فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۱۰۲۳

در سومین هفته مهر ماه رقم خورد:

ثبت ارزش ۵۸.۴ هزار میلیارد ریالی در بورس انرژی ایران

ستاره نفت خلیج فارس فروشنده برتر هفته

ثبت ارزش ۵۸.۴ هزار میلیارد ریالی در بورس انرژی ایران

مجموع ارزش ریالی این بازار در هفته اخیر منتهی به روز چهارشنبه هجدهم مهر ماه به ۵۸ هزار و ۴۸۹ میلیارد ریال رسید. این رقم مربوط به فروش حامل‌های انرژی در بازار فیزیکی، معامله برق و دادوستد انواع اوراق و گواهی در بازار مشتقه و بازار اوراق بهادار بورس انرژی ایران طی هفته مورد بررسی بود.

به گزارش تجارت نیوز،

بررسی داده‌های رینگ بین‌الملل بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در هفته اخیر منتهی به روز هجدهم مهر ماه از فروش ۱۲۵ هزار و ۵۸۵ تن محصول در زیرگروه نفت، گاز و سایر حامل‌های انرژی و ثبت ارزش ریالی بالغ بر ۳۸ هزار و ۹۳ میلیارد ریال در این بازار حکایت دارد. شرکت نفت ستاره خلیج فارس در این هفته با فروش ۶۷ هزار تن محصول شامل ۳۵ هزار تن نفتای کامل صادراتی، ۳۰ هزار تن نفتای سبک و همچنین ۲ هزار تن گاز مایع و ثبت مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۲۰ هزار و ۶۵۶ میلیارد ریال فروشنده برتر هفته شد. به این ترتیب ۵۳ درصد ارزش معاملات رینگ بین‌الملل مربوط به فروش محصولات شرکت نفت ستاره خلیج فارس بود. 

این شرکت در روز شانزدهم مهر ماه ۳۵ هزار تن نفتای کامل صادراتی را با قیمت پایه منفی ۴۰ پریمیوم دلار به ازای هر تن در رینگ صادراتی عرضه کرد؛ تعادل حجم تقاضا و عرضه باعث شد تا کل محصول عرضه شده در قیمت پایه به فروش رود و این معامله ارزشی بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال را رقم بزند. این در حالی بود که طی این روز ۳۰ هزار تن نفتای سبک مربوط به همین شرکت نیز در قیمت پایه منفی ۴۰ پریموم دلار به ازای هر تن عرضه و معامله شد و ارزشی بالغ بر ۹ هزار و ۳۲۲ میلیارد ریال را رقم زد.

 فروش ۴۸.۷ هزار تن فرآورده در رینگ داخلی

طی سومین هفته از مهر ماه بالغ بر ۴۸ هزار و ۷۱۷ تن فرآورده هیدروکربوری در رینگ داخلی بازار فیزیکی بورس انرژی ایران به فروش رفت و این معاملات مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۱۳ هزار و ۱۵۶ میلیارد ریال را رقم زد. شرکت پالایش  گاز خانگیران در این هفته با ثبت فروش ۵ هزار و ۱۶ تن میعانات گازی در صدر برترین فروشندگان رینگ داخلی قرار گرفت. این محصول در قیمت پایه ۲۶۹ میلیون ریال به ازای هر تن در رینگ داخلی عرضه شد؛ برای آن تقاضایی بالغ بر ۱۲ هزار تن به ثبت رسید و برتری محسوس حجم تقاضا نسبت به حجم عرضه باعث رقابت قیمتی متقاضیان شد، به نحوی که متوسط نرخ معامله با ثبت رشد قیمت ۲۱.۷ درصدی به ۳۲۷.۶ میلیون ریال رسید. این معامله ارزشی بالغ بر هزار و ۶۴۳ میلیارد ریال را در رینگ داخلی رقم زد.

شرکت پالایش نفت امام خمینی نیز در هفته اخیر در زمره برترین فروشندگان محصول در رینگ داخلی قرار گرفت؛ متقاضیان محصولات این شرکت برای کسب سهم از عرضه‌ها به رقابت قیمتی نیز روی آوردند. پالایش نفت امام خمینی در روز هفدهم مهر ماه ۵ هزار تن نفتای سبک را در قیمت پایه ۲۷۱ هزار و ۲۷۵ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ مشتریان تقاضای ۱۲ هزار تنی را برای این محصول به ثبت رساندند و در نهایت این محصول با رقابت قیمتی ۱۰ درصدی به فروش رفت و ارزشی بالغ بر هزار و ۴۹۴ میلیارد ریال را رقم زد.

همچنین در این روز شرکت پالایش نفت امام خمینی ۵ هزار تن سی‌اس‌او را نیز با قیمت پایه‌ای برابر ۱۵۸ هزار و ۷۷۲ ریال به ازای هر کیلوگرم در رینگ داخلی عرضه کرد؛ برای این محصول تقاضایی بالغ بر ۱۸ هزار تن به ثبت رسید که در نهایت به فروش کل محصول عرضه شده با رقابت قیمتی ۳۱.۷ درصدی انجامید.

فروش ۱.۹ میلیارد کیلووات ساعت برق 

بازار برق بورس انرژی ایران در سومین هفته از مهر ماه میزبان فروش یک میلیارد و ۹۵۹ میلیون و ۹۳۷ هزار و ۸۰ کیلووات ساعت برق بود؛ این معاملات مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۲ هزار و ۶۱۲ میلیارد ریال را رقم زد. عمده فروش برق مربوط به معامله برق سلف در تابلو سلف برق بورس انرژی ایران بود. نیروگاه‌های حرارتی در سومین هفته از مهر ماه موفق به فروش یک میلیارد و ۹۰۴ میلیون کیلووات ساعت برق با مجموع ارزش ریالی بالغ بر ۲ هزار و ۱۲۶ میلیارد ریال در هفته مورد بررسی شدند. 

 مهم‌ترین عرضه‌های پیش‌رو

بازار فیزیکی بورس انرژی ایران در رینگ داخلی در روز شنبه 21 مهر ماه میزبان چندین عرضه متنوع خواهد بود؛ از مهم‌ترین این عرضه‌ها می‌توان به عرضه مقدار قابل توجهی نفت سفید از  شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اشاره کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.