کد مطلب: ۸۹۵۱۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افزایش قیمت سیمان تا ۶۷ هزار تومان/ کمبود گاز گریبان بازار سیمان را گرفت

افزایش قیمت سیمان تا ۶۷ هزار تومان/ کمبود گاز گریبان بازار سیمان را گرفت

بررسی قیمت‌ها در بازار سیمان نشان می‌دهد در یک هفته گذشته از بین ۱۱ کارخانه‌ای که قیمت آن‌ها منتشر شده، در هشت کارخانه قیمت‌ها بین ۰.۵ تا ۲۴.۱ درصد افزایش داشته است. در حالی که برای جلوگیری از توقف تولید، 70 درصد تولید سیمان کشور اکنون با سوخت مازوت پیش می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی قیمت‌ سیمان در بازار امروز، شنبه،  ۲۳ دی ۱۴۰۲، نشان می‌دهد که قیمت سیمان در کارخانه‌های مختلف بین ۴۹ هزار و ۷۰۰ تومان تا ۶۷ هزار و ۳۰۰ تومان است.

قیمت سیمان در ماه‌های اخیر نوساناتی را تجربه کرده و در یک هفته گذشته هم از بین ۱۱ کارخانه‌ای که قیمت آن‌ها منتشر شده، در هشت کارخانه قیمت‌ها بین ۰.۵ تا ۲۴.۱ درصد افزایش داشته، در یک کارخانه قیمت‌ سیمان ۰.۷ درصد کاهش داشته و در دو کارخانه نیز قیمت‌ها ثابت مانده است.

گفتنی است بیشترین افزایش مربوط به سیمان فراز فیروزکوه ۲ بوده که افزایش بیش از از ۱۰ هزار تومانی را تجربه کرده  و کمترین افزایش مربوط به سیمان ساوه ۲ بوده که قیمت آن ۳۰۰ تومان افزایش یافته است. همچنین کاهش قیمت مربوط به آبیک مرکب و به میزان۴۰۰ تومان بوده است.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته، رکود شدیدی در بخش مسکن و به تبع آن مصالح ساختمانی و آهن‌آلات حاکم بوده است. به این ترتیب، رکود حاکم بر ساخت‌وساز مسکن و نبود نقدینگی بر بازار فلزات و سیمان اثر داشته است.

اما به نظر می‌رسد حالا کمبود گاز ومشکلات مربوط به تامین انرژی جایگزین برای واحدهای تولیدکننده اثر خود را بر بازار گذاشته است.

با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و کمبود انرژی، گاز برخی از کارخانه‌ها قطع شده و این کارخانه‌ها در حال استفاده از مازوت هستند. اما در مورد صنایع سیمانی نزدیک کلان‌شهرها هم که اجازه استفاده از مازوت را ندارند، گاز آن‌ها قطع نشده، بلکه محدود شده و با ظرفیت پایین‌تر فعالیت می‌کنند.

علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن سیمان کشور پیش‌تر هشدار داده بود که برای جلوگیری از تاثیر کمبود گاز بر بازار سیمان، واحدهای صنعتی بتوانند از نزدیک‌ترین پالایشگاه‌ یا انبارهای نفت سوخت مازوت را تحویل بگیرند. در حال حاضر بخشی از کارخانه‌ها مجبورند از دوردست سوخت تامین کنند که منجر به بالا رفتن هزینه‌های تولید آن‌ها شده و حتی در مواردی هزینه انتقال سوخت برای این واحدها بسیار بالا و نزدیک به دو برابر قیمت سوخت است.

از طرف دیگر به دلیل محدودیت ناوگان حمل سوخت ممکن است سوخت کافی به این واحدها نرسد و دچار کاهش تولید یا منجربه توقف کوره‌‌های واحدهای تولید سیمان شود. به دلیل همین هزینه بالا، مسافت طولانی و سخت‌گیری‌ها، برخی کارخانه‌ها تمایلی به خرید مازوت ندارند.

به طور کلی هزینه تولید با مازوت از هزینه تولید با گاز بالاتر است و این برای کارخانه‌های شرق کشور که مازوت را جایگزین گاز کرده‌اند به یک معضل تبدیل شده است. کارخانه‌های سیمانی مجبور هستند مازوت موردنیاز خود را از انبارهای نفت ری و تهران تامین کنند و هزینه حمل مازوت از تهران به استان‌های شرقی به هزینه تولید سیمان این واحدها افزوده می‌شود.

بازی دو سر باخت مصرف مازوت در کشور

از طرف دیگر اخیرا الوندیان به روزنامه اعتماد گفته که سیمان مصرف گاز کارخانه‌های سیمان کشور در زمستان به شش میلیون مترمکعب در روز کاهش یافته، در حالی که مصرف آنها به طور معمول روزانه 27 میلیون مترمکعب است. در مجموع ۷۰ درصد تولید سیمان کشور اکنون با سوخت مازوت پیش می‌رود.

با این حساب به نظر می‌رسد هشدارهای تولیدکنندگان درباره وضعیت تولید و بازار نتیجه نداشته و حالا شاهد شروع رشد قیمت‌ها در بازار سیمان هستیم و این در حالی است که شهروندان با اثرات زیست محیطی و آلودگی هوا به دلایل مختلف، به‌ویژه مازوت‌سوزی هم دست و پنجه نرم می‌کنند.

برای مطالعه بیشتر در این رابطه صفحه بازار کالا را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.