کد مطلب: ۸۹۶۴۱۵

گردش مالی ۱ میلیارد دلاری پوشاک قاچاق در کشور

گردش مالی ۱ میلیارد دلاری پوشاک قاچاق در کشور

سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: گردش مالی بازار پوشاک کشور ۵ و نیم میلیارد دلار و یک میلیارد دلار آن در اختیار پوشاک قاچاق است.

به گزارش تجارت‌نیوز، برنامه گفتگوی ویژه خبری سیما با حضور حمیدرضا دهقانی‌نیا، سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سعید جلالی قدیری، دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و محسن برجی، مدیرکل دفتر صنایع پوشاک و منسوجات وزارت صمت به موضوع آغاز جمع آوری پوشاک محرز قاچاق و شناسه دار شدن گروه کالایی پوشاک پرداخت.
مشروح این برنامه را در ادامه می‌بینید:

سؤال: آقای دهقانی نیا، درباره جمع آوری پوشاک محرز قاچاق به ما توضیح بدهید.
دهقانی نیا: پیرو قول و قراری که ما با دوستان گذاشته بودیم و همینطور به موازات برنامه‌ای که از ابتدای امسال طرح ریزی شده بود، این اقدام‌ها صورت گرفت. عزیزان در این حوزه اگر موضوع را رصد کرده باشند، کامل اشراف دارند که از بعد از نهایی شدن 125 نشان تجاری محرز قاچاق که جا دارد من اینجا این بحث محرز را کمی باز کنم، منظور از محرز این است که در قاچاق بودن این کالا هیچ شک و شبهه‌ای وجود ندارد، به همین دلیل به آن می‌گوییم نشان محرز یا پوشاک محرز قاچاق.
سؤال: آقای دهقانی نیا، چطور شک و شبهه‌ای وجود ندارد؟
دهقانی نیا: به این دلیل شک و شبهه‌ای وجود ندارد که از سال 97 به بعد کلاً واردات پوشاک ممنوع شد، خواهش ما از تولیدکنندگان الصاق شناسه و شناسه دار کردن تولیدات بود، به همین دلیل پوشاکی که صد در صد خارجی باشد، هر آنچه که باشد، قطعاً دو ویژگی را دارد، یک شناسه ندارد، شناسنامه‌ای قاعدتاً ندارد و قطعاً این شناسه هم به آن الصاق نشده است، به همین دلیل در قاچاق بودن این کالا هیچ کس شک و شبهه‌ای ندارد.
سؤال: آقای دهقانی نیا، در این چارچوب الان چه کار‌هایی انجام شده است؟
دهقانی نیا: در این چارچوب با اتفاقاتی که از ابتدای سال برنامه ریزی شد، از ابتدای دیماه، یک حجم عظیمی برای نا امن کردن گلوگاه سطح عرضه، که دقیقاً نقطه تماس بین مصرف کننده و عرضه کننده کالا قاچاق است، برنامه ریزی شد و اقدام شد در پهنه کشور، در تهران هم از هفته قبل به صورت ویژه این کار پیگیری شد و نزدیک به 13 تا 15 نقطه مورد ضربه و عملیات قرار گرفته است. عایدی‌های خوبی هم تا به حال داشته است که حداقل آن این است که ما تا این 13 نقطه‌ای که اقدام عملیاتی صورت گرفته است، نزدیک به 40 میلیارد تومان در تهران برآورد حجم پوشاک قاچاقی است که صورتجلسه شده است.
سؤال: آقای دهقانی نیا، این میزان در کشور چقدر است؟
دهقانی نیا: در کشور من فکر می‌کنم این میزان مثلاً نزدیک به 60 تا 70 میلیارد برسد، حالا باید آمار‌ها برآورد شود، بین 40 تا 55 میلیارد تومان برآورد حجم آمار می‌شود اگر اقدام اتفاق بیفتد برای تجمیع اطلاعات. نکته‌ای که اینجا وجود دارد بحث استمرار موضوع است که کمی دست ما در تجمیع آمار می‌بندد ولی این اتفاق هم خواهد افتاد.
سؤال: آقای دهقانی نیا، چرا استمرار، یعنی مشکل دارد؟
دهقانی نیا: نه بحث استمرار که پیش می‌آید، مدام آمار‌ها به روز می‌شود و مدام بایستی این اتفاق به روزرسانی آمار انجام شود.
سؤال: آقای قدیری، طرح را چطور می‌بینید، پیشرفت طرح را، کار‌هایی که انجام شده است، چه کمکی در جلوگیری از قاچاق می‌کند مخصوصاً تولیدکنندگان که این روز‌ها خیلی هم شکایت دارند از بحث افزایش میزان پوشاک قاچاق در سطح عرضه.
جلالی قدیری: عرض کنم که بله بازار پوشاک ایران بسیار متأثر شده از کالای قاچاق بخصوص سویه جدید آن که از نوع استوک است البته استوک بوده از قبل، الان یک مقدار تشدید شده است.
سؤال: آقای قدیری، به چه معنا؟
قدیری: استوک کالای خارج از فصل است وقتی دیگر کامل خارج می‌شود و فروش نمی‌رود، استوک می‌شود، کیلویی فروش می‌رود و به قیمت زیر تولید، حتی قیمت زیر مواد اولیه اش، عرضه می‌شود.
سؤال: آقای قدیری، انبار می‌شود و می‌آید، از کجا؟
جلالی قدیری: بله کیلویی می‌آید. موارد مختلفی دارد، از آسیای جنوب شرق می‌آید، کشور‌های اروپایی می‌آید، از جنوب می‌آید، از مبادی متعدد پوشاک استوک وارد کشور می‌شود.
سؤال: آقای قدیری، الان این افزایش پیدا کرده است؟
جلالی قدیری: بله امسال بخصوص طی دوره بعد از کرونا تولیدکنندگان در کل دنیا، پوشاک استوک جمع شد کلاً، علت آن هم این بود که در دوره کرونا کلاً عرضه پوشاک محدود شد، مصرف کمی کم شده بود، خب این سکوی پوشاک استوک سرازیر بخشی از آن به کشور ما بعد از کرونا تشدید شد متأسفانه و، چون ایران جزء آن مقابله نامه‌های بین المللی قرار ندارد، برند‌های بین المللی و خیلی هم کشور خوش پوشی است اتفاقاً از برند‌های متعدد و تولیدکنندگان جنوب شرق که تولید می‌کنند برای برند‌های دنیا، سرازیر از این کشور‌ها پوشاک استوک به ایران، که امسال بخصوص شاهد رشد خیلی زیاد آن بوده ایم. حرکت اخیر ستاد را اولاً تشکر می‌کنیم از دوستان بخصوص از آقای رضوی عزیز که رییس محترم ستاد و اقدام بسیار مؤثر و خوبی را شروع کرده اند. استمرار آن برای ما بسیار مهم است، علت آن هم این است که پوشاک جوری است که اگر حرکت آن استمرار نداشته باشد، بازگشت پذیری آن در سطح عرضه، به سرعت صورت می‌گیرد، به این را ستاد اذعان دارند، اگر استمرار طرح بخصوص در سطح عرضه که گلوگاه موضوع است، گلوگاه عرضه است، در حوزه پوشاک، خیلی اهمیت دارد، اگر اتفاق نیفتد بیش از 80 درصد دوباره برمی گردد این موضوع و بازار ما را دچار مخاطره می‌کند.
سؤال: آقای برجی، آقای قدیری از استمرار طرح گفتند الان در واقع همین نشان‌های تجاری قاچاق محرز از طرف وزارت صمت تعیین شده است و هم بازرسان صمت هم در طرح مشارکت دارند، الان طرح به چه ترتیب استقرار خواهد داشت؟
برجی: اتفاق خیلی خوبی افتاده است، اینکه بعد از حدود بیش از دو سال برخورد در سطح عرضه مجدد شروع شد و نشان داده شد که این اتفاق شدنی است و عموم صنعت گران و جامعه ما از این حرکت حمایت می‌کنند.
سؤال: آقای برجی، یعنی دو سال برخوردی نبود؟
برجی: تقریباً در سطح عرضه فکر می‌کنم در حدود همین دو سال بوده است که برخوردی در سطح عرضه اتفاق نمی‌افتاده است.
سؤال: آقای برجی، چرا علت چه بود؟
برجی: به نظر من دوستان ستاد این بخش را می‌توانند توضیح بدهند ولی آنچه که وظیفه وزارت صمت است در بخش سلبی که عمده وظیفه ما در بخش ایجابی و تقویت توان تولید و پایداری چرخه است و این بخشی که در بخش سلبی است، بحث کشف است که طبق قانون با ما است. ما این لیست 125 برند محرز را ارائه کرده ایم، دوستان ستاد هم زحمت کشیدند با سایر ضابطین برخورد را انجام داده اند، آمادگی از سمت مجموعه وزارت صمت برای ارائه مجموعه‌های بیشتر و دقیق‌تر و همان نقش و رسالت کشف آن در این فرآیند وجود دارد، به اندازه‌ای که به هر حال ستاد مدیریت کند و هماهنگی کند و طبق درخواست ستاد ما آمادگی داریم که ادامه وظیفه خودمان را در حوزه کشف پوشاک و ارائه داده ها، شما می‌دانید که ما نه تنها این 125 برند محرز را اعلام کرده ایم، حتی اعلام کرده ایم که همزمان هم اعلام کرده ایم که در کدامیک از مراکز تجاری ما در کدام طبقه، کدام شماره، کدامیک از این برند‌هایی که جزء این 125 برند است، کار و وظیفه خودمان را در آن بحث کشف کامل انجام داده ایم و آمادگی کامل هم داریم که این روند را ادامه بدهیم، هم در تهران در مراکز تجاری که البته مشخص است، در سایر پهنه‌های فروش تهران و البته در سایر استان‌ها بحث خود برخورد هم که در استان‌های مختلف با محوریت ستاد و همکاری همکاران ما در سازمان‌های صمت استانی دارد اتفاق می‌افتد و قابل پیگیری و ادامه دادن هستیم.
سؤال: آقای برجی، الان بازرسان وزارت صمت هم حضور دارند؟
برجی: طبیعتاً هر برخوردی که اتفاق بیفتد، بازرسان استانی و شهرستانی ما حضور دارند.
سؤال: آقای برجی، یعنی الان همچنان به همان روش سنتی است، مراجعه به آن واحد و جمع آوری پوشاک قاچاق، درست است؟
برجی: ببینید به نظر من این بخش روش و اینها اصلاً در حوزه وظایف ما در وزارت صمت نیست، منتها امروز ما احساس می‌کنیم که مهمترین بخش همین مجموعه‌های برند‌های محرزی هستند که در مراکز تجاری بزرگ ما مستقر هستند یعنی آنجا خط مقدم ما هستند، اگر آنجا برند‌های ایرانی ما مستقر شوند، در بقیه بازار، نفوذ بازار دست این برند‌ها خواهد بود، اگر برند‌های قاچاق مستقر شوند، در بقیه بازار نفوذ بیشتری را خواهند داشت، به نظر من همین اتفاقی که دارد می‌افتد اتفاق خوبی است، البته درحقیقت در مرزها، در انبار‌ها هم من می‌دانم که درحال برخورد هستند ولی در حوزه پوشاک حداقل به نظر ما مهمترین مدل برخورد، برخورد با سطح عرضه است.
سؤال: آقای دهقانی نیا، گردش مالی سالانه بازار پوشاک حدود 10 میلیارد دلار است، اما آخرین آمار از میزان کالای قاچاق در بازار چیست؟
دهقانی نیا: من قبل از فرمایش حضرتعالی، فرمایش قبلی را یک توضیحی بدهم، واقعیت مطلب این است که در این اقدامی که صورت گرفته است، کار به صورت هدفمند و نقطه‌ای بوده است. آمار ما طبق فرمایش دوستان در وزارت صمت، میزان مصرف براساس احصای برآوردی که مرکز آمار ایران انجام داده است، 5 و نیم میلیارد دلار است، 4 و نیم میلیارد هم دوستان می‌گویند ما نزدیک به این عدد تولید داریم. این فاصله بین 5 و نیم تا 4 و نیم، حدود 1 میلیارد دلار برآورد حجم قاچاق پوشاک است.
سؤال: آقای دهقانی، همین که شما فرمودید از ابتدای دیماه طرح شناسه دار شدن پوشاک آغاز شده است، طرحی که در راستای جلوگیری از عرضه پوشاک قاچاق است، ولی می‌بینیم که همان سازوکار گذشته و سنتی، مراجعه به واحد‌های عرضه پوشاک و اینها و جمع آوری پوشاک قاچاق، تغییری حاصل نشده است، چون در راستای همین الان صندوق‌های فروشگاهی هم مستقر شده اند و از ابتدای دیماه سامانه مؤدیان مستقر است و همه واحد‌های فروشگاهی هم ملزم شده اند که متصل شوند به این سامانه، تغییری حاصل نشده است در مراجعه و بازرسی و اینها؟
دهقانی نیا: سؤال خیلی خوب و دقیقی است تشکر می‌کنم، چون این فرصت را به ما می‌دهد که یک توضیح مبسوطی بدهیم. مقوله مقابله با پوشاک قاچاق یک کار هدفمندی بوده است که انجام شده است، هدف از این کار که به صورت نقطه‌ای هم صورت گرفته است، یعنی مشخصاً از چهار کمیته‌ای که ذیل قرارگاه تشکیل می‌شوند، که هماهنگی آن با ستاد است، اقدام آن هم با دوستان در گشت‌های مشترک است.
بازرس سمت استان تهران عزیزان ما در پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ و دوستان وزارت اطلاعات و قاضی همراه سازمان تعزیرات حکومتی، وقتی که مراجعه می‌کنند به این نقاط شناسایی شده، پوشاک که جمع آوری می‌شود، آن تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی می‌شود، بنده به نیابت از این دستگاه‌هایی که عضو ستادند اینجا باید از این فرصت استفاده کنم از زحمتی که کشیدند و اقدامی که انجام دادند به نوبه خودم سپاسگزاری بکنم، در خصوص فرمایش حضرت عالی در این مقوله که آقا این کار دارد به صورت هدفمند یا غیرهدفمند صورت می‌گیرد؟ عرض بنده این است که کار به صورت هدفمند است، ولی فرمایش متین شما مبنی بر ارتباطش با پایانه‌های فروشگاهی یک همچنین گزیده‌ای را ما باید خدمت حضرتعالی و بینندگان عرض کنیم، وقتی که ما از مرحله پوشاک محرز عبور بکنیم و دوستان مان در اتحادیه نسبت به تکمیل گام شناسنامه دار کردن کلیه تولیداتشان و الصاق شناصه اقدام بکنند در مرحله بعدی کالا‌های غیرمحرز هم با استفاده از تبادل اطلاعاتی که بین سامانه جامع تجارت، سامانه شناسه کالا و سازمان امور مالیاتی و پایه‌های فروشگاهی وجود دارد، در آن حلقه آخرفروش هم ما می‌توانیم ورود بکنیم و این کار را دقیق ترانجام بدهیم.
سوال: که اصل موضوع هم همین است، الان در رابطه با شناسه دار کردن می‌خواهم از آقای قدیری سوال بکنم، این از سطح تولید شروع می‌شود دیگر؟ در این خصوص الان چه تعداد کالا شما شناسه دار کردید؟ چقدر شناسه دریافت کردید؟ کدرهگیری چقدر دریافت کردید؟ آنجا کار دارد چطور پیش می‌رود؟
قدیری: در بحث شناسه طبیعتا، چون متولی این موضوع وزارت صمت است و سامانه‌ای دارد انجام می‌شود، آمار باید توسط وزارت صمت اخذ بشود، آمار‌ها در سامانه هاست، خیلی ازویژند‌های ما و نشان‌های ما به سمت اخذ شناسه رفتند، مطلبی هم که شما فرموید متین است، تو سامانه مودیان تا یک سال آینده خیلی‌ها اصلا دیگر اجبارا باید به این سمت بروند، یعنی ضمانت اجرای اخذ شناسه دیگر شده سامانه مودیان.
سوال: برای همین می‌گویم این اخذ شناسه الان چطور دارد پیش می‌رود در سطح تولید؟
قدیری: اخذ شناسه می‌گویم در مجموع توی شروع وارداتی‌ها که از اول شروع کرده بودند می‌گرفتند، تولیدی‌ها هم به مرور شروع کردند گرفتند، منتها ما این جا دو تا پارادوکس داشتیم اولا که تعداد بسیارزیادی ما تولید کننده داریم، بیش از 90 هزار ما واحد تولیدی داریم، از آن ور ما یک طرحی از قبل داشتیم تحت عنوان طرح شبنم که تا ما بیاییم این تفاوت شناسه را با شبنم مشخص بکنیم، یک کمی این زمان بر است، چرا من این شبنم را گفتم؟ اخیرا ما با یک مطلبی مواجه شدیم از طرف یکی از سازمان‌های صمت، تحت عنوان باز طرح‌های جی تی آی ان و کد‌های جی تی آی ان، علی رغم این که توی قانون آمده که شناسه رایگان باید اخذ شود توسط تولیدکنندگان، دوستان می‌آیند توی وزارت صمت و حالا یکی از نهاد‌های زیرمجموعه اقدام به فروش کد می‌کنند که این دچارما را پارادوکس کرده است.
سوال: با چه مبلغی؟
قدیری: الان پکیج کد شده، یعنی کد‌های 10 تایی می‌فروشند، هر کدی 300 هزار تومان، یک پکیجش می‌شود سه میلیون، منتها ما، چون تنوع کالایی خیلی زیادی داریم، اتفاقا می‌خواهم خواهشم کنیم از آقای دهقانی نیا که این موضوع را از ستاد پیگیری کنند، چون نص صریح قانون این است که شناسه رایگان هست، شناسه دار کردن هم نص صریح قانون است، ما هم هی به سمت تشویق این موضوع می‌رویم.
سوال: آقای گرجی این بحث جی تی آی ان چیست؟ که آقای قدیری مطرح می‌کنند، مبلغی دریافت می‌شود برای شناسه دار کردن کالا‌ها در سطح تولید پوشاک؟
گرجی: من تشکر بکنم از آقای قدیری که این موضوع را خیلی به جا مطرح کردند، قبلا هم اتحادیه به ما نامه داده و فکر می‌کنم ما پاسخ اتحادیه را هم دادیم ولی از همین موقعیت من استفاده می‌کنم جی تی آی ان چی هست؟ یک در حقیقت کد بین المللی است برای خرید و فروش کالا، ولی بنده این جا عرض می‌کنم که کاملامجزای از شناسه کالا است، تولیدکنندگان عزیزما هیچ کدامشان اجباری به گرفتن این کد جی تی آی ان ندارند و هر نهادی که آن‌ها را مجبور کرد به گرفتن این کد جی تی آی ان دارد تخلف می‌کند، ما خواهشمان این است که به خودمان این را بازخورد بدهند.
سوال: آقای قدیری شما را مجبور کردند به گرفتن این کد؟
گرجی: ببینید کد جی تی آی ان یک کد بین المللی است که در حال انجام است.
سوال: می‌فرمایید که اجباری هم نیست، اصلا به چه کاری می‌آید این کد؟
گرجی: این کد فرض کنید که یک نفری که بخواهد تجارت بین المللی بکند، یک قطعه کالا مثلا یک قطعه پوشاکی را از یک ایران صادر بکند به یک کشور دیگر مثل تقریبا همین شناسه کالاست ولی در سطح بین المللی است.
سوال: خب باید این را داشته باشد؟
گرجی: خیر، این موضوع کاملا یک موضوع مجزایی است از شناسه کالاست.
سوال: خب به چه کاری می‌آید الان این را داشته باشد با نداشته باشد، تفاوتش چیه؟
گرجی: این برای صادرات است .
سوال: خب اگر این را نداشته باشد نمی‌تواند صادرات انجام بدهد؟
گرجی: این به سیاست کشور مقصد بر می‌گردد، یعنی اگر سیاست کشور مقصد بر این باشد که محل تولید را رصد کند.
سوال:خب می‌تواند داشته باشد و می‌تواند نداشته باشد، بحثی با سیاست کشور مقصد ندارد.
گرجی: می‌تواند نداشته باشد، ولی کاملا مجزاست.
سوال: آقای قدیری الان برای شما اجباری شده دریافت این کد؟
قدیری: ببینید نامه‌هایی درج می‌شود، از طرف حالا شرکتی دارد این کار را انجام می‌دهد.
سوال: روشن بگویید از کجا آمده؟ اجبار شده یا نشده؟ این را خیلی شفاف بگویید؟
قدیری: نامه از مرکز تجارت الکترونیک برای شرکت‌ها می‌رود، منتها مضمونش اجباری نیست، اما اطلاع رسانی می‌کند که شما باید طبق این سامانه مودیان باید بیایید این کد را بگیرید، توضیح نمی‌دهد که کد جی تی آی ان چه فرقی دارد با کد شناسه کالا،مخاطب را سردرگم می‌کند .
سوال: بالاخره اجبار هست یا نه؟ دچار سردرگمی می‌کند؟
قدیری: اجبار نمی‌کند، اما دچار سردرگمی می‌کند.
سوال: توضیح بدهید آقای دهقانی نیا
دهقانی نیا: تشکر می‌کنم از این سوال خوب، چون ابهام را برطرف می‌کند، جی تی آی ان شماره بین المللی قلم تجاری کالاست، در تبصره ذیل ماده 5 آیین نامه اجرایی ماده 13 مشخصا در قانون مبارزه با قاچاق در این تبصره اشاره شده، اگر کالایی دارای شناسه جی تی آی ان بود به شرط تکمیل شناسنامه می‌تواند از آن شناسه در روند خودش استفاده بکند، بعد از اینکه دوستان از این سمت دچار ابهام و ضرر شدند، اتفاقا ستاد مرکزی ورود کرد، وزارت صمت را هماهنگ کرد، از آن زیرمجموعه خاص ما خواهش کردیم که آقا این اجبار نباید وجود داشته باشد و همان روند شناسه کالای ماده 13 پیگیری بشود.
سوال: آقای گرجی، برگردیم به شناسه کالا، تا حالا درخصوص پوشاک گروه کالایی پوشاک چه تعداد شناسه صادر شده؟ و طرحی که از اول دی ماه آغاز شده در چه مرحله‌ای است؟
گرجی: حالا با توجه به این که اطلاع رسانی شما برای حضور بنده در برنامه یک چند ساعتی می‌گذرد من الان آخرین عدد را ندارم، منتها ببینید یک نکته‌ای را برای این که من تشکرم می‌کنم که رسانه ملی با جدیت این موضوع را پیگیری می‌کند یک نکته کلیدی شناسه کالا دارد و آن ضمانت اجراییش است که حتما بایستی به تصویب برسد، امروز اجرایی شدن شناسه کالا علی رغم همراهی که اتحادیه‌ها و اصناف و انجمن‌های ما.
سوال: چه باید کجا به تصویب برسد؟
گرجی: ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا تبصره 4 ماده 18 که به نحوی ضمانت اجرایی و مراحل اجرایی کردن شناسه کالا را آنجا با جزییات ما گفتیم.
سوال: آقای دهقانی نیا، گفتید یک ماه پیش گفته بودید که تقریبا تا یک ماه این تصویب خواهد رسید، به کجا رسید؟
دهقانی نیا: تبصره 4 ماده 18 براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در مقوله‌های متفاوتی مثل کالا‌های لوازم خانگی و ... نهایی شده، در خصوص پوشاک هم ما آخرین نظرات را ذینفعان گرفتیم، جمع بندی نهایی هم انجام شده و براساس ماده 3 به محض این که جلسه اعضای ستاد برگزار بشود، یکی از مقولاتی که مصوب می‌شود.
سوال: کی فکر می‌کنید مصوب می‌شود؟
دهقانی نیا: من بعید می‌دانم که به دوهفته، سه هفته دیگر بکشد، هرچه سریعتر این کار انجام می‌شود.
سوال: یعنی نهایتا تا سه هفته دیگر این تصویب می‌شود؟
دهقانی نیا: بله، چون همه ذینفعان نظر دادند، جمع بندی شده توی جلسات.
سوال: آقای گرجی اگر تا سه هفته دیگربه تصویب برسد بعد دیگر این ضمانت اجراییش هم تکمیل می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد؟
گرجی: ببینید در آن جا خیلی خوب با توجه به پراکندگی و تکثری که ما هم در واحد‌های تولیدی بیش از 90 هزار واحدی که اشاره شد و هم واحد‌های توزیعی بیش از 250 هزار واحد توزیعی حوزه پوشاک وجود دارد، ما یک دسته بندی کردیم که این اول از کجا اتفاق بیفتد؟ تو چه بازه زمانی اتفاق بیفتد؟ و به همین ترتیب ما آن فرآیند را پیش می‌رویم، به نظر من خیلی منطقی.
سوال: اگر ضمانت اجرایی داشته باشد دیگر از کی می‌توانیم شاهد این باشیم که میزان پوشاک قاچاق در بازار حداقل بشود فکر می‌کنید؟
گرجی: ببینید این به هرحال یک موضوع نسبی است از همان لحظه‌ای که ستاد به ما ابلاغ بکند با همین جدیتی که ما در برند‌های محرز وجود پیدا کردیم.
سوال: الان تا سه هفته دیگر با توجه به گفته آقای دهقانی نیا ابلاغ شد، آن موقع افق پیش روی طرح چه خواهد بود؟
گرجی: من به شما پیشنهاد می‌کنم شما یک زمانی را اختصاص بدهید، چون خود بررسی این تبصره 4 ماده 18 خودش یک برنامه کامل به نظر من می‌طلبد، یک زمانی را شما اختصاص بدهید.
سوال: حالا آن را اختصاص می‌دهیم شما فکر کنید الان تا سه هفته دیگر براساس گفته‌های دهقانی نیا این تصویب شد، ابلاغ شد، آن موقع افق پیش روی طرح چی می‌شود؟
گرجی: مطابق برنامه ریزی که در تبصره ارائه شده ما مطابق آن اجرا می‌کنیم دیگر.
سوال: و دیگر پوشاک قاچاق در بازار آن موقع شاهدش نخواهیم بود با آن برنامه ریزی؟
گرجی: به شرطی که ضابطین هم با ما همکاری کنند، نه.

بازرس سمت استان تهران عزیزان ما در پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ و دوستان وزارت اطلاعات و قاضی همراه سازمان تعزیرات حکومتی، وقتی که مراجعه می‌کنند به این نقاط شناسایی شده، پوشاک که جمع آوری می‌شود، آن تحویل سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی می‌شود، بنده به نیابت از این دستگاه‌هایی که عضو ستادند اینجا باید از این فرصت استفاده کنم از زحمتی که کشیدند و اقدامی که انجام دادند به نوبه خودم سپاسگزاری بکنم، در خصوص فرمایش حضرت عالی در این مقوله که آقا این کار دارد به صورت هدفمند یا غیرهدفمند صورت می‌گیرد؟ عرض بنده این است که کار به صورت هدفمند است، ولی فرمایش متین شما مبنی بر ارتباطش با پایانه‌های فروشگاهی یک همچنین گزیده‌ای را ما باید خدمت حضرتعالی و بینندگان عرض کنیم، وقتی که ما از مرحله پوشاک محرز عبور بکنیم و دوستان مان در اتحادیه نسبت به تکمیل گام شناسنامه دار کردن کلیه تولیداتشان و الصاق شناصه اقدام بکنند در مرحله بعدی کالا‌های غیرمحرز هم با استفاده از تبادل اطلاعاتی که بین سامانه جامع تجارت، سامانه شناسه کالا و سازمان امور مالیاتی و پایه‌های فروشگاهی وجود دارد، در آن حلقه آخرفروش هم ما می‌توانیم ورود بکنیم و این کار را دقیق ترانجام بدهیم.
سوال: که اصل موضوع هم همین است، الان در رابطه با شناسه دار کردن می‌خواهم از آقای قدیری سوال بکنم، این از سطح تولید شروع می‌شود دیگر؟ در این خصوص الان چه تعداد کالا شما شناسه دار کردید؟ چقدر شناسه دریافت کردید؟ کدرهگیری چقدر دریافت کردید؟ آنجا کار دارد چطور پیش می‌رود؟
قدیری: تو بحث شناسه طبیعتا، چون متولی این موضوع وزارت صمت است و سامانه‌ای دارد انجام می‌شود، آمار باید توسط وزارت صمت اخذ بشود، آمار‌ها در سامانه هاست، خیلی از ویژند‌های ما و نشان‌های ما به سمت اخذ شناسه رفتند، مطلبی هم که شما فرموید متین است، تو سامانه مودیان تا یک سال آینده خیلی‌ها اصلا دیگر اجبارا باید به این سمت بروند، یعنی ضمانت اجرای اخذ شناسه دیگر شده سامانه مودیان.
 همین شناسه کالاست ولی در سطح بین المللی است.
سوال: برنامه ریزی آنجا چی هست؟ چی گفته شده؟
دهقانی نیا: آقای آذری بقا، تبصره چهار ماده 18 به عنوان تکمیلی است ولی تنها گام عملیاتی برای این موضوع به حساب نمی‌آید، از اتحادیه خواهشمان این است که دوستان بزرگواری کنند، بحث تکمیل شناسنامه و الصاق شناسه را به تمامی تولیدات، تمام بکند، تبصره 4 ماده 18 مصوب می‌شود، ابلاغ می‌شود، دوستان وزارت صمت براساس ماده 36 خودشان کاشف کالای قاچاقند، نیازی هم به این که ستاد بگوید و انجام بدهند ندارند ولی ستاد هماهنگی‌ها را انجام می‌دهد، برنامه‌ها را هم از ابتدای سال ابلاغ کردیم، اقدام دیگر در این حوزه بحث ماده 6 شش مکرر قانون مبارزه با قاچاق است ما مکرر از عزیزان خودمان توی انبارها، از انباردار‌ها خواستیم که کالایی که وارد می‌شود، ثبت بشود به لحظه و آنی، طبق ماده 6 مکرر دو، رسید بشود و وقتی هم که از محل انبار و نگهداری خارج شد، آن سند هم ثبت بشود.
سوال: این را از کی خواستید؟ از وزارت صمت خواستید؟
دهقانی نیا: هم از دوستان وزارت صمت خواستیم که ابلاغ بکنند، پیگیری بکنند، تا یک حدی کار را جلو بردند.
سوال: آقای گرجی ابلاغ شده؟
دهقانی نیا: سپاسگزار هم هستیم، ولی کن توی این حوزه اتحادیه‌ها و اصناف هم نقش زیادی دارند.
سوال: آقای گرجی این موضوع را عملیاتی کردید ؟
گرجی: ما هرآنچه که از سمت ستاد، ما که شان کاشفی مان را داریم به بهترین نحو انجام می‌دهیم، ما لیست 125 برند محرز را حداقل شش ماه است اعلام کردیم، یعنی نشان می‌دهد که ما داریم شان مان را به صورت کامل انجام می‌دهیم، شناسه هم عرض می‌کنیم علی رغم اینکه تبصره مصوب نشده، با هماهنگی اتحادیه‌ها و اصناف داریم انجام می‌دهیم، ولی با توجه به این تکثری که وجود دارد، حتما تصویب تبصره 4 یک به عنوان ضمانت اجرایی هم مورد نیاز است.
سوال: ماده شش مکرر را فرمودند، بحث انبار؟ ورود و خروج و ثبت رسید و حواله، اقدام کردید که انجام بشود؟
گرجی: بله، ما در حالا برنامه دیگر من می‌توانم گزارش انبار‌هایی که در سامانه جامع تجارت در حوزه پوشاک ثبت شدند و فعالیت می‌کنند را خدمت شما ارائه کنیم اگرچه ما در استان‌ها بحث کشف و برخورد با انبار‌هایی که مخالف ضابطه و قوانین دارند عمل می‌کنند را هم انجام می‌دهیم.
سوال: آقای قدیری جمله پایانی تان را بفرمایید، درخصوص اینکه الان که حالا فرمودند که این جی تی آی ان دیگر اجباری نیست، بحث دریافت شناسه ادامه پیدا می‌کند دیگر؟ مشکلی نیست در این رابطه؟
قدیری: امیدواریم همین طور باشد، استمرار طرح را خواهش می‌کنیم دوستان داشته باشند و معیار ما در نهایت حکم‌هایی که بعد از برخورد‌ها صورت می‌گیرد، میزان معدوم شدن کالا‌هایی است که کشف می‌شود.
سوال: این بحث شناسه دار کردن را شما هم دنبال می‌کنید؟
قدیری: بله، حتما همین طور خواهد بود.

 

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.