کد مطلب: ۹۰۴۱۹۴

حافظیه و سعدیه، پربازدیدترین‌های اماکن تاریخی نوروز ۱۴۰۳ +جدول

حافظیه و سعدیه، پربازدیدترین‌های اماکن تاریخی نوروز ۱۴۰۳ +جدول

آمارهای رسمی می‌گویند که تعطیلات نوروز 1403 برای اماکن گردشگری و میراث فرهنگی پررونق بود. مشهد میزبان 9 میلیون و 700 مسافر بود، حافظیه شیراز نیز با ثبت بالغ بر 345 هزار بازدید‌کننده در سرلیست اماکن پربازدید تاریخی قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز، آمارهای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری از 30 مکان پربازدید در 13 روز تعطیلی عید نوروز نشان می‌دهد که پربازدیدترین مکان از این لیست، حافظیه شیراز است. آنچه که در این بین قابل توجه است، تنوع بالای امکان پربازدید است. یعنی مردم همزمان هم نسبت به بازدید از مقبره بوعلی‌سینا اقبال داشته‌اند و هم زیگورات چغازنیل. هم به کاخ نیاوران رفته‌اند و هم فین کاشان. 

البته این بازدیدها باید برای وزارت میراث فرهنگی و گردشگری محل تامل و برنامه باشد. از آنجایی که اقبال عمومی از بازدید از اماکن تاریخی بالاست، حالا باید یک برنامه جدی برای مرمت و بازسازی اماکن تاریخی ارائه شود. یعنی کار مرمت و البته حفاظت از اماکن تاریخی تنها با یک کاشی تعویض کردن نباید بسنده شود و برای حفظ و نگهداری میراث تاریخی، باید یک برنامه جدی پیش گرفته شود. 

‌فاطمه داوری، مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی می‌گوید: «در نوروز امسال بناهای تاریخی و یادمان‌های تاریخی مشاهیر با بازدید گسترده مردم مواجه بود. اقبال مردم به بازدید از یادمان‌های تاریخی مشاهیر به گونه‌ای بود که آرامگاه حافظ و آرامگاه سعدی در کسوت پر‌بازدید‌کننده‌ترین آثار، موزه‌ها و پایگاه‌ها در نوروز امسال قرار گرفتند. آرامگاه حافظ با بالغ‌بر 345 هزار نفر بازدیدکننده در نوروز و میانگین بالغ‌بر 28 هزار نفر در هر روز در رده اول، بیشترین تعداد بازدیدکننده را دارا بود و آرامگاه سعدی با بالغ‌بر 205 هزار نفر بازدید‌کننده و میانگین بالغ‌بر 28 هزار نفر در هر روز در رده سوم بیشترین تعداد بازدید‌کننده در بین سایر موزه‌ها، پایگاه‌ها و بناها‌ی تاریخی قرار داشتند.»

داوری همچنین در این گفت‌وگو اشاره می‌کند: «آرامگاه فردوسی با بالغ‌بر 81 هزار نفر بازدید‌کننده، آرامگاه خیام با بالغ بر 36 هزار بازدید‌کننده، آرامگاه بوعلی سینا با بالغ‌بر 35 هزار بازدید‌کننده، آرامگاه بابا‌طاهر با بالغ‌بر 28 هزار بازدید‌کننده و آرامگاه عطار با بالغ‌بر 21 هزار نفر بازدید‌کننده درزمره مهم‌ترین یادمان‌های تاریخی مشاهیر ادبی ایران بودند که از روز اول فروردین تا 12 فروردین مورد‌ توجه و بازدید مردم فرهنگ‌دوست در سرزمین ادب‌پرور ایران قرار گرفتند.»

اماکن تاریخی

منبع : روزنامه فرهیختگان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.