فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۴۷۷

یکشنبه روز فرار سرمایه از بورس شد ؛ پیش بینی امروز چیست؟

یکشنبه روز فرار سرمایه از بورس شد ؛ پیش بینی امروز چیست؟

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 210‌میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

به گزارش تجارت نیوز،

در معاملات روز یکشنبه 25شهریورماه 1403، شاخص کل بورس تهران 9‌هزار و 964‌واحد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و به سطح 2‌میلیون و 65‌هزار و 507‌واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افت هزار و 841‌واحدی در رقم 674هزار و 765‌واحدی ایستاد. شاخص کل فرابورس 22واحد ریزش کرد به رقم 21‌هزار و 567‌واحد رسید. شاخص هم‌وزن فرابورس با افزایش 97واحد به سطح 117هزار و 480‌واحد رسید.

افزایش خروج پول حقیقی از بورس تهران

روز یکشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار منفی شد و 210‌میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که نسبت به روز گذشته 320درصد افزایش داشته است. دیروز نماد وبملت بیشترین خروج پول حقیقی را داشت که ارزش آن 34‌میلیارد تومان بود. پس از بانک ملت، نمادهای ثفارس، کالا، شصفها و خساپا بیشترین خروج پول را داشتند، در سوی دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ثپردیس، شیران، فملی، تیپیکو و خساپا تعلق داشت.

نمادهای اثرگذار بر شاخص کل

دیروز فولاد، شپنا و شبندر نمادهای قرمزپوش بورس بودند که بیشترین اثر را در افت شاخص کل بورس داشتند، در سوی دیگر رمپنا، شیران و دعبید نمادهای سبزپوشی بودند که بیشترین اثر مثبت را بر شاخص داشتند. در فرابورس نیز نمادهای خاور، کگهر و شاوان بیشترین اثر کاهنده را بر شاخص کل داشتند و نمادهای وسپهر، ساوه و زاگرس بیشترین اثر افزایشی را بر شاخص داشتند.

در بین نمادهای پرتراکنش بورس دیروز نماد شپنا بیشترین تراکنش را داشت و فولاد و ذوب در رتبه‌های بعدی بیشترین تراکنش قرار گرفتند. در فرابورس نیز خاور، وسپهر و شصدف بیشترین تراکنش را داشتند.

ارزش معاملات‌ بازار سهام

دیروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 21‌هزار و 979‌میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 13‌هزار و 307‌میلیارد تومان بود و 61‌درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز تشکیل داد. دیروز ارزش معاملات خرد سهام با افت 12‌درصدی نسبت به روز سه‌شنبه به رقم 3هزار و 305‌میلیارد تومان رسید. در معاملات دیروز نماد پارسان بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 358‌میلیارد تومان بود. پس از پارسان، فملی بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وغدیر و ثفارس در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. حجم معاملات سهام ذوب با تعداد 635‌میلیون و 292‌هزار و 864‌سهم در صدر قرار گرفته است. وبملت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خاهن تعلق داشت. دو نماد خاور و شگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس

در معاملات یکشنبه، 122‌نماد صف خرید داشتند و 170‌نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به 848‌میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 21درصدی به رقم 415‌میلیارد تومان رسید.

جدول ارزش معاملات‌

در معاملات دیروز نماد پارسان بیشترین ارزش معاملات بازار سهام را به خود اختصاص داد که ارزش معاملات آن 358‌میلیارد تومان بود. پس از پارسان، فملی بیشترین ارزش معاملات را داشت و فولاد رتبه سوم بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داد و پس از آن، دو نماد وغدیر و ثفارس در رتبه‌های بعدی بیشترین ارزش معاملات قرار گرفتند. حجم معاملات سهام ذوب با تعداد 635میلیون و 292هزار و 864‌سهم در صدر قرار گرفته است. وبملت در رتبه دوم بیشترین حجم معاملات بازار قرار گرفت و رتبه سوم به خاهن تعلق داشت. دو نماد خاور و شگستر نیز در رتبه‌های بعدی بیشترین حجم معاملات بازار قرار داشتند.

صف‌های خرید و فروش بورس

در معاملات یکشنبه، 122 نماد صف خرید داشتند و 170‌نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با افت یک درصدی نسبت به روز کاری قبل به 848‌میلیارد تومان کاهش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با افزایش 21درصدی به رقم 415‌میلیارد تومان رسید.

تحلیل بازار یکشنبه

معاملات بازار سهام در روز گذشته بر خلاف روند روز گذشته آن، سهم‌های کوچک و بزرگ بازار را هم‌مسیر کرد، به طوری که در بورس دیروز هر دو شاخص کل و هم‌وزن کاهشی بودند. دیروز همچنین حجم معاملات کاهش و میزان خروج پول حقیقی افزایش یافت.

معاملات دیروز سهام در جهت کندل معاملاتی روز شنبه بسته شد و در پایان بورس دیروز، شاخص کل با افت 9‌هزار و 963‌واحدی که معادل 48/0‌درصد این شاخص است، روبه‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات دیروز در سطح 2میلیون و 65‌هزار واحدی ایستاد. در طرف دیگر، قیمت معاملات سهم‌های کوچک بازار سهام نیز کاهش داشته است، به طوری که شاخص هم‌وزن بازار در پایان بورس دیروز هزار و 840‌واحد که معادل 27/0درصد این شاخص است، کاهش ارتفاع داد و به سطح 674هزار واحد رسید. گفتنی است تابلوی بورس اوراق بهادار تهران در روز گذشته، حجم معاملات را 6/8‌میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات خرد (سهام، حق‌تقدم و صندوق‌های سهامی) را سه هزار و 259میلیارد تومان نشان داد.

ورود و خروج پول حقیقی

تراز پول حقیقی در سهام، مانند روز معاملاتی شنبه، دیروز هم منفی بود، به طوری که در پایان بورس دیروز حدود 287‌میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شده است. موضوع دیگری که باید به آن اشاره کرد، اینکه تا لحظه تنظیم این گزارش حدود 38‌میلیارد تومان پول حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج شده است. به گفته کارشناسان اقتصادی در حال حاضر بازار سهام برای اینکه به روند صعودی برگردد به کاهش نرخ بهره، اصلاح قیمت ارز نیمایی و همچنین بازنگری درباره سیاستگذاری قیمت‌گذاری دستوری نیاز دارد.

برخی فعالان بازار سرمایه منفی و عرضه‌ها را ناشی از شناسایی سود برخی فعالان بعد از رشد اخیر می‌دانند، برخی دیگر شرایط بازارهای جهانی را بهانه‌ای برای افزایش عرضه در بازار قلمداد می‌کنند، برخی دیگر هم آخر شهریور و فضای همیشه پرچالش را دلیل این عرضه‌ها می‌دانند. عرضه و تقاضا و جریان پول برای کف بازار به یک نقطه تعادل رسیده است. بعد از یک رشد ۲۰‌درصدی برای نمادهای کوچک و بزرگ ادامه مسیر به محرک‌های قوی‌تری احتیاج دارد. از سوی دیگر همیشه انتهای شهریور به شکل سنتی بازار با چالش‌های عرضه برخی حقوقی‌ها برای شناسایی سود مواجه بوده و چالش برخی کارگزاری‌ها برای تسویه اعتبار هم از قدیم عرضه می‌کنند.

کارشناسان بر این باورند که از لحاظ تکنیکال برگشت به کف در انتظار بازار نیست ولی اصلاح و کاهش اندک و موقت ممکن است. البته رنج‌های آخر وقت و جمع شدن صفوف فروش در آخر وقت بازار نشان می‌دهد که در عین فشار فروش حامیان سنتی بازار هم بیکار نیستند و حضور دارند.

دیروز بازار را در حالی آغاز کردیم که دوباره چالش‌های عرضه و تقاضا و جدال خوشبینی و بدبینی به بازار بالا گرفته بود. البته تحولات تغییرات سازمان بورس هم پیش آمده که فضای بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است. این تغییر فضا و جو بیشتر روانی است. تغییرات در سازمان رگولاتوری به نام سازمان بورس به خصوص با توجه به شرایط فعلی نمی‌تواند آثار قوی آنچنانی در بازار داشته باشد و گیر بازار جای دیگری است.

منبع : جهان صنعت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.