کد مطلب: ۸۹۱۰۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

راهکاری به‌جز افزایش سن بازنشستگی برای دولت وجود ندارد؟

حجم ویدیو: ۲۴.۵۵M مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۴۷ دانلود ویدیو

تصمیم افزایش سن بازنشستگی با موافقان و مخالفان زیادی همراه بوده و واکنش‌های زیادی را برانگیخته است. در این ویدئو به بررسی این موضوع و نسخه کارشناسان برای رفع مشکل پرداخته‌ایم.

به گزارش تجارت‌نیوز، نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه پرسروصدای برنامه هفتم توسعه، یکی از مهم‌ترین طرح‌های دوران نمایندگی خود را کلید زدند؛ افزایش سن بازنشستگی آن هم با هدف کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی که حالا دیگر به ابربحران بدل شده است. اگر این اتفاق عملی شود، یعنی قرار است سن بازنشستگی برای آقایان 62 سال و برای خانم‌ها 55 سال باشد. اما از همان زمانی که این خبر در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت، واکنش‌ها به آن هم آغاز شد.

البته با بالا گرفتن واکنش‌ها، ظاهرا مجلسی‌ها تا حدودی از موضع خود عقب‌نشینی کردند و احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزایش سن بازنشستگی را پیشنهاد دولت دانست و شروطی را برای ان اعلام کرد.

جدا از اینها، به نظر می‌رسد دولت بازهم قصد دارد اصلاحات خود را از پایین و از جیب مردم آغاز کند. در همین ارتباط، اهل فن می‌‌گویند صندوق‌های تامین اجتماعی در ایران مکلف بودند بخشی از منابع جمع‌آوری‌شده را سرمایه‌گذاری و بخشی از مستمری‌ها را از طریق درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها پرداخت کنند که این بخش بسیار محدود شده است. بنابراین اگر اصلاحی را امروز شاهد هستیم هزینه ناکارآمدی مدیریتی است که حالا مردم باید هزینه آن را بپردازند.

کارشناسان چه نسخه‌ای را می‌پیچند؟  اصلاح نظام مدیریتی. بدون این کار، هر تغییری بی‌نتیجه و ناترازی لاینحل باقی می‌ماند.

 

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.