خبر مهم:

کد مطلب: ۸۹۱۳۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مجلس به شورای نگهبان نامه نوشت/ افزایش سن بازنشستگی به جامعه کارگری ضربه می‌زند

مجلس به شورای نگهبان نامه نوشت/ افزایش سن بازنشستگی به جامعه کارگری ضربه می‌زند

واکنش‌ها به افزایش سن بازنشستگی کماکان ادامه دارد و حالا فراکسیون کارگری مجلس به شورای نگهبان برای رد این مصوبه نامه زده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه پرسروصدای برنامه هفتم توسعه، یکی از مهم‌ترین طرح‌های دوران نمایندگی خود را کلید زدند؛ افزایش سن بازنشستگی آن هم با هدف کاهش ناترازی صندوق‌های بازنشستگی که حالا دیگر به ابربحران بدل شده است. اگر این اتفاق عملی شود، یعنی قرار است سن بازنشستگی برای آقایان 62 سال و برای خانم‌ها 55 سال باشد. اما از همان زمانی که این خبر در صدر اخبار رسانه‌ها قرار گرفت، واکنش‌ها به آن هم آغاز شد.

داوود سوری، اقتصاددان یکی از افرادی بود که با انتشار یک توئیت به این موضوع واکنش نشان داد. او در توئیتی کوتاه اما گزنده نوشت: هزینه «تامین اجتماعی و بازنشستگی» به طور رسمی به «مالیات» تبدیل شد.

با اینحال محمد اسکندری، مدیرعامل اسبق صندوق بازنشستگی کشوری در گفتگویی که با روزنامه هم‌میهن داشته، این تصمیم را درست دانسته و حتی به تاخیر در انجام آن انتقاد کرده است. هرچند در ادامه گفته که برای مدیریت بحران کافی نیست و نیاز به اصلاحات پارامتریک هم هست.

شهلا کاظمی، جامعه‌شناس هم از موافقان این تصمیم است. دلیل او به سن امید به زندگی مربوط می‌شود که حالا چندین سال است بیشتر از سن بازنشستگی است.

 ناگفته نماند که اگر فرمول جدید بازنشستگی نهایی شود، با امید به زندگی 74.8 سال، ایرانی‌ها نسبت به دیگر کشورها کمترین سال‌های بازنشستگی را دارند.

فراکسیون کارگری به شورای نگهبان نامه نوشت

البته با بالا گرفتن واکنش‌ها، ظاهرا مجلسی‌ها تا حدودی از موضع خود عقب‌نشینی کردند و احسان ارکانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزایش سن بازنشستگی را پیشنهاد دولت دانست و شروطی را برای ان اعلام کرد.

حالا فراکسیون کارگری مجلس هم صدایش درآمده است. در این نامه آمده است:

«همانطور که مستحضرید جامعه شریف کارگری با دشواری‌های فراوان از قبیل نبود امنیت شغلی، رعایت نکردن پروتکل‌های ایمنی و بهداشت در محیط کار در راستای تامین معیشت آبرومندانه برای ادامه زندگی شرافتمندانه، با تحمل تورم اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی در شر ایطی بسیار سخت و طاقت‌فرسا مشغول به کار و تلاش برای توسعه و آبادانی ایران عزیز اسلامی است.

متاسفانه تصویب افزایش سن و سابقه بازنشستگی که بدون توجه به دلایل منطقی، قانونی و توصیه‌های مکرر هیات رئیسه و اعضای محترم فراکسیون کارگری و بدون رعایت حداکثری حقوق مکتسبه کارگران و اصلاح عادلانه حقوق و بیمه ذیل برنامه هفتم توسعه انجام شده است، در صورت تایید شورای محترم نگهبان ضربه غیرقابل جبرانی را به جامعه کارگری کشور تحمیل خواهد کرد.

هم‌اکنون این فراکسیون که خود را نماینده جامعه عظیم کارگری در مجلس شورای اسلامی می‌داند، در ادامه اعتراضات قبلی ضمن تذکر پیامدها و بازخورد منفی آن،‌ مجددا ناخرسندی،‌ ناخشنودی و اعتراض شدید خود را نسبت به این تصمیم اعلام کرده و در پایان از اعضای محترم شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی استدعا دارد با رد این مصوبه، شرایط بررسی و اصلاح مجدد این موضوع را ایجاد نموده تا ان‌شاءالله نگرانی‌های عمیق ایجاده شده در کارگران عزیز که سنگربانان عرصه کار و خدمت‌گزاری می‌باشند نیز برطرف شود.»

بر اساس این گزارش، به نظر می‌رسد دولت بازهم قصد دارد اصلاحات خود را از پایین و از جیب مردم آغاز کند.

نسخه اهل فن چیست؟

در همین ارتباط، اهل فن می‌‌گویند صندوق‌های تامین اجتماعی در ایران مکلف بودند بخشی از منابع جمع‌آوری‌شده را سرمایه‌گذاری و بخشی از مستمری‌ها را از طریق درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها پرداخت کنند که این بخش بسیار محدود شده است. بنابراین اگر اصلاحی را امروز شاهد هستیم هزینه ناکارآمدی مدیریتی است که حالا مردم باید هزینه آن را بپردازند.

کارشناسان چه نسخه‌ای را می‌پیچند؟ اصلاح نظام مدیریتی. بدون این کار، هر تغییری بی‌نتیجه و ناترازی لاینحل باقی می‌ماند.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.