فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۲۳۹۰۹

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با ‌«تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

محدودیت انرژی چالش اصلی صنعت سیمان است/ کارخانجات سیمان در خطر تعطیلی

محدودیت انرژی چالش اصلی صنعت سیمان است/ کارخانجات سیمان در خطر تعطیلی

تامین نشدن برق همچنان بزر‌گ‌ترین چالش برای صنایع است. صنعت سیمان هم از این قاعده مستثنی نیست. آیا ادامه تشدید محدودیت‌های انرژی به مرور زمان منجر به تعطیلی صنایع مختلف از جمله صنعت سیمان می‌شود؟

به گزارش تجارت نیوز،

از سال‌های دور تاکنون، از سیمان به شکل‌ و روش‌‌های مختلف استفاده می‌شود. سیمان به عنوان یک محصول راهبردی در ساخت سازه‌های بتونی، تولید مصالح ساختمانی، تعمیر و نگهداری از سازه‌های بتونی، استفاده در تولید مواد عایق‌کننده، تولید سنگ مصنوعی، سرامیک و... کاربرد دارد.

وضعیت صادرات سیمان  

به گفته کارشناسان، در حال حاضر ایران به 22 کشور دنیا از جمله روسیه، هند، افغانستان، پاکستان، عراق، کویت و... صادرات دارد. 

سیمان به عنوان یک محصول استراتژیک در ایران درگیر چالش‌های زیادی است و این چالش‌ها باعث ایجاد تاثیرات منفی بر این صنعت می‌شوند. از جمله این چالش‌ها می‌توان به مشکل تامین برق در تابستان و مشکل تامین گاز در زمستان اشاره کرد. از همین روست که صنایع فقط در دو ماه اول پاییز و بهار به مشکل برنمی‌خورند. 

علاوه بر مشکلات فوق، مشکلات ارزی، تورم و تحریم هم بر این صنعت تاثیر‌گذارند. بازسازی نشدن خطوط تولید نیز از دیگر مشکلات این صنعت است که می‌تواند منجر به کاهش تولید و صادرات سیمان شود.

علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان، درباره تامین نشدن برق صنایع و تاثیرات آن در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: محدودیت برق در صنعت سیمان از خردادماه شروع شد و در تیر و مرداد این محدودیت‌ها شدت بیشتری یافت. این محدودیت‌ها شرایط را برای تولید‌کنندگان سخت کرده است؛ به طوری‌ که بسیاری از تولید‌کنندگان مجبور به توقف کوره‌های خود شدند. از طرفی زمانی که تعمیرات اساسی کوره‌ها انجام می‌شود باید حداقل ۶ ماه به صورت مداوم فعالیت کنند. توقف بی‌موقع کوره‌ها باعث آسیب دیدن لایه‌های نسوز کوره می‌شود. نتیجه این امر پرداخت هزینه‌های گزاف برای تعمیر تجهیزات و کوره‌هاست. همچنین این اتفاق به کاهش تولید، صادرات و متلاطم شدن بازار داخل و از دست رفتن بازار‌های صادراتی می‌انجامد. همه این موارد باعث شده در حال حاضر صنعت سیمان شرایط مساعدی نداشته باشد.

الوندیان درباره اقدامات شرکت توانیر و وزارت نیرو به منظور حل مشکل برق صنایع اظهار کرد: پیگیری‌های زیادی از سمت وزارت صمت و وزارت نیرو برای حل این مشکل انجام شده اما گفته شده به دلیل افزایش مصرف برق خانگی و اولویت داشتن مصارف خانگی، صنایع در تنگنا قرار گرفته‌اند. در واقع تامین برق مصارف خانگی در اولویت است و مازاد تولید برق در اختیار صنایع قرار می‌گیرد.

بازار تشنه سیمان است

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان درباره تاثیر تامین نشدن برق بر تولید، صادرات و بازار داخلی این محصول گفت: در حال حاضر در اکثر نقاط کشور، فصل ساخت‌وساز است. بنابراین، تقاضا هم برای این محصول افزایش پیدا می‌کند. از طرفی بین تولید‌کننده و بازار، اختلاف قیمت پیش آمده است. در نهایت هم تولید‌کننده و هم مردم متضرر می‌شوند. چراکه بازار دلالی هم در این جریان شکل می‌گیرد. سال گذشته، با وجود افزایش ۶ میلیون تنی تقاضا از سوی بازار، باز هم بازار به‌خوبی مدیریت شد. اما امسال اوضاع نامساعد است و نگرانی‌های زیادی درباره تامین سیمان وجود دارد.

چه راهکار‌هایی برای حل این مشکل وجود دارد؟

این فعال بخش خصوصی درباره راهکار‌های حل این مشکل تصریح کرد: کشور در ناترازی برق و حتی گاز قرار گرفته است. اما نباید بار این ناترازی را فقط صنایع بر دوش بکشند. این کار اصلاً درست نیست چراکه منجر به ایجاد خسارت‌های سنگین برای صنایع می‌شود و انگیزه سرمایه‌گذاری هم از بین می‌رود. واحد‌های تولیدی مشکلاتی نظیر افزایش هزینه‌های تولید به دلیل افزایش نرخ گاز، نرخ برق، دستمزد، حمل‌ونقل، مواد اولیه و...  دارند. از طرفی خسارت‌های تحمیل‌شده به دلیل ناترازی برق و گاز باعث می‌شود مزیت‌های اقتصادی از بین برود. دولت باید برای حل مشکل برق صنایع چاره‌اندیشی کند تا به بخش تولید کشور بیش از این خسارت وارد نشود. صنعت سیمان نیز با برنامه‌ریزی برای توسعه و افزایش تولید سیمان‌های نوین «سیمان‌های آمیخته» و بهینه‌سازی مصرف انرژی تلاش خواهد کرد.

الوندیان در پایان با اشاره به هماهنگی‌های صورت‌گرفته با وزارت نیرو و وزارت صمت اظهار امیدواری کرد که به‌تدریج با کاهش محدودیت‌های برق و افزایش تولید، عرضه سیمان در بازار بیشتر شده و آرامش به بازار سیمان برگردد.

برای اطلاعات بیشتر  به صفحه صمت در تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

 

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.