فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۴۹۲۴

تاخیر ۴ ماهه در پرداخت مطالبات گندمکاران/ قانونا پرداخت مطالبات باید به‌ روز باشد

تاخیر 4 ماهه در پرداخت مطالبات گندمکاران/ قانونا پرداخت مطالبات باید به‌ روز باشد

خرید تضمینی گندم از ۷ فروردین آغاز شده است اما پس از گذشت حدود ۴ ماه از شروع خرید، هنوز مطالبات گندم‌کاران پرداخت نشده که همین تاخیر باعث شد سازمان بازرسی کل کشور به موضوع ورود کند.

به گزارش تجارت نیوز،

 کشاورزان یکی از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند که شرایط اقلیمی و بحران اقتصادی تاثیر به‌سزایی در شرایط آن‌ها دارد.

کشاورزی نیازمند حمایت است چرا که ریسک فعالیت‌های کشاورزی بالا بوده و سیاست‌های حمایتی باید به سمت سیاست‌های تولیدگرا سوق داده شود.

در این میان گندم و خودکفایی در تولید آن همواره مورد تاکید دولت‌ها بوده که باید با برنامه‌ریزی در جهت تولید بیش‌تر و استفاده از روش‌های نوین کشت از گند‌م‌کاران حمایت شود، اما نکته قابل تامل تاخیر در پرداخت مطالبات آن‌ها بوده که در امسال چندماهی عقب افتاده است.

در همین زمینه خداییان رئیس سازمان بازرسی کل کشور به معاون تولیدی این سازمان برای پیگیری طلب گندم‌کاران ماموریت داد و گفت که این طلب باید سریع پرداخت شود تا در تولید گندم تاثیرگذار باشد.

بدهی دولت به گندمکاران ۹۶ همت است

در این راستا علیقلی ایمانی، مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران در توضیح جزئیات خرید تضمینی گندم و طلب گندم‌کاران، گفت: درحال حاضر بدهی دولت به گندمکاران ۹۶ همت است و شنیده‌های حاکی از آن است که تا اواخر هفته حدود یک سوم از این طلب پرداخت شود.

وی افزود: از ابتدای زمان برداشت گندم و شروع خرید تضمینی تاکنون فقط ۵۲.۶ همت از طلب گندم‌کاران پرداخت شده است.

تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران به ۴ ماه رسید

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران اظهار کرد: طبق قانون باید پرداخت مطالبات گندم‌کاران به‌روز باشد، اما باتوجه به اینکه خرید تضمینی گندم از ۷ فروردین امسال آغاز شده و حدود ۴ ماه تاخیر در پرداخت مطالبات وجود دارد هفته گذشته نامه‌ای از سوی بنیاد گندمکاران خدمت مقام معظم رهبری ارسال شد تا موضوع مورد بررسی قرار گیرد.

ایمانی تاکید کرد: تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران عدم تمکین به قانون است و باتوجه به اینکه مجلس محل پرداخت این مطالبات را تعیین کرده، دستگاه‌های متولی باید در این زمینه پاسخگو باشند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به ورود سازمان بازرسی به موضوع پرداخت مطالبات گندم‌کاران، گفت: باتوجه به اینکه تاخیر طولانی در پرداخت مطالبات گندمکاران فشار مضاعفی به این قشر وارد می‌کند، ورود سازمان بازرسی باعث جلوگیری از تنش اجتماعی در این موضوع می‌شود.

وی افزود: ورود سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع باعث می‌شود هرچه سریع‌تر دلیل پرداخت نشدن مطالبات مشخص شود و گندم‌کاران بدانند که چه زمانی این مطالبات پرداخت خواهد شد.

ایمانی در مورد اثرات تاخیر در پرداخت مطالبات گندم‌کاران، گفت: بی‌اعتمادی کشاورزان یکی از مهمترین پیامد‌های تاخیر پرداخت بدهی کشاورزان است که می‌تواند اثرات نامطلوبی در تولید و امنیت غدایی ایجاد کند.

مدیرعامل بنیاد ملی گندم‌کاران با اشاره به رشد ۱۵ درصدی تولید گندم نسبت به سال گذشته، عنوان کرد: درحال حاضر خرید تضمینی گندم به حدود ۹ میلیون تُن نزدیک شده است.

وی تصریح کرد: باتوجه به ادامه برداشت گندم، پیش‌بینی می‌شود خرید تضمینی به ۱۱.۵ میلیون تن برسد که با تحقق این امر دیگر نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت.

منبع : خبرگزاری میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.