کد مطلب: ۸۹۳۳۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کارمزد وام‌های قرض‌الحسنه حذف می‌شود؟/ وعده تکراری وزیر اقتصاد این بار عملی می‌شود؟

کارمزد وام‌های قرض‌الحسنه حذف می‌شود؟/ وعده تکراری وزیر اقتصاد این بار عملی می‌شود؟

وزیر اقتصاد با ارائه آمارهایی از پرداخت وام قرض‌الحسنه در سال 1402 وعده داد که کارمزد چهار درصدی وام‌های خرد قرض‌الحسنه از دی ماه امسال حذف خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت سیزدهم امروز با تشریح آمارهایی از پرداخت وام توسط شبکه بانکی کشور، وعده‌ای جدید پیرامون پرداخت وام‌های خرد قرض‌الحسنه داد.

خاندوزی با تاکید بر افزایش دو برابری برخورداری مردم از تسهیلات اعطا شده توسط تنها بانک دولتی کشور، پیش‌بینی کرد که تعداد تسهیلات‌گیرندگان از بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تا پایان سال 1402 به بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر می‌رسد. وی همچنین تاکید کرد که انتظار می‌رود مبلغ تسهیلات پرداختی توسط این بانک در پایان سال، 60 درصد بیشتر از پایان سال گذشته باشد.

خبر مهم وزیر اقتصاد اما صفر شدن کارمزد تسهیلات خرد قرض‌الحسنه از اول دی ماه سال جاری بود. خاندوزی همچنین تصریح کرد که دولت تلاش می‌کند که کارمزدها را در سال آینده برای وام‌هایی با مبالغ متوسط و بالاتر نیز از چهار درصد کمتر کند.

با این وجود، این نخستین باری نبود که خاندوزی از حذف کارمزدهای وام‌های قرض‌الحسنه می‌گوید.

وعده تکراری حذف کارمزد وام قرض‌الحسنه

مهر ماه سال گذشته بود که وزیر اقتصاد، یک بار دیگر بحث صفر شدن کارمزد وام‌های بانکی را مطرح کرد. وی در آن زمان به بیان این نکته که با توجه به قدمت و فراگیری خوب قرض‌الحسنه به عنوان یکی از ظرفیت‌های خوب تامین مالی کشور، وظیفه دولت تشویق و تسهیل عملکرد این حوزه است، وعده داد: «برای اولین بار ظرف یکی دو ماه آینده با هماهنگی که بین دو بانک قرض‌الحسنه صورت گرفته است، برای وام‌های خرد قرض‌الحسنه 10 میلیون تومانی و کمتر از آن، کارمزد چهار درصد را به صفر خواهیم رساند تا برای اولین بار مردم بدون کارمزد وام بگیرند.»

البته این وعده هیچ‌گاه به مرحله اجرا نرسید تا خاندوزی، یک سال و سه ماه بعد از آن اظهارات، بار دیگر وعده صفر شدن کارمزد وام‌های بانکی را بدهد. حال باید دید که این بار سرنوشت این وعده چه خواهد بود و حذف کارمزد از پرداخت وام‌های قرض‌الحسنه تا چه میزان عملی خواهد شد.

جذابیت وام قرض‌الحسنه برای مردم

وام‌های قرض‌الحسنه به دلیل اینکه نرخ سودی ندارند، برای وام‌گیرندگان بسیار جذاب هستند. از طرف دیگر، چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی نیز از افزایش سقف پرداخت این وام‌ها به 300 میلیون تومان خبر داد و همین موضوع جذابیت این تسهیلات را بیشتر کرد.

البته وام‌های قرض‌الحسنه کاملا بی‌هزینه‌ هم نبوده و بانک‌ها تاکنون حدود چهار درصد مبلغ تسهیلات را به عنوان کارمزد از وام‌گیرندگان دریافت می‌کرده‌اند که طبق اظهارات وزیر اقتصاد، این کارمزد نیز از ابتدای دی ماه حذف شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.