کد مطلب: ۸۹۶۲۹۴

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

بازدید ۵۳.۶ میلیون گردشگر از عربستان طی ۶ ماه!

بازدید ۵۳.۶ میلیون گردشگر از عربستان طی ۶ ماه!

وزارت گردشگری عربستان سعودی اعلام کرد که تعداد کل گردشگران در نیمه اول سال 2023 به 53.6 میلیون نفر رسیده است. برای این گردشگران 150 میلیارد ریال عربستان هزینه شد و درآمد گردشگری با 86.9 میلیارد ریال عربستان رکورد زد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از اکونومی‌میدل‌ایست، تعداد گردشگران ورودی 14.6 میلیون نفر و گردشگران داخلی 39 میلیون نفر بوده است. مجموع هزینه گردشگری به 150 میلیارد ریال عربستان رسید. گردشگری ورودی (درآمد از فعالیت غیرمقیم‌هایی که به خارج از محیط زندگی خود سفر می‌کنند و کمتر از 12 ماه متوالی در آنجا اقامت می‌کنند) با 86.9 میلیارد ریال عربستان رکورد زد و درآمد گردشگری محلی در مدت مشابه به 63.1 میلیارد ریال عربستان رسید. تعداد گردشگران ورودی به 14.6 میلیون نفر و گردشگران داخلی به 39 میلیون نفر رسید.

بخش گردشگری عربستان

وزارت گردشگری عربستان داده‌های اولیه آمار گردشگری در نیمه اول سال 2023 را منتشر کرد. داده‌ها با عملکرد بهبودیافته بخش گردشگری در عربستان سعودی، نشان از اثربخشی استراتژی‌های بخش گردشگری داشتند. این امر با ارتقای کیفیت خدمات و محصولات گردشگری و همچنین بهبود ساختار ویزا انجام شد. تعداد گردشگران ورودی در نیمه اول سال 2023 رشد چشمگیر 142 درصدی داشت. البته نرخ هزینه‌های گردشگری نیز نسبت به مدت مشابه سال 2022، رشد 132 درصدی را ثبت کرده است.

اوقات فراغت و تعطیلات

به دنبال تمرکز عربستان سعودی بر توسعه بخش گردشگری، تعداد گردشگران ورودی به‌طور کلی افزایش یافته و بازدید تفریحی و سفر در تعطیلات در صدر فهرست قرار گرفته است. بازدیدهای تفریحی و سفرها نسبت به مدت مشابه در سال 2022 رشد 347 درصدی داشته است. بیشترین تعداد گردشگران تفریحی حدود 16.6 میلیون بوده است که 43 درصد از کل گردشگران را با نرخ رشد 18 درصدی نسبت به نیمه اول سال 2022 تشکیل می‌دهند.

گردشگری داخلی در عربستان سعودی در نیمه اول سال 2023 نسبت به مدت مشابه سال 2022 افزایش 16 درصدی در هزینه‌های گردشگری ثبت کرده است. این رشد در نتیجه افزایش میانگین مدت اقامت از 4.6 شب در نیمه اول سال 2022 به 6.3 شب در نیمه اول سال 2023 است.

گردشگری خروجی

افزایش تعداد گردشگران شهروند و غیرساکن در سعودی 37 درصد ثبت شده است. نرخ هزینه‌های گردشگری خروجی نیز در همین مدت 74 درصد افزایش یافته است. افزایش تعداد کل گردشگران خروجی (ساکنان یک کشور معین که در خارج از کشور یا محیط زندگی خود برای بیش از 12 ماه متوالی برای تفریح، تجارت و اهداف دیگر اقامت می‌کنند) به دلیل بازگشت شرایط سفر در اکثر مقاصد جهان مانند شرایط پیش از کرونا است. شروع فصل تابستان و تعطیلات مدارس در خرداد نیز به این رشد کمک کرد.

علاوه بر این، گردشگران مقیم 45 درصد از کل گردشگران خروجی را تشکیل می‌دهند. این افزایش 24 درصدی نسبت به مدت مشابه در سال 2022 است. در همین حال، سهم آن‌ها از کل هزینه‌های گردشگری خارج از عربستان به حدود 66 درصد رسیده است. علاوه بر این، بازدید از دوستان و اقوام 67 درصد از کل گردشگران خارجی مقیم را تشکیل می‌دهد. این در حالی است که میانگین مدت اقامت افراد غیر سعودی برای همین منظور 45.5 شب بوده است که در مدت مشابه سال گذشته 19.3 شب بوده است. این به افزایش 109 درصدی هزینه‌های گردشگری خارج از کشور توسط ساکنان عربستان سعودی در مدت مشابه کمک کرد.

تعداد گردشگران خروجی عربستان به‌ویژه به کشورهای همسایه 49 درصد افزایش یافته است. هزینه گردشگران خروجی عربستان نیز نسبت به نیمه اول سال 2022، 32 درصد افزایش داشته است. میانگین هزینه در هر شب از 559 ریال عربستان به 332 ریال عربستان برای گردشگران خروجی سعودی در همان دوره کاهش یافته است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    درود بر بن سلمان مرد آینده نگر