فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۰۶۰۶

اظهارات و مواضع اقتصادی جلیلی و پزشکیان در آخرین روز تبلیغات

اظهارات و مواضع اقتصادی جلیلی و پزشکیان در آخرین روز تبلیغات

شب گذشته نطق مسعود پزشکیان و سعید جلیلی ـ دو نامزد راه‌ یافته به چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ـ از تلویزیون پخش شد و در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی، دو نامزد ریاست جمهوری در سفر به چند استان به بیان دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات اقتصادی خود پرداختند.

به گزارش تجارت‌نیوز،  روز جمعه  ۱۵ تیرماه مردم با حضور خود پای صندوق رای سرنوشت چهار سال آینده خود را مشخص می‌کنند؛ از این جهت آخرین روز تبلیغات روز داغ و پرخبری بود، از سیاست تا اقتصاد اما در گزارش پیرو به مواضع اقتصادی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی در روز گذشته خواهیم پرداخت.

مسعود پزشکیان شب گذشته در برنامه «با مردم»، اظهارات و مواضع اقتصادی کمتری داشت با این حال وی به مردم این اطمینان را داد که به آن‌ها دروغ نگوید،در گفته‌هایش صادق و پاسخگو باشد و تاکید کرد: مطالبه‌گری مردم در مقابل تعهدات او را مجاب می‌کند که اگر روزی یادمان رفت چه گفتیم آن‌ها به یادمان آوردند و ما پاسخگو باشیم.

وی درخصوص نحوه نظارت بر وعده‌هایش ضمن درخواست از مردم برای پیوستن به کمیته مردمی کمند (کمیته مردمی نظارت بر دولت)گفت: این کمیته برای نظارت بر رفتار دولت خواهد بود. مردم می‌توانند با انتخاب افراد موثق خود بر حاکمیت و دولت نظارت کنند که این می‌تواند پل ارتباطی بین مردم و حاکمیت باشد و بر قول‌ها و وعده‌های داده شده نظارت کند و این ارتباط دو طرفه ارتباط دولت و مردم را شکل می‌گیرد.

این نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همچنین در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی خود در سفر به استان کرمانشاه، با بیان اینکه تا پای جان روی وعده‌های خود ایستاده‌ام، گفت: قول می‌دهم اگر با قدرت مردم به این مسئولیت برسم، پیگیری مشکلات همه اقشار از جمله کارمندان، کشاورزان، کولبران، بازنشستگان، معلمان، مهندسان، دختران، پسران، اهل سنت و ... باشم.خود را در پیشگاه خدا، شهدا و مردم پاسخگو می‌دانم و به مردم قول می‌دهم کاری خواهیم کرد که فقر، تبعیض، دروغ و فساد از کشور رخت بربندد.

وی گفت:از همه جوانان، متخصصین و بهترین کارشناسان فارغ از اینکه از چه قوم و مذهب و گروهی باشند، به شرط شایستگی برای حل مشکلات کشور استفاده خواهم کرد.

علی طیب‌نیا ـ مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان در آخرین تجمع انتخاباتی حامیان وی در ورزشگاه شهید حیدرنیا گفت:رشد پر نوسان، تورم مزمن و ماندگار، بهره‌وری پایین، تصویر پر ابهام از آینده, تحریم‌های کمرشکن و طولانی مدت، کاهش انگیزه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران برای فعالیت و کاستن خدمات مطلوب به بازنشستگان نمونه‌هایی از اقدامات ما در حل مشکلات کشور است و گمان نمی‌کنم کسی منکر این مشکلات باشد.

وی افزود: در حال حاضر بالاترین تورم ۸۰ ساله اخیر را داریم. تورم و بیکاری جزو پیچیده ترین مسائلی است که بشر با آن روبروست و همه ارکان نظام باید برای حل مشکلات اقتصادی هم‌قسم شوند.

این عضو ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان، همچنین درباره FATF اظهاراتی داشته و گفته است: ما تنها کشوری هستیم که قبل از اجرای برنامه اقدام از لیست سیاه خارج شدیم، ولو به صورت تعلیق.این شایسته تقدیر بود نه اینکه عده‌ای به خاطر اینکه در دوران روحانی انجام می‌شود ناراحت شوند. چرا شخص بزرگواری که در دوران مسئولیت خودش می‌گوید عضو شوید، امروز نمی‌گذارد الحاق ما به تصویب برسد.چند روز پیش ترکیه از لیست خاکستری FATF بیرون آمد ولی ما هنوز در لیست سیاه هستیم و این کار تجارت ایران را در دنیا بسیار سخت می کند ولی ما می‌توانیم از لیست سیاه خارج شویم.با بودن در این لیست تعاملات ما با خارج دچار محدودیت می‌شود و نمی‌توانیم درآمدهای نفتی را منتقل کنیم.

سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته در برنامه « با مردم» اظهار کرد: بین امتداد راه شهید رئیسی یا تعطیلی کارخانه‌ها، بین بازگشت به دوران بهانه‌ها برای در رفتن از زیر بار مسئولیت و یا ایستادن هوشمندانه و فعالانه تا آنجا که دشمن به شکست فاحش اعتراف کند، قرار داریم.

وی افزود: اکنون زمان اتلاف فرصت‌ها نیست. درنگ و تردید در جهش بزرگترین خیانت و این فرصت عظیم تاریخی است. برای جبران آن ۸ سال رکود، برای جبران آن ۸ سال رشد صفر و منفی، برای جبران آن ۸ سال تأخیر تاریخی. برای جبران آن ۸ سال بر باد رفتن سرمایه‌ها، جبران آن ۸ سال نابود شدن فناوری‌ها، برای جبران ۸ سال عمیق شدن گسل‌ها، برای جبران ۸ سال از بین بردن اعتماد، برای جبران بی‌عدالتی‌ها، برای نزدیک کردن دل‌ها با عدالت، برای جبران ۸ سال بهانه تراشی و فرار از مسئولیت، امان از بهانه‌ها.

جلیلی ادامه داد: می‌گفتند بدون FATF نمی‌شود واکسن کرونا خرید، اما شد. می‌گفتن بدون توافق جدید نمی‌توانیم نفت و فرآورده بفروشیم اما شد.می‌گفتند بدون برقراری رابطه با آمریکا نمی‌شود صادرات غیر نفتی را افزایش داد، شد و بسیار بیشتر از این خواهد شد. می‌گفتند نمی‌شود به مردم زمین داد، شد. می‌گفتند نمی‌شود دستمزد کارگران را افزایش داد، شد. می‌گفتند رابطه با دنیا بدون رابطه با یک کشور خاص قابل افزایش نیست، شد یا نشد؟

این نامزد ریاست جمهوری در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی خود به کردستان سفر کرد و در جمع مردم سنندج گفت: اگر از دولت نقش آفرین صحبت می‌کنیم، دولت باید بستر را فراهم کند. به مشکل مسکن معیشت و گرانی واقفیم و کسی نمی‌تواند آنرا کتمان کند اما ضعف را نمی‌توان با ضعف برطرف کرد بلکه باید ضعف را با قدرت برطرف کرد و قدرت ما شما مردم هستید.

جلیلی در سفر به کرمانشاه نیز آمار بیکاری بالای این استان را یادآور شد و اظهار کرد: در دهه ۹۰ بیکاری این استان در صدر کشور قرار داشت و در دهه حاضر این استان بیکاری ۲۲ درصدی را هم تجربه کرد، در حالیکه این استان دریایی از فرصت‌ها است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در عین حال با اشاره به پرداخت هزاران هزار میلیارد تومان تسهیلات در دهه ۹۰، گفت: ۹۰ درصد این تسهیلات تنها به ۱۰ درصد جامعه پرداخت شده و این همان بی عدالتی و فسادی است که از آن دم می‌زنیم. وقتی جوان کارآفرین ما در به در دنبال یک وام ساده می گشت چطور است که برخی آقایان راحت وام های کلان چند صد میلیاردی می گرفتند.

وی افزود: تنها یک بانک کشور به تنهایی با خلق پول، ۶ تا ۷ درصد تورم را در کشور ایجاد کرده و همین بانک وقتی پای اعطای تسهیلات به مردم و عامه جامعه وسط می آید آنها را یک سال معطل می کند و منابع خود را در اختیار برخی سرمایه‌داران قرار می‌دهد.این همان فسادی است که نمی گذارد جوان ما صاحب شغل شود و این همان بی عدالتی است که باید از میان برود و باید با آن مقابله کرد.

جلیلی همچنین در جمع مردم قزوین در ورزشگاه شهید بابایی حاضر شد و گفت: در دولت سیزدهم شاهد عزت ملی بودیم ما توانستیم در این دولت برخی صنایع خود را به سایر کشورها صادر کنیم. مذاکرات فنی و مهندسی با کشورهای همسایه داشته باشیم و همچنین نهضت ملی مسکن را راه‌اندازی کنیم و حالا در نقطه‌ای هستیم که نمی‌خواهیم به عقب برگردیم‌.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد:دشمن می‌داند که فرصت‌های این ملت فقط آب، جنگل، دریا، معدن، نفت، گاز و ترانزیت نیست بلکه فرصت بزرگ‌تر همین مردم، جوانان، نوجوانان، متخصصان و دانشمندان هستند که می‌توانند موفقیت بزرگی را رقم بزنند.ما مشکلات و ضعف‌ها را می‌بینیم و به فکر جوانان هستیم اما ضعف را با قدرت می‌توان برطرف کرد.

وی همچنین به میان مردم زنجان رفت و گفت: اگرچه شاهد برخی مشکلات از قبیل گرانی، تورم و بیکاری در کشور هستیم و کسی آن را منکر نیست اما ضعف با ضعف حل نمی‌شود بلکه ضعف را با قدرت می‌توان برطرف کرد و باید تهدیدها را به فرصت تبدیل کرد.باید در ۴ سال آینده رشد ۸ درصدی در کشور داشته باشیم.ایرانی به قله‌ها نگاه می‌کند و به حداقل‌ها راضی نمی‌شود و نمونه آن نیز وجود همین جوانان فارغ‌التحصیل توانمند است.

حجت الله عبدالملکی عضو شورای مرکزی و رئیس کمیته کار و تولید ستاد جلیلی نیز در اظهاراتی اعلام کرد: زمانی در وزارت کار و تعاون افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران را به رغم تمامی مشکلاتی که پیش رو داشت، محقق ساختیم اما همین افرادی که اکنون مدعی مردم‌مداری و حقوق کارگران هستند با این افزایش مخالف بودند درحالی که ۱۲۸ هزار نفر از مدیران روحانی حقوق نجومی دریافت می کردند.

وی افزود: برخی ها می گویند چرا جوانان تمایل به مهاجرت دارند این در حالی است که خشت خروج جوانان از کشور در دولت روحانی شکل گرفت و تداوم پیدا کرد.

عضو شورای مرکزی ستاد جلیلی تصریح کرد:خسارتی که آمریکا و اروپا از تحریم ایران می‌بینند به مراتب بیشتر از خسارتی است که تهران دیده است.نتیجه دوم اجرای اقتصاد مقاومتی، بلافاصله رفع تحریم‌های خارجی است و در نهایت هم کل تحریم‌ها حذف می‌شود.

مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری از ساعت ۸ صبح روز جمعه ۱۵ تیر در سراسر کشور و شعب خارج کشور آغاز می‌شود.براساس قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، در فاصله ۲۴ ساعت مانده به برگزاری انتخابات، هرگونه تبلیغات ممنوع می‌شود.تبلیغات انتخاباتی مسعود پزشکیان و سعید جلیلی دو نامزد راه یافته به مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری از روز یکشنبه ۹ تیر آغاز شده بود.

 

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.