کد مطلب: ۸۹۵۴۹۵

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

پیش بینی بورس چهارشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۲ / تضعیف فروشندگان با شارژ خبری بازار سهام؟

پیش بینی بورس چهارشنبه 27 دی 1402 / تضعیف فروشندگان با شارژ خبری بازار سهام؟

بورس تهران، تحت تاثیر سنتیمنت منفی بازار، آغازی منفی داشت. در ادامه اما، هیجان فروشندگان سهام تا حد زیادی تخلیه شد. آیا مصوبه تازه مجلس و اظهارات وزیر اقتصاد در ارتباط با بحث تجدید ارزیابی شرکت‌ها می‌تواند سوخت بازار را برای بازگشت به روند قبلی خود تامین کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، در پایان معاملات چهارمین روز هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت 0.37 درصدی، معادل هشت هزار و 35 واحد پایین رفت و در سطح دو میلیون و 186 هزار و 400 واحدی قرار گرفت.

کاهش ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به‌عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی موازی را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با افت 0.63 درصدی (معادل چهار هزار و 800 واحد)، تا پله 761 هزار واحدی کاهش یافت. شاخص‌ کل فرابورس نیز با افت 0.67 درصدی معادل 177 واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح 26 هزار و 332 واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آیینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی) را در روز سه‌شنبه، پنج هزار و 323 میلیارد تومان نشان می‌داد. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارمین روز هفته را نیز 8.8 میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد.

کارشناسان معتقدند هر چه حجم معاملات در محدوده‌های فعلی شاخص کل، سطوح بالاتری را لمس کند، چشم‌انداز روشن‌تری از موج تازه بازار در ذهن سهامداران ترسیم می‌شود. چرا که ورود سهامداران تازه‌نفس، راه تداوم صعود را هموارتر می‌کند.

همچنین بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز سه‌شنبه بورس، خبر از خروج 421 میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی می‌دهد. 

پیش بینی بورس چهارشنبه

همان‌گونه که در گزارش پیشین اشاره شد، بورس با شرایط منفی در بازگشایی بازار مواجه بود. گرچه سنتیمنت منفی بازار با اتفاقات دوشنبه شب از جمله حمله موشکی به اربیل و سوریه، تقویت شد اما بازار روز میانی هفته، خود نشانه‌ای مبنی بر احتمال بالای منفی بودن بازار در ابتدای معاملات، صادر کرده بود.  هیجان منفی معامله‌گران بورس تهران در ادامه تا حدود زیادی تخلیه شد و در ادامه از غلظت سرخ‌فامی بازار کاسته شد.

می‌توان گفت نماگرهای تالار شیشه‌ای پس از رشدی که با سوخت اخبار تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها اتفاق افتاد، در فاز در جا زدن قرار گرفته است. با این وجود، اخبار و اتفاقات مثبتی پیرامون بازار وجود دارد که می‌تواند قدرت تضعیف شده خریداران را تقویت کند. 

 روز سه‌شنبه، در بازه معاملاتی بورس، احسان خاندوزی وزیر امور اقتصاد و دارایی کشور، در ارتباط با بازار سهام گفت: یکی از برنامه‌های دولت برای حمایت از بازار سرمایه، واقعی‌تر کردن متغیرهای بازار بوده که تجدید ارزیابی دارایی‌ها به این موضوع کمک می‌کند و قرار است بسته پیشنهادی برای استفاده از مشوق‌های مالیاتی در دوره کوتاه‌مدت برای بحث تجدید ارزیابی دارایی‌ها ارائه شود.

چشمک دوباره بحث تجدید ارزیابی‌ دارایی شرکت‌ها می‌تواند مجددا انرژی اولیه بازگشت بازار به روند خود را تامین کند. از سوی دیگر، اتفاق مثبتی دیگری، این بار از سمت بهارستان، برای بازار سهام رخ داد. قانون کاهش نرخ مالیات شرکت‌های تولیدی از 25 به 18 درصد به رشته تصویب در آمد. این اتفاق می‌تواند برای شرکت‌های تولیدی بسیار کمک‌کننده باشد.

با توجه به روند خروج پول از صندوق‌های درآمد ثابت که در نیم ساعت پایانی بازار، جهت معکوس به خود گرفت و همچنین اخبار و اتفاقات پیرامون بازار، در راستای پیش بینی بورس چهارشنبه، انتظار می‌رود از حجم فروش‌ها کاسته و وزنه سمت خریداران سنگین‌تر شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سهامدار معترضم

    متاسفانه در گروههای بورسی باخبر شدیم هیئت مدیره سازمان بورس و شورای عالی بورس با تصویب قوانین اشتباه باعث ضرر و زیان به سهامداران بورس میشوند.نمونه آن دستورالعمل صدور مجوز تاسیس و فعالیت کارگزاری بورس است که از امسال اعمال شده است و باعث شده برای 15 شرکت کارگزاری بورس و سهامدارانشان محدودیت عملکردی و ممنوعیت خرید و فروش سهام برای سهامدارانشان اعمال شود و همین باعث ضرر سنگین بسیاری از سهامداران این کارگزاری ها شده است.اگر قرار است نظارتی بر کارگزاری ها شود نباید این نظارت باعث ضرر به سهامدار خرد شود.شرکتهای کارگزاری بورس طبق قانون جدید باید سرمایه خود را به 100 میلیارد تومان برسانند.اگر 15 شرکت کارگزاری نمیتوانند حد نصاب سرمایه را تامین کنند باید برای سهامداران این کارگزاری ها شرایط فروش سهام و خارج شدن از کارگزاری مورد نظر فراهم شود.نه اینکه فروش سهام در این 15 کارگزاری برای سهامداران ممنوع شود.صدها هزار نفر در این 15 کارگزاری سهام دارند و بی خبر از همه جا یهو صبح هنگام فروش سهام خود باخبر میشوند اجازه فروش سهام در فلان کارگزاری را ندارند.که کسی پاسخگوی زیان سهامدار است؟از ریاست سازمان بورس و معاونت نظارت بر کارگزاری ها و کانون کارگزاران بورس میخواهم شرایط فروش سهام توسط سهامداران در این 15 کارگزاری تسهیل شود.و تکلیف صدها هزار مشتری آنلاین و غیر آنلاین در این 15 کارگزاری مشخص شود.حداقل بطور موقت امکان فروش برای سهامداران و خارج شدن از این 15 کارگزاری فراهم شود.وجه نقد و مانده سهامداران در این 15 کارگزاری خودکار به حساب سهامداران واریز شود تا مورد سو استفاده این 15 کارگزاری قرار نگیرد.اگر امکان ادامه فعالیت در این کارگزاری ها وجود ندارد فوری این 15 کارگزاری با کارگزاری های بزرگتر ادغام شوند.شبیه ادغام بانکها عمل شود تا کارکنان کارگزاری و نمایندگی ها هم بیکار نشوند.لطفا پیگیری و اطلاع رسانی شود.