کد مطلب: ۸۹۶۶۰۲

یادداشت اختصاصی سهراب دل‌انگیزان برای تجارت‌نیوز:

چند ویژگی رفتاری بازارهای صعودی و سقوطی

چند ویژگی رفتاری بازارهای صعودی و سقوطی

سهراب دل‌انگیزان، دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی و مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی کرمانشاه در این یادداشت اختصاصی به معرفی ویژگی‌های رفتاری بازارهای رونقی و رکودی پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، یک دور تجاری کامل شامل یک دوره صعودی و یک دوره سقوطی است. صعود و سقوط ذات بازارهای نوسانی و دوره‌ای تجاری است. این دوره‌ها ویژگی‌هایی دارند که می‌توان با دنبال کردن آنها مسیر را و چگونگی حرکت آینده بازار را تشخیص داد. برخی از این ویژگی‌ها، ویژگی‌های رفتاری بازارها هستند. سهراب دل‌انگیزان، دانشیار گروه اقتصاد دانشگاه رازی و مشاور اقتصادی اتاق بازرگانی کرمانشاه در این یادداشت اختصاصی به معرفی ویژگی‌های رفتاری بازارهای رونقی و رکودی پرداخته است.

بازارهای رونق صعودی

در بدبینی و ناامیدی شروع می‌شوند

در تردید رشد می‌کنند

در خوشی به بلوغ می‌رسند و

در سرخوشی به پایان

بازارهای رکود سقوطی

در اوج خوش‌بینی شروع می‌شوند

در تردید به رکود وارد می‌شوند

در ناباوری به بحران تبدیل می‌شوند

و در اوج بدبینی به پایان

دوره‌های تجاری شامل بازارهای صعودی و سقوطی به دنبال هم هستند. طول دوره زمانی این دوره‌ها دقیق نیست و دوره‌ای تجاری رونق و رکود هیچ‌گونه تقارنی ندارند، و به نظر می‌رسد طول زمانی دوره‌های رکودی از دوره‌های رونق بیشتر باشد.

نکته مهم: همواره دو گروه تردید در بازار وجود دارد. تردیدی که بعد از یک ناامیدی و بدبینی و یک سقوط جدی وارد بازار می‌شود که نشان از وارد شدن به دوره رونق است و دومی تردیدی است که بعد از یک تجربه بسیار سودآور وارد بازار شده، که نشان از شروع دوره رکود و سقوط است.

این تردیدها را باید جدی گرفت. تردید بعد از سقوط سریع‌تر پایان یافته و شروع افزایش قیمت‌ها را نوید می‌دهد ولی تردید بعد از یک تجربه سودآوری بالا کمی بیشتر طول می‌کشد و ورود به دوره رکود را خبر می‌دهد.

توجه:

دوره‌ای رونق در اوج بحران‌های رکودی شکل می‌گیرند و شروع می‌شوند و دورهای رکودی در اوج رونق. تنها انسان‌های بدون تجربه و مهارت هستند که در این نقاط اکستریم معامله‌های بزرگ می‌کنند.

احمق‌ها در این بازارها در اوج رونق می‌خرند و در اوج رکود می‌فروشند. خردمندان اما در زمان‌های تردید وارد معامله می‌شوند.

اینکه کدام تردید محل فروش است و کدام محل خرید، مهارتی است که نه فقط علم که باید با تجربه‌های بزرگ همراه باشد. دانایان بازارها کسانی هستند که تردیدها را جدی گرفته و دقیق کالبدشکافی می‌کنند.

 

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.