راهنمایی، پشتیبانی و بودجه‌ای محدود در ازای حقوق صاحبان سهام ارائه می‌کند.

رتبه هشتم، Leap Ventures است که با 40 میلیون دلار سرمایه‌گذاری، نام لبنان را به صدر این لیست آورده است.

رتبه نهم، Jabbar Internet Group، یک سرمایه‌گذار خطرپذیر دیگر از امارات متحده است و رتبه دهم twofour54، شتاب‌دهنده‌ای از امارات با سرمایه‌گذاری 20 میلیون دلاری.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.