کد مطلب: ۹۰۶۹۷۷

آیا بارورسازی ابرها عامل وقوع سیل در دبی است؟

آیا بارورسازی ابرها عامل وقوع سیل در دبی است؟

دبی در حال تجربه یکی از بدترین سیل‌های تاریخ خود است و بسیاری از این موضوع حیرت زده شده‌اند زیرا این کشور ده‌ها سال برای کنترل آب و هوا تلاش کرده و از روش‌های بارورسازی ابرها استفاده کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز،   بارور سازی ابرها کاری است که نه تنها دبی بلکه بسیاری از کشورها از آن برای کنترل آب و هوا استفاده می‌کنند. از اوایل دهه ۱۹۹۰، امارات متحده عربی از روش بارورسازی ابرها استفاده کرده تا بارش را در مکان‌هایی که در غیر این صورت باران وجود نداشته باشد، آغاز کند.

به نقل از دیلی‌میل، اگرچه مرتبط دانستن این روش بحث برانگیز و سیل ناگهانی در دبی آسان است، اما کارشناسان می‌گویند بعید است که این دو به هم مرتبط باشند.

در واقع، دبی تنها جایی در جهان نیست که بارورسازی ابرها را انجام می‌دهد. این روش در کشورهایی از جمله ایالات متحده، فرانسه و استرالیا به طور گسترده استفاده می‌شود.

با این حال، این روش بدون خطرات بالقوه نیست و کارشناسان هشدار می‌دهند که بارورسازی ابرها می‌تواند «تأثیرات فاجعه‌باری» ایجاد کند.

بارورسازی ابرها چیست؟

اگرچه که ممکن است بارورسازی ابرها روشی آینده‌نگرانه به نظر برسد، این روش در واقع بیش از ۸۰ سال پیش توسعه یافته است.

محققانی که برای شرکت جنرال الکتریک کار می‌کردند در حال انجام آزمایشاتی در مورد چگونگی تشکیل ابرها در آزمایشگاه بودند که یک اثر غیرعادی را کشف کردند.

آن دریافتند زمانی که بخار آب بین ۱۴ درجه فارنهایت(۱۰- درجه سانتیگراد) تا ۲۳ درجه فارنهایت(۵- درجه سانتیگراد) خنک شود، لزوما بلورهای یخ تشکیل نمی‌دهد. اما زمانی که محققان پودر ریز یدید نقره که یک ماده شیمیایی مورد استفاده در عکاسی است را به آن ترکیب اضافه کردند، از یخ زدن فوری بخار آب شگفت‌زده شدند. علت آن این است که بخار آب به خودی خود نمی‌تواند بلور ایجاد کند و به چیزی نیاز دارد تا یک «هسته» تشکیل دهد تا در اطراف بلور تشکیل شود.

 

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.