فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۱۱۰۹

میزان ارزش معاملات بورس در مرداد ماه ۱۴۰۳

میزان ارزش معاملات بورس در مرداد ماه 1403

ارزش معاملات این بازار طی مرداد ماه از ۲۵۸ هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال فراتر رفت. این رقم مربوط به فروش حامل‌های انرژی در رینگ داخلی و بین‌الملل، معاملات برق و همچنان دادوستد اوراق گواهی ظرفیت، اوراق صندوق سرمایه‌گذاری و همچنین فروش اوراق سلف در بازار اوراق بهادار و مشتقه بورس انرژی ایران بود.

به گزارش تجارت نیوز،

این در حالی بود که ارزش معاملات ثبت شده در بورس انرژی ایران طی پنج ماه ابتدایی امسال بالغ بر 1187 هزار میلیارد ریال بوده است.

رشد 2.1 درصدی ارزش بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری

مرداد ماه با ثبت داده‌های جذاب در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به پایان رسید؛ در این بازه ماهانه بالغ بر ۷۶۲ هزار تن محصول و ۲ سبد پایه در زیرگروه فرآورده‌های هیدروکربوری در رینگ داخلی و بین‌الملل به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۲۰۰ هزار و ۹۱۷ میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که طی تیر ماه برابر ۷۳۰ هزار تن محصول در بازار فیزیکی فرآورده‌های هیدروکربوری به فروش رفته بود و مجموع ارزش ریالی برابر ۱۹۶ هزار و ۷۷۰ میلیارد ریال را رقم زده بود. به این ترتیب طی مرداد ماه به شکل هر چند جزئی بر حجم فروش حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی بورس انرژی ایران افزوده شد و این موضوع به رشد ۲.۱ درصدی ارزش معاملات این بازار انجامید.

رشد 11.5 درصدی فروش حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل در بازه ماهانه

در پنجمین ماه از سال جاری برابر ۵۵۹ هزار تن محصول در زیرگروه حامل‌های انرژی در رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت، این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۱۴۴ هزار و ۳۳۸ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. این در حالی بود که طی تیر ماه برابر 501 هزار تن فرآورده هیدروکربوری در رینگ بین‌الملل به فروش رفته بود و به این ترتیب حجم فروش حامل‌های انرژی در رینگ صادراتی بورس انرژی در بازه ماهانه رشدی 11.5 درصدی داشت.

شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند با ثبت فروش ۱۰۰ هزار تن گاز مایع صادراتی با متوسط قیمت ۵۰۷ دلار به ازای هر تن در روز سوم مرداد ماه و ثبت مجموع ارزش ریالی معادل ۲۳ هزار و ۹۷۷ میلیارد ریال و شرکت ملی گاز ایران با ثبت فروش ۱۰۰ هزار تن گاز مایع صادراتی در روز ۳۱ مرداد ماه با متوسط قیمتی برابر منفی ۱۵۳ پریمیوم دلار به ازای هر تن و مجموع ارزش ریالی برابر ۲۰ هزار و ۸۵۸ میلیارد ریال در رتبه برترین فروشندگان رینگ بین‌الملل قرار گرفتند.

پالایش نفت تبریز برترین فروشنده رینگ داخلی

طی مرداد ماه امسال بالغ بر ۲۰۳ هزار و ۸۱ تن محصول و ۲ سبد پایه ۱۰۲ در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۵۶ هزار و ۵۷۸ میلیارد ریال را در این رینگ رقم زد.  این در حالی بود که طی ماه قبل (تیر 1403) برابر 204 هزار تن حامل انرژی از رینگ داخلی معامله شده بود؛ به این ترتیب در این زمینه تغییر محسوسی در معاملات بورس انرژی ایران به ثبت نرسید.

برترین فروش ماه در رینگ داخلی مربوط به معامله ۱۶ هزار و ۲۷۵ تن نفت سفید شرکت پالایش نفت تبریز بود؛ این محصول با قیمت پایه‌ای برابر ۲۴۱ هزار و ۱۹۱ ریال به ازای هر لیتر طی روز ۲۷ مرداد ماه در رینگ داخلی عرضه شد. میزان تقاضای ثبت شده برای نفت سفید پالایش نفت تبریز معادل حجم عرضه بود و به این ترتیب کل محصول عرضه شده در نرخ پایه به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۵ هزار و ۶۵ میلیارد ریال را رقم زد.

فروش ۲۰.۵ میلیارد کیلووات ساعت برق از بورس انرژی طی مرداد ۱۴۰۳

بررسی داده‌های بازار برق بورس انرژی ایران طی دومین ماه تابستان از فروش ۲۰ میلیارد و ۵۴۸ میلیون کیلووات ساعت برق از بازار برق بورس انرژی ایران با مجموع ارزش ریالی برابر ۲۷ هزار و ۳۲۶ میلیارد ریال حکایت دارد. این معاملات در تابلوهای فیزیکی برق، بازار مشتقه برق، تابلو فیزیکی برق سبز، بازار مشتقه برق سبز و بازار برق آزاد بورس انژی ایران به ثبت رسید. طی سال‌های اخیر اقدامات متعددی برای گسترش مبادلات برق از طریق بستر شفاف و رقابتی بورس انرژی ایران انجام شد؛ در شرایط کنونی و در پی راه‌اندازی تابلوهای متعدد در این بازار، حدود ۶۰ درصدمعاملات برق کشور به این بازار شفاف منتقل شده است که این رقم معادل هدف فانون برنامه هفتم توسعه است.

طی تیر ماه بالع بر 15.5 میلیارد کیلووات ساعت برق از بازار برق بورس انرژی ایران به فروش رفت و به این ترتیب حجم معامله برق از این بازار طی مرداد ماه نسبت به ماه قبل رشدی حدود 30 درصدی داشت.

تابلو بازار مشتقه برق که محلی برای فروش برق از سوی نیروگاه‌های غیر تجدیدپذیر و خرید از سوی شرکت‌های توزیع است، بیشترین سهم را در معاملات برق بورس انرژی به خود اختصاص داده است. در پنجمین ماه از سال جاری بالغ بر ۲۰ میلیارد و ۴۰۶ میلیون کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر ۲۲ هزار و ۸۵۴ میلیارد ریال از این تابلو در بارپایه‌های روزانه، هفتگی و ماهانه به فروش رفت. این در حالی بود که طی این بازه ماهانه برابر ۵۶ میلیون و ۹۵۹ هزار کیلووات ساعت برق بامجموع ارزشی برابر ۱۹۱ میلیارد ریال از تابلو فیزیکی برق مورد دادستد قرار گرفت.

این در حالی بود که طی این بازه زمانی ماهانه بالغ بر ۶۶ میلیون و ۴۳۸ هزار کیلووات ساعت برق سبز با مجموع ارزش ریالی برابر ۳ هزار و ۳۵۲ میلیارد ریال در بازار برق سبز بورس انرژی ایران به فروش رفت.

بازار برق آزاد نیز که محلی برای عرضه برق از سوی نیروگاه‌های کوچک و توزیع پراکنده به شمار می‌رود نیز موفق به ثبت فروش ۱۷ میلیون و ۹۸۳ هزار کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی برابر ۹۲۸ میلیارد ریال شد.

ثبت ارزش ۲۵.۶ هزار میلیارد ریال در بازارمشتقه

ارزش معاملات ثبت شده در بازار مشتقه بورس انرژی ایران در دومین ماه از تابستان به ۲۵ هزار و ۶۱۹ میلیارد ریال رسید. در این بازه ماهانه بالغ بر ۱۸ میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۰۰ اوراق سلف موازی متانول با نام‌های سلف موازی متانول سبلان ۰۵۳، سلف موازی متانول سبلان ۰۴۲، سلف موازی متانول بوشهر ۰۵۱ و سلف موازی متانول پتروکنگان ۰۳۲ بود.

فروش ۳۹.۴ میلیون گواهی ظرفیت در بازار اوراق بهادار

طی مرداد ماه بالغ بر ۳۶ میلیون و ۲۴۳ هزار اوراق صندوق سرمایه‌گذاری پروژه آرمان پرند مپنا نیز در بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران به فروش رفت و مجموع ارزش ریالی برابر ۴۶۹.۹ میلیارد ریال را رقم زد. این در حالی بود که طی مرداد ماه امسال بالغ بر ۳۹ میلیون و ۴۶۳ هزار گواهی ظرفیت نیز در بازرا اوراق بهادار بورس انرژی مورد دادوستد قرار گرفت و این معاملات مجموع ارزش ریالی برابر ۳ هزار و ۷۹۳ میلیارد ریال را در این بازار رقم زد. به این ترتیب ارزش بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران طی مرداد ماه به ۴ هزار و ۲۶۳ میلیارد ریال رسید.

منبع : بورس انرژی ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.