فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۶۹۷۸

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد:

حمید پورمحمدی، رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه کیست؟

حمید پورمحمدی، رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه کیست؟

حمید پورمحمدی، رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه دارای مدرک دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران و سوابق متعدد مدیریتی در زمینه اقتصاد است.

به گزارش تجارت نیوز،

صبح امروز، مسعود پزشکیان، رئیس دولت چهاردهم، در حکمی حمید پورمحمدی را به سمت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه منصوب کرد. این در حالیست که طی روزهای اخیر، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره سکان‌دار سازمان برنامه و بودجه مطرح شده بود اما در نهایت، این پورمحمدی بود که جایگزین داود منظور در یکی از مهم‌ترین ارکان تیم اقتصادی دولت شد. اما رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه کیست و چه سوابقی در کارنامه خود دارد؟

تحصیلات و سوابق اولیه حمید پورمحمدی

حمید پورمحمدی رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه، متولد سال 1346 در استان چهارمحال و بختیاری است. او دکترای خود را در رشته علوم اقتصادی از دانشگاه تهران دریافت کرد. پورمحمدی به مدت چهار سال مدیرعامل شرکت شاهد استان چهارمحال و بختیاری و سپس به عنوان معاون برنامه‌ریزی و اداری و مالی استاندار این استان منصوب شد. وی همچنین مدیرعاملی شرکت سرمایه‌گذاری شاهد کشور بنیاد شهید انقلاب اسلامی استان تهران را نیز در کارنامه خود دارد.

ماجرای اخراج و بازگشت پورمحمدی به وزارت اقتصاد چه بود؟

پورمحمدی از سال 1383 تا 1388 در دوره ریاست صفدر حسینی، داوود دانش جعفری و شمس‌الدین حسینی بر وزارت اقتصاد، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی این وزارت‌خانه شد. او در سال 1387 و پس از استعفای دانش جعفری از وزارت اقتصاد و سرپرستی حسین صمصامی، برای مدتی از این وزارت‌خانه اخراج شد. اما پس از آنکه صمصامی برای کسب سمت وزیر اقتصاد به مجلس معرفی نشد، پورمحمدی بار دیگر به وزارت اقتصاد بازگشت.

اگرچه هیچ‌گاه علت برکناری پورمحمدی از این سمت به طور رسمی اعلام نشد اما گمانه‌زنی‌های حاکی از آن بودند که مخالفت پورمحمدی، با طرح ادغام همه بانک‌ها که توسط صمصامی مطرح شده بود، علت اصلی اخراج او از سازمان برنامه بود.

از معاونت تا ریاست سازمان برنامه و بودجه

پورمحمدی پس از آن و تا سال 1391 قائم مقام رئیس کل بانک مرکزی در دوره ریاست محمود بهمنی بود. او در سال‌های 1392 و 1393 به عنوان معاون برنامه‌ریزی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور مشغول به کار شد و پس از آن معاون امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه را تا سال 1396 بر عهده گرفت.

 معاونت امور اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونت سازمان برنامه و بودجه نیز سوابق او در سال‌های اخیر بوده است.

برای مطالعه بیشتر، صفحه اقتصاد کلان در تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.