فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۱۵۰۶۳

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

کاهش مراجعه به سازمان امور مالیاتی با الکترونیکی شدن فرآیندها

کاهش مراجعه به سازمان امور مالیاتی با الکترونیکی شدن فرآیندها

با اقدامات سازمان امور مالیاتی در سال‌های اخیر، انجام بسیاری از فرآیندهای مالیاتی به صورت غیرحضوری ممکن شده و این موضوع آثار مثبتی را در پی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با پیشرفت تکنولوژی و ممکن شدن انجام بسیاری از امور به صورت غیرحضوری و از طریق اینترنت، بسیاری از کشورها در سالی‌های اخیر الکترونیکی کردن امور اداری دولتی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. طوری که امروز در بسیاری از کشورهای پیشرفته، بخش قابل توجهی از امور اداری از طریق اینترنت و به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

در ایران نیز سالهاست که عبارت دولت الکترونیک به واژه‌نامه کشور راه پیدا کرده و دولت‌ها سعی می‌کنند با افزایش استفاده از فناوری در ارائه خدمات به مردم، از مزایای آن بهره‌مند شده و انجام امور اداری طاقت‌فرسا را برای مردم آسان‌تر کنند.

یکی از امور اداری مرتبط با دولت که همواره انجام آن برای مردم و فعالان اقتصادی، سخت و طاقت‌فرسا بوده، فرآیندهای مالیاتی است که البته امروزه با اقدامات جدید سازمان امور مالیاتی، بخش بزرگی از این فرآیندها به صورت الکترونیک قابل انجام است. مجموعه این اقدامات نکات مثبتی از جمله کاهش برخورد مستقیم مودی و ممیز و احتمال فساد کمتر و همچنین راحتی بیشتر برای مردم را در پی داشته است.

گام‌هایی موثر در مسیر دولت الکترونیک

یکی از نمونه‌های موفق الکترونیکی کردن فرآیندهای مالیاتی به انجام فرآیند ثبت درخواست و صدور گواهی‌های ماده 186 و ماده 187 قانون مالیات‌های مستقیم بر‌می‌گردد. بر اساس گزارش خبرگزاری تسنیم، از زمان امکان‌پذیر شدن انجام شدن آنلاین این فرآیند، بیش از 72 درصد از گواهی‌های ذیل این مواد به صورت غیرحضوری صادر می‌شوند.

از سوی دیگر، بر اساس آمار این خبرگزاری، با الکترونیکی شدن محاسبه و وصول مالیات نقل و انتقال سهام غیربورسی در سال 1402 سالانه بیش از 200 هزار مورد از سفرهای درون شهری کاسته می‌شود. افزون بر این موارد، سازمان امور مالیاتی از سال جاری محاسبه و وصول مالیات بر ارث سپرده‌های بانکی را نیز به بانک‌ها سپرده تا این فرآیند نیز بدون نیاز به مراجعه به این سازمان انجام شود.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.