کد مطلب: ۸۹۴۹۱۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت طلای جهانی / سرنوشت انس طلا به داده‌های CPI آمریکا و چین گره خورد

پیش بینی قیمت طلای جهانی / سرنوشت انس طلا به داده‌های CPI آمریکا و چین گره خورد

قیمت طلای جهانی در ابتدای سال 2024 با کاهش همراه بود. این کاهش قیمت تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تقویت دلار آمریکا، افزایش اشتغال در ایالات متحده و کاهش انتظارات برای کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو قرار داشت. در حال حاضر نیز معاملات طلای جهانی، نوسانی‌ست. آیا انس طلا دوباره می‌تواند به مسیر صعودی بازمی‌گردد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، انس جهانی طلا پس از ثبت سه کندل سبز متوالی در سه هفته پایانی سال 2023، سال جدید را با پس دادن بخشی از رشد قیمتی خود در برابر دلار آمریکا آغاز کرد. 

قیمت طلای جهانی در روزهای ابتدایی سال بیش از یک درصد عقب‌نشینی کرد، اما روز جمعه هفته گذشته بخشی از این مسیر جبران شد. با این وجود، طلای جهانی در هفته جاری، مسیر افت بیشتر را در پیش گرفته است.

رویداد‌های هفته گذشته در بازار طلای جهانی

چشم‌انداز کوتاه‌مدت طلا بستگی زیادی به داده‌های تورم ایالات متحده در ماه دسامبر دارد، که می‌تواند بر انتظارات از نرخ بهره فدرال رزرو تاثیر بگذارد و واکنش بزرگی را در معاملات طلای جهانی، در هفته آینده ایجاد کند.

روز چهارشنبه هفته گذشته، داده‌های PMI مرتبط با ISM تولید آمریکا به بازار مخابره شد که نشان می‌داد PMI با بهبود مواجه شده و از رقم 46.7 در نوامبر، به رقم 47.4 واحد در دسامبر رسیده است. علاوه بر این، تعداد فرصت‌های شغلی در آخرین روز کاری نوامبر به 8.79 میلیون نفر رسید که نسبت به 8.85 میلیون در ماه اکتبر کاهش نسبتا کمی داشت.

با وجود اینکه این آمار و ارقام، واکنش قابل توجهی را در بازار ایجاد نکردند، شاخص دلار (DXY) از ریسک‌گریزی بازار سود برد و باعث شد تا طلای جهانی به کاهش خود ادامه دهد. 

همچنین ADP یا پردازش خودکار داده‌ها، روز پنجشنبه، افزایش 164 هزار مشاغل در بخش استخدام بخش خصوصی آمریکا و همچنین رشد 5.4 درصدی حقوق سالانه را به بازار مخابره کرد. بازده اوراق قرضه 10 ساله خزانه‌داری ایالات متحده پس از انتشار این داده‌ها به بالای چهار درصد رسید و فروشندگان اجازه بازگشت معنی‌داری را به قیمت طلای جهان ندادند. 

پس از داده های مربوط به اشتغال ایالات متحده، درصد احتمال کاهش 25 واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه مارس، از 85 درصد در اوایل هفته به 65 درصد در روز پنجشنبه کاهش یافت.

داده‌های ماهانه منتشرشده توسط اداره آمار کار ایالات متحده در روز جمعه، نشان داد که اشتغال غیرکشاورزی (NFP) در دسامبر به میزان 216 هزار نفر افزایش یافت. این افزایش نیز بیشتر از انتظار بازار بود و نشان‌دهنده ادامه رشد اقتصادی در ایالات متحده است. در یک یادداشت نگران‌کننده، دو قرائت قبلی NFP در مجموع 71,000 عدد کاهش یافته است. این کاهش نشان‌دهنده احتمال کاهش رشد اقتصادی در ایالات متحده در آینده است.

نگاه سرمایه‌گذاران طلای جهانی به داده‌های تورم آمریکا

در تقویم اقتصادی نیمه اول هفته جاری، خبری از انتشار داده‌های سطح بالا نبود. از این رو، معامله‌گران بازار به دنبال فرصت‌های تکنیکالی روی چارت بودند. اما روز پنجشنبه (فردا 11 ژانویه)، اداره آمار کار ایالات متحده (BLS) داده‌های شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) دسامبر را منتشر خواهد کرد.

سرمایه‌گذاران طلای جهانی انتظار دارند که شاخص CPI پایه، که قیمت‌های خوراکی و انرژی متغیر را حذف می‌کند، 0.3 درصد در ماه افزایش یابد تا با افزایش نوامبر مطابقت داشته باشد. انتشار شاخص CPI در بعد ماهانه با پایه 0.5 درصد یا بالاتر، می‌تواند سوخت رالی صعودی دیگری در اوراق خزانه آمریکا را تامین کند و فشار فروش را روی قیمت انس طلای جهانی افزایش دهد.

از سوی دیگر، انتشار این داده‌ها در سطح ضعیف‌تر از حد انتظار، می‌تواند انتظارات را برای چرخش سیاست فد در مارس احیا کند.

داده‌های CPI از چین که به‌عنوان بزرگترین مصرف‌کننده طلا در جهان شناخته می‌شود، در روز جمعه، مورد توجه اهالی بازار انس قرار می‌گیرد. در نوامبر، CPI ماهانه 0.5 درصد کاهش یافت. اگر داده‌های CPI، کاهش دیگری در این شاخص را به بازار مخابره کند، قیمت انس طلای جهانی در یک رالی نزولی دیگر قرار می‌گیرد. 

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.