خبر مهم:

کد مطلب: ۹۰۹۵۲۰

بازخوانی یکشنبه سیاه بازار سهام

بازخوانی یکشنبه سیاه بازار سهام

بازار سهام، روز یکشنبه 16 اردیبهشت ماه سال 1402 سقف تاریخی شاخص کل را به خود دید و پس از آن سنگین‌ترین ریزش تاریخی بورس تهران به ثبت رسید. در یک‌ساله گذشته از این ریزش، 66 هزار میلیارد تومان از مالکیت کد‌های حقیقی در سهام کاسته شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، دقیقاً یک سال قبل بود که در چنین روزی فعالان بازار سهام با تغییر روند ناگهانی و بسیار دور از ذهن شاخص‌های بازار سهام مواجه شدند. شاخص کل بورس تهران، فروردین و اردیبهشت ماه 1402 را با رشد متداوم پشت سر گذاشته بود و در روز 16 اردیبهشت ماه به تراز 2 میلیون و 535 هزار و 236 واحدی رسید.

 صبح روز 17 اردیبهشت ماه، در حالی که تمام پیش بینی‌ها با توجه به ثبت بالاترین ارزش معاملات خرد روزانه تاریخی بازار سهام با 24 هزار و 840 میلیارد تومان و ورود پول حقیقی 2 هزار و 150 میلیارد تومانی به موقعیت‌های سهامی، مثبت بودند؛ بازار سهام با ریزش 95 هزار واحدی شاخص کل و کاهش 4 هزار و 29 میلیارد تومانی مالکیت حقیقی از بازار سهام مواجه شد.

سوژه‌های سریال دولت جور شد/ زاکانی نقش اول هفته

 روز 17 اردیبهشت ماه 1402 را فعالان بازار سهام به نام یکشنبه سیاه می‌شناسند. یکشنبه‌ای که نشان داد بورس تهران هنوز توانایی محافظت از اطلاعات مهم و نامه‌های تأثیرگذار بر بازار سهام را ندارد. پس از تغییر روند معاملات سهام در روز 17 اردیبهشت ماه 1402 شاخص‌های سهامی به سرعت از مسیری که بالا رفته بودند، پایین آمدند و این در حالی بود که تا هفته اول تیر ماه، هنوز صورت‌جلسه 17 اردیبهشت هیئت دولت در خصوص افزایش نرخ گاز منتشر نشده بود و رئیس سازمان بورس در رسانه‌های رسمی عنوان می‌کرد که ریزش شاخص‌ها رفتار طبیعی بازار سهام است و ناشی از ذخیره سود نوسان گیران بوده است.

 پس از انتشار صورت‌جلسه‌ای مهم در خصوص نرخ گاز صنایع که تاریخ آن دقیقاً با روزی که شاخص‌های سهامی ریختند یکی بود؛ وجود اطلاعات پنهانی در بازار سهام مبرم شد و حتی سازمان بورس با دستگیری چند نفر نسبت به مقابله با فساد اقدام کرد اما چیزی که برای فعالان بی‌خبر بازار سهام بر جای ماند، بی اعتمادی نسبت به ساختار بازار سرمایه و زیان قابل توجهی بود که متحمل شده بودند.

 بورس تهران در این 243 روز معاملاتی که از روز 16 اردیبهشت 1402 تا 16 اردیبهشت امسال پشت سر گذاشته است؛ به طور متوسط به خروج جریان پول حقیقی روزانه 272 میلیارد تومانی مواجه شده و شاهد کاهش بیش از 66 هزار میلیارد تومانی مالکیت حقیقی در سهام بودیم. شاخص کل بورس تهران همچنان 10.87 درصد پایین‌تر از تراز سال گذشته خود قرار دارد و شاخص کل هم‌وزن نیز در این یک‌ساله بازدهی منفی 13.71 درصدی داشته است.

 

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.