کد مطلب: ۸۹۴۵۹۷

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس:

مسئله آب در ایران در مرز تبدیل شدن به یک بحران ملی است

مسئله آب در ایران در مرز تبدیل شدن به یک بحران ملی است

رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس گفت: با افزایش کم‌آبی، کیفیت منابع آب نیز افت قابل توجهی می‌کند همین امر افزایش موجی از مهاجرت از نقاط خشک به سایر نقاط کشور را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز، محسن پیرهادی با بیان اینکه ایران برای چهارمین سال پیاپی وارد خشکسالی شده است،گفت: متاسفانه میانگین بارش تجمعی سالیانه کشور در 5 دهه گذشته روند نزولی داشته و همین امر در کنار دیگر تغییرات اقلیمی همچون افزایش سرعت گرمایش در کشور سبب شده، آب درایران به مسئله‌ای ملی بدل شود .

رئیس فراکسیون مدیریت شهری با تاکید بر اینکه سازگاری با تغییرات اقلیمی درحال تبدیل شدن به بخش معمول و ضروری در همه سطوح برنامه ریزی کشورهای توسعه یافته بدل شده اســت،ادامه داد: متاسفانه مسئله آب درایران مسئله جدی و در مرز تبدیل به یک بحران ملی است برغم این موضوع اما ما ازمعدود کشــورهایی بشمار می‌رویم که در سطوح راهبردی، سیاستی و برنامه ریزی اقدام چندانی برای سازگاری اقلیمی انجام نداده است.

صرف 85 درصد برداشت سالیانه آب‌های زیر زمینی در بخش کشاورزی

نماینده مردم تهران در مجلس با تاکید بر اینکه اولین قدم در مدیریت و سازگاری تغییرات اقلیمی ایجاد دستور کارملی است،گفت: بررسی های صورت گرفته تغییر اقلیم پیامدهای گسترده‌ای را در بخشهای مختلف نظیرآب، کشاورزی، انرژی،بهداشت و زیست بوم در جهان و ایران به همراه داشته است.

پیرهادی با بیان اینکه بارتولید محصولات کشاورزی در کشور بر دوش منابع آبی است،گفت:برآوردها حاکی از آن است که سهم برداشت سالیانه از آبهای زیرزمینی برای مصارف کشاورزی، شرب و صنعت معادل 1.7،4.9 ،36.4میلیارد مترمکعب است که شامل 85،11،4 درصد از کل برداشت سالیانه است.

 سرعت گرمایش ایران دو برابر میانگین جهانی است

پیرهادی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده،در کشورمان دمای هر دهه حدود دو برابر نرخ افزایش جهانی بوده و بیانگر این است که گرمایش محیط و تغییرات اقلیم کشور با سرعتی بیش از میانگین جهانی روی می‌دهد ،یادآورشد که طبق آمار سال گذشته براساس شاخص بارش15/7 درصد مساحت کشور در معرض خشکسالی شدید و بسیار شدید و تنها 0.2درصد ترسالی‌های شدید و بسیار شدید قرار داشته‌اند.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری با بیان اینکه برنامه راهبرد ملی تغییر اقلیم از 96 تدوین شده اما در مسیر اجرا با چالش ها و محدودیت‌هایی مواجه شده است، ادامه داد: اگرچه این برنامه سعی کرده راهبردها و برنامه های سازگاری را در چهار حوزه آب، کشاورزی و امنیت غذایی، منابع طبیعی و محیط زیست و بهداشت ارائه کند، اما در مسیر اجرا با محدودیت هایی مواجه شده و به نظر می‌رسد تدوین قانون جامع تغییر اقلیم می‌تواند بستر مناسب حقوقی را برای این امر فراهم کند.

عضو هیات رئیسه مجلس تاکید کرد که قانون جامع تغییرات اقلیمی می‌بایست به دنبال ایجاد روندی مشارکتی بین سطوح مختلف حکمرانی اعم از مجلس، دولت،وزارتخانه ها، بخش و خصوصی و بخش عمومی باشد.

 خشکسالی موجی از مهاجرت را به دنبال دارد

وی با اشاره به اینکه در کنار کاهش میزان بارندگی در سال های اخیر ،افزایش روند دما موجب تبخیر ســریعتر آب و کاهش فرصت ترمیم منابع آب زیرزمینی شده که تاثیر مخربی بر منابع آب در دسترس ازجمله شرب و کشاورزی داشته است،ادامه داد: با افزایش کم‌آبی، کیفیت منابع آب نیز افت قابل توجهی می‌کند همین امر افزایش موجی از مهاجرت از نقاط خشک به سایر نقاط کشور را به دنبال خواهد داشت.

رئیس فراکسیون مدیریت شهری گفت: این دست مهاجرت ها توسعه متوازن محلی را نشانه می‌گیرد و افزایش فقر و محرومیت و در نتیجه نارضایتی اجتماعی و منطقه‌ای را به دنبال خواهد داشت

پیرهادی با تاکید بر اینکه در بحث مدیریت مسئله آب نیازمند ارتقای کیفیت حکمرانی هستیم، افزود: کیفیت حکمرانی می‌تواند روی تولید محصولات کشاورزی در داخل کشــور، کیفیت اقدامات اصلاحی و همچنین کیفیت محیط کســب وکار اثرگذار باشد و این اثری گذاری‌ها باید به تغییرات قابل توجهی در تقاضای مصرف آب و توسعه بخش کشاورزی همچنین بهبود بهره وری در بخش کشــاورزی منجر شوند بر همین اساس مدیریت کارآمد مسئله آب نیازمند حکمرانی باکیفیت است.

منبع : تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.