کد مطلب: ۸۹۳۷۶۰

تمرکز رسانه‌های نزدیک به دولت از بازار ارز به سمت طلا رفت

تمرکز رسانه‌های نزدیک به دولت از بازار ارز به سمت طلا رفت

معامله‌گران می‌گویند تمرکز رسانه‌های نزدیک به دولت از ارز به طلا معطوف شده است. آن‌ها معتقدند در چند روز گذشته، با این حال که بازار طلا در اعتصاب بود، رسانه‌های دولت مشغول چارت دلار بودند و در روز چهارشنبه این رویه عوض شد.

به گزارش تجارت‌نیوز، چهارشنبه پنجمین روزی است که بازار طلا در اعتصاب بود و در بازار گفته می‌شد همچنان بازار طلای اصفهان، مشهد، کاشان، اراک و قم تعطیل است. همچنین گروهی مدعی بودند که زمزمه‌های تعطیلی پله آهنی هم در بازار مطرح است. 

با این حال خبرگزاری تسنیم یک گزارش کار کرد مبنی بر اینکه عمده طلافروشان در تهران امروز فروشگاه‌های خودشان را باز کردند و فروشگاه‌هایی هم که فعالیت نداشتند به دلیل این بود که نگران بودند در ثبت اطلاعات خود اشتباه کنند یا اینکه بلد نبودند اطلاعات خود را ثبت کنند. 

این گزارش تسنیم باعث شد تا صحت یا عدم صحت گزارش در کانال‌های طلا و ارز به نظرسنجی گذاشته شود.

واکنش خاندوزی به غائله طلا 

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد هم در روز چهارشنبه گفته موج خبری کاذبی در شبکه‌های اجتماعی چرخیده بود مبنی‌بر اینکه آیا سیاست جدیدی در دولت برای اخذ مالیات از طلا وجود دارد، با توجه به تفاهمات صورت‌گرفته به نظر می‌رسد در روزهای آینده شاهد حل این موضوع خواهیم بود.

بحث اصلی بازار و فعالان این صنف درمورد چیست؟

فعالان بازار می‌گویند در همین حال که بازار طلا در اعتراض بود یک خبر در بازار با این سوال چرخید، مالیات حقوق کارمندان بیشتر است یا طلافروشان؟ آن‌ها مدعی‌ هستند اخبار به گونه‌ای درج می‌شود که افکار به این سمت برود که صنف طلا نمی‌خواهد مالیات بدهد و موضوع این نیست و طلا فروشان از قبل مالیات می‌دادند. 

بحث اصلی طلافروشان اعتماد است. از نگاه فعالان بازار ثبت معاملات با کد ملی نه در جهت شفافیت بلکه در جهت این موضوع است که بعدا مالیات‌ستانی شود. این بی‌اعتمادی هم از سنوات گذشته می‌آید که فروخته شده و بعدا مالیات گرفتند. همچنین گروهی کلا با اصل داستان مشکل دارند که اصلا چرا باید کل دارایی‌های طلافروشان ثبت شود؟ چرا باید شفافیت از طلافروشان شروع شود؟ شفافیت چرا از خود دولت یا مجلس شروع نمی‌شود؟ 

اشکال دیگری که به ثبت موجودی در سامانه اعتراض دارند این است که با این کار، معاملات امانی متوقف می‌شود.

یک نکته جالبی هم که در بازار به آن می‌پرداختند این بود که خود بازارساز و دولت قیمت سکه‌ را بر اساس قیمت دلار بازار آزاد برآورد می‌کنند و می‌فروشند. با این نگاه که بازار طلا و سکه جزو محدود بازارهایی است که دلار نیما در آن نقشی ندارد.

اثر ثبت کد ملی در سامانه تجارت بر بازار طلا و سکه چه خواهد بود؟

به صورت خلاصه این تبعات در بازار مطرح بود؛ افزایش سفته بازی از جمله معاملات کاغذی و معاملات زیرزمینی، مهاجرت طلافروشان به کشورهای همسایه، قاچاق طلا، خارج شدن از این صنف و رکود در بازار، احتمال کوچ معاملات طلا به بازار ارز وجود دارد و در نهایت گردش معاملات با ریال کم می‌شود.

در روز چهارشنبه قیمت طلای آبشده با افزایش انس طلا بر مدار افزایش بود و به سقف مثلث رسید. سقف مثلث ایجاد شده در چارت طلا قیمت 10 میلیون و 820 هزار تومان بود که نرخ طلای آبشده در روز چهارشنبه تا 10 میلیون و 840 هزار تومان هم رفت اما نکته مهم این است که قیمت باید بالای این سقف تثبیت دهد، یعنی فقط معامله شدن در بالای این سطح مهم نیست.

قیمت سکه امامی در 29 میلیون و 450 هزار تومان بازگشایی کرد و در ابتدا با کاهش به 29 میلیون و 350 هزار تومان رسید. اما در ادامه قیمت سکه با افزایش در قیمت بازگشایی بسته شد. البته قیمت سکه در سایت اتحادیه طلا بعد از بسته شدن بازار با افزایش به 29 میلیون و 500 هزار تومان رسید.

قیمت دلار هرات در 49 هزار و 700 تومان شروع به کار کرد و در 13 هزار و 730 تومان به کار خود پایان داد. قیمت درهم امارات در 13 هزار و 750 تومان آغاز به کار کرد و با افزایش 20 تومانی در 13 هزار و 770 تومان بسته شد.

نکته بازار این بود که گروهی مدعی بودند حساب‌های عده‌ای از فعالان بازار طلا از مهرماه مسدود شده است.

منبع : اکوایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.