فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۲۰۷۳

هرآنچه درباره سرخک باید بدانیم

هرآنچه درباره سرخک باید بدانیم

سرخک یک عفونت دوران کودکی است که در اثر نوعی ویروس ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند با واکسن پیشگیری شود. سرخک که به آن روبلا هم گفته می‌شود، می تواند برای کودکان کوچک جدی باشد

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به عفونی بودن سرخک، ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی باید در صورت ارجاع موارد مشکوک برای ارزیابی یا آزمایش، با رعایت اقدامات پیشگیرانه با مراکز مراقبت بهداشتی تماس بگیرند تا اطمینان حاصل شود که از اقدامات مناسب پیشگیری و کنترل عفونت برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران، استفاده می‌شود.

علائم سرخک

علائم سرخک حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر می شود. علائم و نشانه‌های سرخک معمولاً شامل؛ تب، سرفه خشک، آبریزش بینی، گلو درد، چشم‌های ملتهب (ورم ملتحمه) باشد.لکه های سفید ریز با مرکز سفید مایل به آبی روی یک پس زمینه قرمز که در داخل دهان و روی لایه داخلی گونه وجود دارد که به آنها لکه های کوپلیک نیز می‌گویند.

این عفونت مراحلی دارد که در یک دوره دو تا سه هفته به ترتیب اتفاق می‌افتند. سرخک معمولاً با تب خفیف تا متوسط آغاز می‌شود که اغلب با سرفه مداوم، آبریزش بینی، چشم‌های ملتهب (ورم ملتحمه) و گلودرد همراه است.

سرخک درمان خاصی ندارد اما برای کاهش تب بیمار از استامینوفن و ایبوپروفن استفاده می‌شود. برخی تحقیقات هم تأثیر خفیف ویتامین آ در کاهش علائم و کاهش مرگ و میر مبتلایان به سرخک را نشان داده‌ است.

برخی افراد هم ممکن است به سینه‌پهلو و بیماری‌های عفونی مبتلا شوند که در آن صورت داروهای آن بیماری‌ها برایشان تجویز خواهد شد.به گفته متخصصان، دوره نهفتگی به‌ طور میانگین ۱۴ روز است و چهار روز پس از بروز راش‌ها قابلیت سرایت دارد.

 ثبت ۹ مورد ابتلا به سرخک در خراسان جنوبی

جمع آور مدیر بیماری‌های مرکز بهداشت خراسان جنوبی گفت: با توجه به مشاهده شدن ۹ بیمار مبتلا به سرخک در استان از ابتدای سال تاکنون، مراقبت‌ها در استان تشدید شده و واکسیناسیون گروه‌های هدف نوزادان ۱۲ ماهه و ۱۸ ماهه در حال انجام است و جای نگرانی نیست.

جمع‌آور افزود: در صورتی که کودکی علائم تب و  بثورات پوستی داشته باشد باید به نزدیکترین مرکز جامع سلامت استان ارجاع شود تا درصورت ابتلا به این بیماری از گسترش آن جلوگیری شود.

وی  با بیان اینکه سال گذشته در استان ۶ مورد ابتلا به سرخک گزارش شد، افزود: در کشور هم در سال ۲۰۲۳،   ۶۳۴ مورد ابتلا به سرخک مشاهده شد و امسال گواهی حذف بیماری از سازمان بهداشت جهانی نیز اخذ شده که باید هرسال  براساس مستندات ارائه شده، تمدید شود.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.