فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۲۶۰۵

مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور، در گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم:

مردم وضعیت موجود را می‌بینند؛ گندمکاران، پرستاران، بازنشستگان و فرهنگیان مشکل دارند/ برخورد با مردم ربطی به تحریم ندارد

مردم وضعیت موجود را می‌بینند؛ گندمکاران، پرستاران، بازنشستگان و فرهنگیان مشکل دارند/ برخورد با مردم ربطی به تحریم ندارد

مسعود پزشکیان گفت: وضعیت موجود را مردم می‌بینند، تورم و گرانی وجود دارد. گندمکاران، پرستاران، بازنشستگان و فرهنگیان مشکل دارند. ناترازی در برق داریم. پولی که برای گندمکاران در قانون پیش بینی شده بود، ۱۲۰ همت بود که در صندوق هم این مبلغ وجود نداشت.

به گزارش تجارت نیوز،

مسعود پزشکیان در اولین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دولت و ابراز امیدواری برای خدمت‌رسانی به مردم، اظهار کرد: من عرض می‌کنم هر ماه یک بار می‌توانم با شما صحبت کنم و حرف خود را بگویم و حرف مردم را بشنویم و بر آنچه گفتیم پایبندیم و سعی می‌کنیم با مردم صادق باشیم و جز راست نگوییم.

اعضای دولت بر اساس وفاق ملی انتخاب شدند

وی ادامه داد: هفته آینده قرار است نشست خبری بگذاریم. مشکل تا الان این بود که باید دولت را تشکیل می‌دادیم و ببینیم با چه کسانی می‌خواهیم کار کنیم. از رئیس مجلس برای رای بسیار جالب به وزرای کابینه تشکر می‌کنم. در هیچ دولتی میانگین رای این میزان نبوده است. اعضای دولت بر اساس وفاق ملی انتخاب شدند؛ از دولت شهید رئیسی، روحانی، مستقل و اصلاح طلبان انتخاب کردیم. بیش از ده هزار ساعت با اعضای پیشنهادی مصاحبه شد، تا اینجا سعی کردیم در حد وسع خود دولت وفاق ملی را تشکیل دهیم.

وضعیت موجود را مردم می‌بینند/ گندمکاران، پرستاران، بازنشستگان و فرهنگیان مشکل دارند

وی درباره وضعیت کشور گفت: وضعیت موجود را مردم می‌بینیند، تورم و گرانی وجود دارد. گندمکاران، پرستاران، بازنشستگان و فرهنگیان مشکل دارند. ناترازی در برق داریم. پولی که برای گندمکاران در قانون پیش بینی شده بود، ۱۲۰ همت بود که در صندوق هم این مبلغ وجود نداشت. گندم کشت شده بالای این مبلغ بود، ولی تمهیداتی دیده شد تا مشکلات را حل کنیم و ان شاءالله حل خواهیم کرد.

باید برای نخبگان، سرمایه گذاران و تولیدکنندگان احترام قائل شویم

رئیس دولت چهاردهم ادامه داد: نمی‌خواهم گذشته را نقد کنم؛ الان باید دست به دست دهیم و با وفاق و نگاه به سند چشم انداز حرکت کنیم. قرار است ما بهترین و الهام بخش باشیم و دیگران از ما الگو بگیرند، پس باید نخبگان و سرمایه گذاران و تولیدکنندگان را ببینیم و برای آن‌ها احترام قائل شویم و اجازه دهیم توانمندی خود را بروز دهند؛ ولی ما در این مواقع حسودی می‌کنیم و این گیر کار ما است.

برخورد با مردم ربطی به تحریم ندارد

پزشکیان تاکید کرد: ما می‌خواهیم مشکل مردم را حل کنیم. شاخص ما رضایت مردم است. به شدت تحت تحریم آمریکا و اروپا هستیم، ولی باید با مردم مهربانانه برخورد کنیم. باید جواب محترمانه به مردم بدهیم و اگر نتوانیم خدمتی به مردم بدهیم باید محترمانه به آن‌ها بگوییم. برخورد با مردم ربطی به تحریم ندارد. این نوع برخورد با مردم شاخص عملکرد مسئولان دولتی است. باید تبعیض را از بین ببریم و دنبال عدالت و رفع محرومیت باشیم.

اقتصاد به مسائل خارجی ارتباط دارد

رئیس جمهور درباره برنامه خود برای مهار تورم، گفت: دیروز وزیر اقتصاد در مجلس برنامه‌ها را گفت. برنامه هفتم باید مبنا باشد که اگر به اصلاح نیاز دارد باید انجام شود. ما باید اختلاف داخلی، مشکلات با همسایه‌ها و دنیا را حل کنیم. به هر حال اقتصاد به مسائل خارجی ارتباط دارد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا تورم را تا پایان سال به ۳۰ درصد می‌رسد، بیان کرد: تمام تلاش خود را می‌کنیم، ولی این هدف به تحولات جهان و مسایل داخلی هم بستگی دارد. وزارت اقتصاد فعال است و آقای طیب نیا به عنوان مشاور من حضور دارند و هر هفته جلسه داریم و بر اساس برنامه حرکت می‌کنیم. باید اختلاف سلایق را به هم نزدیک کنیم. با حدود ۴۰ کشور مذاکره کرده ایم و در حال انعقاد پیمان هستیم.

باید نگاه مشترکی را برای تمامی ایرانیان ایجاد کنیم

رئیس جمهور در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره مفهوم وفاق ملی، اظهار کرد: اعتقادم این است که وحدت و انسجام مسلمانان یک اصل است. مسلمانان با هم بردار هستند و باید در برابر دشمنان خود متحد باشند. این توصیه پیامبر اسلام است. اصلاح بین مسلمانان از نماز و روزه بین ما ارزش بیشتری دارد این حدیث امام علی است. اگر تحمل شنیدن نظر مخالف را نداریم چرا در نماز می‌گوییم اهدنا الصراط المستقیم؟ برای رسیدن به صراط مستقیم باید نظرات مختلف را شنید. چشم‌انداز و نگاه مشترکی را باید برای تمامی ایرانیان ایجاد کنیم و سخنان مختلف هم شنیده شود.

همه باید به سمت اجرای برنامه و قانون حرکت کنیم

پزشکیان تاکید کرد: قانون و برنامه باید بر اساس سیاست‌های کلی نوشته شود و بدل به یک میثاق مشترک شود. آنجا دیگر نباید محل اختلاف باشد. باید همه وحدت کنی؛ نگوییم این برنامه را قبول ندارم اینطور یعنی نفاق. همه باید به سمت اجرای برنامه و قانون بر اساس سیاست‌های کلی حرکت کنیم و آنجا در اجرا با هم وحدت داشته باشیم.

رئیس‌جمهور گفت: در دولت هم همه وزراتخانه‌ها مکلف به اجرا و زمان‌بندی اجرای قوانین و برنامه‌ها به سهم و مسئولیت خود هستند. اگر جایی هم امکان اجرا وجود ندارد باید هر وزارتخانه توضیح دهد چرا؟ یک ابزار نظارتی هم درست خواهیم کرد که این روند به درستی طی شود. این مسیری است که در هر استان هم به مسئولان آن استان اعلام و ابلاغ می‌شود. ما اکنون در همین مسیر و اجرایی کردن همین روند در حال حرکت هستیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره برنامه دولت برای رفع ناترازی بانک‌ها افزود: باید در این زمینه طوری عمل کنیم که مردم ضرر نکند. اگر بگوییم یک بانک ناتراز است و آن را تعطیل کنیم مردمی که به اعتماد نظام آمدند و آنجا سپرده‌گذاری کردند را چگونه پاسخ دهیم.

مراجعه به کارشناسی از نکات مورد تاکید دولت است

پزشکیان ادامه داد: در مورد بورس هم وزیر اقتصاد نظرات خود را براساس چارچوب و مسیر برنامه و قانون بیان می‌کند. از کارشناسان هم نظرخواهی می‌کنیم. مراجعه به کارشناسی از نکات مورد تاکید دولت است که از ایده‌های مختلف، الگو بدست آوریم و عمل کنیم تا ثباتی که لازم است در جامعه ایجاد کنیم.

رئیس‌جمهور یادآور شد: راه درست را باید پیدا کنیم و برای اجرای آن برنامه درست داشته باشیم و تحقق آن برنامه را به آدم درست بسپاریم.

دستیابی به رشد ۸ درصدی با ناترازی در برق یا بانک‌ها ممکن نیست

پزشکیان درباره تولید و دستیابی به رشد ۸ درصدی گفت: این رقم مشروط به شروطی است. رشد اقتصادی و تولید که رهبری به حق اشاره فرمودند، ناترازی انرژی و فشاری که به کارخانه‌ها می‌آید، بر تحقق این رشد تاثیر می‌گذارد. اول باید ناترازی انرژی را حل کنیم. دستیابی به رشد ۸ درصدی با ناترازی در برق یا بانک‌ها ممکن نیست. متخصصان معتقدند که برای رشد ۸ درصدی به ۲۰۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز داریم. افزایش سرمایه در داخل کشور با افزایش بهره وری ممکن می‌شود، اما کل پولی که کشور داریم، بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار نیست پس به ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه خارجی نیاز داریم و این به ارتباطات ما با خارج، دنیا، با همسایگان و ایرانیان خارج از کشور برمی گردد.

باید وحدت داخلی ایجاد شود

وی تاکید کرد: نگاه ما هم باید اصلاح شود و وحدت داخلی ایجاد شود. تولیدکننده ما باید به ثبات قانون ما اعتماد کند. الان بیش از سرمایه گذاری در داخل، سرمایه از کشور خارج شده است. باید بستر را برای شکوفایی سرمایه گذار و تولید کننده فراهم کنیم و به آن‌ها اطمینان دهیم. الان وفاق در نظام وجود دارد و مردم و تاجران و سرمایه گذاران باید اعتماد کنند که ما حامی آن‌ها هستیم و موانع تولید را برمی داریم.

عدالت جنسیتی، قومیتی و منطقه‌ای در برنامه‌ریزی ما وجود دارد

پزشکیان در پاسخ به پرسشی درباره اجرای عدالت و برنامه دولت در این زمینه، گفت: مدیریت و برنامه‌ریزی در دولت بر چارچوب عدالت استوار است. عدالت جنسیتی، قومیتی، منطقه‌ای و نظایر آن در برنامه‌ریزی ما وجود دارد. پزشک خانوار از مواردی است که همین امر عدالت را محقق می‌کند. اگر چنین کاری را محقق کنیم آن کسی که در دورافتاده‌ترین روستاهاست همان خدمت بهداشتی و درمانی را دریافت می‌کند که فردی در تهران دریافت می‌کند.

عدالت در آموزش را محقق کنیم

پزشکیان تصریح کرد: در آموزش و پرورش ما مشکل بسیار داریم. قابل‌قبول نیست که در یک کشور کسی که پول و رابطه و آشنا ندارد نتواند بچه خود را به مدرسه‌ای بفرستد که دیگری می‌تواند، چون پول و آشنا دارد؟ چرا این وضعیت وجود دارد؟ باید کاری کنیم بچه‌های مردم به‌ویژه در مناطق محروم - که اتفاقاً در آن مناطق باید پشتیبانی و توجه ویژه داشته باشیم - معلمان و آموزش قابل‌قبول داشته باشیم و از این جهت به موضوع عدالت در آموزش توجه و آن را محقق کنیم.

رئیس جمهور درباره دیدگاهش در خصوص احتمال تغییر شرایط کنکور، اظهار کرد: این مساله را باید در شورای عالی انقلاب فرهنگی صحبت کنیم. عادلانه است کسی که در روستا درس می‌خواند با کسی که در شمال تهران درس می‌خواد با هم رقابت کنند؟ من در روستا درس خوانده ام، ولی اجازه رشد داشته ام و الان رئیس جمهور هستم. زمان شاه در هنرستان درس خواندم و برای خدمت به سیستان رفتم و بعد دوباره درس خواندم. اگر این قانون، آن زمان وجود داشت، نمی‌توانستم دوباره درس بخوانم.

بازنگری اساسی در کنکور بر اساس عدالت انجام شود

وی ادامه داد: باید بازنگری اساسی در کنکور بر اساس عدالت انجام شود. عدالت است دارا و ندار با هم رقابت کنند؟ باید معیاری بگذاریم که رقابت عادلانه شود. باید امکانات برای رقابت عادلانه باشد. باید کاری کنیم رقابت در شرایط برابر از نظر معلم، محیط و امکانات وجود داشته باشد.

عراق، نخستین سفر خارجی رئیس دولت چهاردهم

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره سفر وی به کشور عراق به عنوان اولین سفر خارجی و علت انتخاب این کشور و همچنین حضور وی در اجلاس سازمان ملل در نیویورک، گفت: قرار بود عراق را زودتر برویم. هم به زیارت امام علی (ع) در نجف که ما دیدگاه خود را با توصیه‌های ایشان تنظیم می‌کنیم، دیدگاه ایشان برای ما به عنوان مولا و امام مطرح است و اگر مدام از راه و مسیر و بیانات ایشان می‌گویم به دلیل دوری من از مسائل علمی نیست.

وی تأکید کرد: می‌خواستم زودتر به عراق بروم، اما گفتند فعلاً صلاح نیست و این بود که سفر به تاخیر افتاد. تلاش داریم طوری عمل کنیم که خدمتگزار مردم باشیم نه به عنوان یک انسان مغرور و تمامیت‌خواه. مذاکراتی هم در این سفر خواهیم داشت و عراق کشور دوست و همسایه ماست.

تلاش می‌کنیم ایرانیان خارج از کشور بازگردند یا در کشور سرمایه‌گذاری کنند

پزشکیان ادامه داد: در سفر به نیویورک تلاش داریم از ایرانیان خارج از کشور دعوت به بازگشت یا لااقل سرمایه‌گذاری در ایران داشته باشیم. بسیاری از ایرانیان خارج از کشور، دلشان برای ایران می‌تپد. آنان رفتند و از ما ناراضی هستند ما می‌توانیم بسیاری از آنان راضی کنیم که برگردند یا حداقل در کشورشان سرمایه‌گذاری کنند.

ایران برای یک گروه و یک جناح نیست

رئیس‌جمهور گفت: آن شعاری که ما می‌دادیم و می‌گفتیم ایران برای همه، یعنی همین. ایران برای یک دسته و یک گروه و یک جناح نیست. باید به بودن ایرانیان در کشور افتخار کنیم. ما باید به آنان اطمینان دهیم که اگر به ایران برگشتند برایشان پرونده درست نمی‌کنیم، اذیتشان نمی‌کنیم و آنان را از رفتن محروم نمی‌کنیم.

اگر دید باز رهبری نبود، ممکن بود ما را حذف کنند

وی افزود: ما الان با خودمان مشکل داریم؛ به من برای نمایندگی صلاحیت نداده بودند، اما حالا رئیس‌جمهوری شدیم. اگر مقام معظم رهبری و دید بازشان نبود، ممکن بود ما را هم حذف کنند؛ ما باید جذب کنیم نه حذف.

پزشکیان یادآور شد: ما باید برای همه کسانی که دلشان برای ایران می‌تپد، بر اساس همان چشم‌انداز زیبا و افتخارآمیز فضای حضور را فراهم کنیم که بدون ترس و واهمه بیایند نه اینکه اگر بیاید احساس کند فردا یکی برایش پرونده درست کند، او را بگیرد و در رسانه‌ای برایش حرف‌هایی درآورد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: این چیزی است که باید برایش هماهنگ شویم تا یک صدا از ما و قوه قضائیه و مجلس و با ولایت مقام معظم رهبری از کشور صادر شود و ما این کار را باید انجام دهیم و برای هماهنگی این امر تلاش می‌کنیم.

پزشکیان درباره سیاست دولت برای حکمرانی قانونی فضای مجازی، افزود: بناست وزیر ارتباطات با شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی امنیت ملی بنشینیم و بحث کنیم و بر اساس داده‌ها بستر را برای راحتی مردم در مسائل فرهنگی و تجارت و علمی فراهم کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که مردم منتطر یک قانون مدون باشند؟ گفت: به امید خدا این کار را خواهیم کرد.

سفر‌های استانی را حتما آغاز خواهیم کرد، اما ...

رئیس جمهور درباره سفر‌های استانی نیز گفت: سفر‌های استانی را حتما آغاز خواهیم کرد؛ ولی دو مساله وجود دارد. ما بودجه را به مجلس می‌بریم و مجلس آن را تصویب می‌کند. من اگر به استان بروم و وعده دهم، ولی اگر پول نباشد نتیجه چه می‌شود؟ پول هست که وعده می‌دهم یا نیست؟ نتیجه همین پروژه‌هایی است که کلنگ خورده و نیمه تمام است. بالای ۱ میلیون میلیارد سرمایه در پروژه‌های نیمه تمام وجود دارد و هیمن مقدار لازم دارد تا تمام شود. شکی نیست که باید بین مردم برویم، ولی وعده‌ای نمی‌دهم که نتوانم عمل کنم.

از اینکه اکنون از من محافظت می‌کنند، در عذابم

وی افزود: باید منابع بودجه را بر اساس عدالت و عقب ماندگی تقسیم کنیم. باید ببینیم چقدر پول داریم و سپس سهم مناطق محروم را مشخص کنیم. ما بودجه را در اختیار استان قرار دهیم و مسئولان استانی تصمیم بگیرند چگونه هزینه شود. نمی‌خواهم وعده‌ای به مردم بدهم که محقق نمی‌شود. این همه پروژه مصوب شده، ولی به نتیجه نرسیده است. از نظر علمی شدنی نیست که من هم این راه را بروم. این کار منطق ندارد. من با مردم خواهم بود و نوکر مردم هستیم و دلم می‌خواهد بین مردم باشم الان اینکه از من محافظت می‌کنند برای من سخت است و در عذابم. ما با مردم بودیم و با آن‌ها زندگی کرده ایم. اینکه بین مردم باشیم خیلی بیشتر عشق می‌کنیم تا در یک فضای‌تر و تمیز و کلی محافظ وجود داشته باشد. تلاش می‌کنیم با تمام وجود برای مردم کار کنیم. ما صادقانه در خدمت مردم هستیم. اگر شما از ما عدم صداقت دیدید، بدون واهمه در مقابل مردم بگویید که این وعده را دادید، ولی محقق نشده است.

گفتند وارث چیز خوبی شدیم، ولی پول به اندازه کافی نیست

پزشکیان گفت: در حال حل مشکل فرهنگیان، پرستاران، داروسازان، کشاورزان هستیم. گفتند وارث چیز خوبی شدیم، ولی پول به اندازه کافی نیست. نمی‌خواهم گلایه کنیم، ولی از رهبری اجازه گرفتیم که یک مقدار از صندوق برداریم و یک مقدار از بدهی‌ها را تسویه کینم. قدردان رهبری هستم.

وی در پایان گفت: از مردم بابت اعتمادی که کردند تشکر می‌کنم. قول می‌دهیم تا جایی که در توان داریم، حرف‌هایی که زده ایم را فراموش نکینم و تا آخر با شما هستیم.

منبع : ايسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.