فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۴۴۱۲۱

نوید سالک، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌و‌گو با «تجارت‌نیوز»:

بسته حمایتی جدید بازار سرمایه اعتماد را به سهامداران برمی‌گرداند

بسته حمایتی جدید بازار سرمایه اعتماد را به سهامداران برمی‌گرداند

شنبه هفته جاری جلسه‌ای میان ناشران بزرگ بازار سرمایه با رئیس سازمان بورس تشکیل شد که هدف آن بهبود وضعیت نابسامان بازار سهام در روز‌های گذشته بوده است. به دنبال این جلسه، طی دو روز گذشته بازار سهام مثبت‌های قوی را تجربه کرده است. در همین راستا، نوید سالک، کارشناس بازار سرمایه، به موضوع کارآمدی این جلسات و تاثیر آن بر بازار سرمایه اشاره کرد و به تجارت‌نیوز گفت: «این‌گونه جلسات سبب افزایش اعتماد سهامداران خرد و تبادل جریان اطلاعات آزاد و شفاف خواهد شد. همچنین از بعد روانی در کوتاه‌مدت، دید سهامداران را نسبت به بازار سهام مثبت می‌کند.»

به گزارش تجارت نیوز،

وضعیت بازار سهام از روز شنبه 5 آبان 1403 با کاهش ریسک‌های سیستماتیک کمی بهتر شده است. با توجه به نامساعد بودن وضعیت بازار سهام در هفته‌های گذشته، روز شنبه جلسه‌ای میان ناشران بزرگ با مسئولان سازمان بورس برگزار شد.

به دنبال برگزاری این جلسه، طی دو روز گذشته بازار سهام با رشد دسته‌جمعی شاخص‌‌های بااهمیت روبه‌رو بوده و ورود دو همت پول حقیقی را ثبت کرده است. این روند البته همزمان با کاهش ریسک‌های سیاسی رخ داده و بر همین اساس این سوال را پیش آورده که آیا رشد بورس، نتیجه این جلسه بوده است؟ آیا این‌دست جلسات آثار عمیق و بلندمدتی در بازار سرمایه دارند؟

نشست‌ ناشران در سازمان بورس تاثیری بنیادین بر بازار سهام می‌گذارد

نوید سالک، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌و‌گو با تجارت‌نیوز درباره میزان کار‌آمدی و تاثیر نشست ناشران بزرگ در سازمان بورس بر بازار سهام اظهار کرد: «برگزاری این نوع نشست‌ها از وجوه مختلفی برای بورس مفید است. اولین ویژگی این جلسات که تاثیر بنیادین بر این بازار می‌گذارد این است که مشکلات صنعت و سودآوری شرکت‌ها، از سوی ناشران مطرح می‌شود.»

او ادامه داد: «این مشکلات را مسئولان سازمان بورس می‌شوند که از لحاظ رفع مسائل، بر سیاست‌گذار تاثیر دارد و باعث افزایش سودآوری شرکت‌ها خواهد شد.»

هم‌فکری رگولاتور با بازیگران بازار سرمایه موجب افزایش شفافیت می‌شود

این کارشناس بازار سرمایه گفت: «نتیجه این جلسات در بلندمدت بر تصمیم‌گیری مسئولان اقتصادی اثر خواهد گذاشت. در این جلسات به‌ همراه ناشران، اکثر رسانه‌ها حضور دارند و ناشران در خصوص سهام شرکت خود اظهارنظر می‌کنند. همچنین برنامه‌های سودآوری و اهداف خود را مطرح و در کنار اینها نیز ارزش ذاتی شرکت و سهام خود را ارائه می‌کنند.»

سالک توضیح داد: «تمام این کارها به تصمیمات سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد تا از جریان اطلاعات آزاد و شفاف استفاده کنند که سبب افزایش کارایی بازار سهام، شفافیت و رسیدن بازار سرمایه به تعادل و وضعیت مناسب خواهد شد.»

حمایت ناشران از سهام شرکت‌های خود، اعتماد سهامداران خرد را افزایش می‌دهد

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: «برگزاری این نشست‌ها و بازخورد آن سبب افزایش اعتماد سهامداران خرد می‌شود؛ به‌ دلیل اینکه سهامداران از اخبار ناشران مطلع می‌شوند. همچنین نشان‌دهنده حمایت ناشران از سهام و شرکت خود است. این ناشران از ارزندگی سهام خود باخبر و علاقه‌مند به رشد و رسیدن قیمت سهام شرکت‌شان به ارزش واقعی نیز هستند.»

سالک ادامه داد: «این اقدامات در کوتاه‌مدت و به طور مقطعی، اطمینانی به سهامدارن بورس خواهد داد و از بعد روانی دید این سهامداران را نسبت به بازار سرمایه مثبت می‌کند.»

گفتنی‌ است خروجی جلسه رئیس سازمان بورس با ناشران بزرگ در روز شنبه، توافقاتی به شرح زیر بوده است:

1- با توجه به اهمیت عوامل بنیادی اثرگذار بر سهام شرکت‌ها، ناشران برنامه‌های خود برای بهبود سودآوری شرکت‌های زیرمجموعه در باقی‌مانده سال را به سازمان ارائه دهند و در سامانه کدال منتشر کنند، به نحوی که عملکرد شرکت‌ها در نیمه‌ دوم سال، بهبود قابل ملاحظه‌ای نسبت به نیمه‌ اول داشته باشد.

2- ناشران بزرگ اقدام‌های عملی و جدی برای حفظ ارزش ذاتی سهام شرکت‌های زیرمجموعه و گروه خود به عمل آورند.

3- نهادهای مالی دارای صندوق‌های درآمد ثابت، نسبت به افزایش سهم سهام در پرتفوی خود بر اساس رویه‌های تعریف‌شده اقدام کنند. در این خصوص، با توجه به لزوم کاهش ‌وزن سپرده‌های بانکی، منابع آزادشده نیز زمینه‌ حمایت از سهام ارزنده را فراهم می‌کند.

4- مسائل و محدودیت‌های اثرگذار بر سودآوری شرکت‌ها مانند قطعی برق و گاز، مسائل مالیاتی، حقوق دولتی، قیمت مواد اولیه و خوراک و نظایر آن، به‌ویژه موارد باقی‌مانده در لایحه‌ بودجه، به‌صورت مشترک از سوی ناشران و سازمان پیگیری شود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه بازار سرمایه بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

تیترِ یک

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار