کد مطلب: ۸۹۰۰۶۸

بررسی گزارش شاپرک در مهر ۱۴۰۲:

عبور مبلغ تراکنش‌های بانکی از یک میلیون میلیارد تومان/ هر تراکنش چقدر آب خورد؟

عبور مبلغ تراکنش‌های بانکی از یک میلیون میلیارد تومان/ هر تراکنش چقدر آب خورد؟

با وجود کاهش تعداد تراکنش‌های شاپرک در مهر 1402 مبلغ این تراکنش‌ها صعودی شد و به بیشترین میزان خود از بهمن سال گذشته به این سو رسید. میانگین مبلغ هر تراکنش نیز 247 هزار تومان ثبت شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود در راستای روند ماهانه انتشار داده‌های تراکنش‌های بانکی تحت شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک)، آمار و ارقام مربوط به مهر ماه سال جاری را منتشر کرد. مطابق اطلاعات این گزارش، تعداد تراکنش‌های تحت شبکه شاپرک در مهر 1402 برخلاف شهریور ماه افت کرده است. اما با وجود این کاهش در تعداد تراکنش‌ها، مبلغ تراکنش‌های شبکه شاپرک برای نخستین بار از بهمن ماه سال گذشته به این سو از رقم یک میلیون میلیارد تومان عبور کرده است.

بررسی تغییرات آمار تراکنش‌های بانکی از آن جهت اهمیت دارند که امروزه خرید و فروش با اسکناس جای خود را به تراکنش‌های بانکی داده است و بخش عمده مبادلات، بدون جابه‌جایی فیزیکی اسکناس انجام می‌شوند. به علاوه تقریبا همه بانک‌ها و موسسات اعتباری فعال در شبکه بانکی ایران به شاپرک متصل هستند و از همین روی، بررسی گزارش‌های ماهانه این شبکه می‌تواند تصویر خوبی از وضعیت کل تراکنش‌ها در کشور ارائه کند.

تراکنش های بانکی شاپرک مهر

4 میلیارد و 132 میلیون تراکنش در مهر ماه

بر اساس آمار و ارقام درج شده در این گزارش، مجموع کل تعداد تراکنش‌ها تحت شبکه شاپرک در مهر ماه 1402 با افت حدود یک درصدی مواجه شده و به چهار میلیارد و 132 میلیون تراکنش کاهش یافته است. البته این رقم با وجود کاهش نسبت به ماه قبل، در مقایسه با مهر سال گذشته رشدی 11.7 درصدی را تجربه کرده است.

همچنین آمارها حاکی از آن هستند که از کل تراکنش‌های انجام شده در مهر ماه، یک میلیارد و 40 میلیون تراکنش معادل حدود یک‌چهارم از کل تراکنش‌ها در استان تهران انجام شده و سهم سایر استان‌ها از کل تراکنش‌ها حدود سه میلیارد و 92 میلیون تراکنش بوده است.

عبور مبلغ تراکنش‌های بانکی از یک میلیون میلیارد تومان

نگاهی به گزارش بانک مرکزی از منظر مبلغ تراکنش‌ها نیز نشان می‌دهد که در مهر ماه سال جاری بیش از یک میلیون و 22 هزار و 443 میلیارد تومان تراکنش تحت شبکه شاپرک انجام شده است. رقمی که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته، جهشی 45 درصدی را تجربه کرده و نسبت به شهریور امسال نیز 2.7 درصد افزایش یافته است.

به علاوه، سهم پایتخت‌نشینان از کل مبلغ تراکنش‌ها در شهریور ماه، 364 هزار و 457 میلیارد تومان، معادل 35.6 درصد از کل تراکنش‌ها بوده و باقی این تراکنش‌ها در دیگر استان‌ها انجام شده‌اند.

رشد 30 درصدی میانگین مبلغ تراکنش‌های بانکی

یکی دیگر از ارقام با اهمیتی که می‌توان آن را از گزارش بانک مرکزی استخراج کرد و در بررسی وضعیت تراکنش‌های بانکی، از اهمیت بالایی برخوردار است، روند تغییرات میانگین مبلغ هر تراکنش است. این اهمیت نیز از آنجا نشات می‌گیرد که میانگین مبلغ هر تراکنش می‌‌تواند تا حدودی منعکس‌کننده اثر تورم بر تراکنش‌ها باشد.

بررسی‌ها حاکی از آن هستند که رشد مبلغ تراکنش‌ها و کاهش تعداد آنها در مهر ماه سبب شده است که میانگین مبلغ هر تراکنش نیز صعودی شود. به طوری که میانگین مبلغ هر تراکنش از 237 هزار تومان در شهریور ماه به 247 هزار تومان در مهر ماه افزایش یافته است. این در حالیست که میانگین مبلغ هر تراکنش در مهر سال 1401 معادل 190 هزار تومان بود.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که در مهر ماه سال گذشته هر فرد برای هر بار خرید کردن به طور میانگین 190 هزار تومان پرداخت می‌کرده که این رقم در مهر ماه امسال به 247 هزار تومان رسیده است که می‌توان حداقل بخشی از این افزایش 30 درصدی را ناشی از رشد قیمت‌ها و تورم در اقتصاد ایران دانست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.