کد مطلب: ۸۹۶۲۷۷

«تجارت‌نیوز» گزارش می‌دهد؛

پیش بینی قیمت طلای جهانی / سرنوشت انس در دست اقتصاد آمریکا

پیش بینی قیمت طلای جهانی / سرنوشت انس در دست اقتصاد آمریکا

نوسانات انس طلای جهانی، پس از ثبت بیشترین کاهش در 6 هفته گذشته، محدود شده است. داده‌های تولید ناخالص داخلی آمریکا طی سه ماهه چهارم و مخارج مصرف شخصی، در ادامه هفته منتشر خواهد شد. سرمایه‌گذاران منتظر سرنخ‌های بیشتر برای حدس دقیق سرنوشت نرخ بهره ایالات متحده هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، انس طلای جهانی در هفته گذشته پس از اینکه تا آستانه از دست دادن مرز ابرکانال 2000 دلاری خود پیش رفت، طی دو روز پایانی هفته به تعادل رسید.

گفتنی است بازده اوراق قرضه ایالات متحده آمریکا نیز از بالاترین سطح یک ماهه خود تا سطح ۴.۱ درصد افت کرد. با این وجود پس از اینکه معادلات سرمایه‌گذاران طلای جهانی برهم خورد، این فلز گرانبها بیشترین کاهش هفتگی را از نیمه دسامبر سال گذشته، به ثبت رساند.

مانع بزرگ انس طلای جهانی  

در هفته گذشته ابتدا مقامات بانک مرکزی اروپا نسبت به انتظارات معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازارهای جهانی در جهت کاهش سریع نرخ بهره در سال 2024، عقب نشستند و پس از آن نوبت به اظهار نظر اعضای فدرال رزرو رسید. 

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو بیان کرد: در حالی که تورم به هدف دو درصدی بانک مرکزی نزدیک می‌شود، فدرال رزرو تا زمانی که تورم پایین‌تر حفظ شود، نباید برای کاهش نرخ بهره عجله کند. پس از او، رافائل بوستیک، رئیس فدرال رزرو آتلانتا گفت که اگر سیاست‌گذاران خیلی زود نرخ‌ها را کاهش دهند، می‌توان تورم را دوباره دید.

از این رو، انتظارات بازار برای کاهش نرخ بهره، حتی نسبت به هفته گذشته افت چشمگیری پیدا کرده است. بر اساس داده‌های ابزار CME FedWatch، در حال حاضر، معامله‌گران بازار 55 درصد احتمال کاهش نرخ بهره را توسط فد در ماه مارس، پرایس می‌کنند. این در حالی است که در هفته گذشته، این شاخص رقم 71 درصدی را برای انتظار کاهش نرخ بهره نشان می‌داد.

معامله‌گران و سرمایه‌گذاران طلای جهانی می‌دانند که کاهش نرخ بهره، هزینه فرصت نگهداری طلا به‌عنوان دارایی امن را کاهش می‌دهد. از این رو می‌توان درک کرد که چرا کاهش انتظارات مبنی بر پایین رفتن نرخ بهره، به ارزش طلای جهانی در برابر اسکناس سبز ضربه می‌زند. 

پیش بینی قیمت طلای جهانی

در صورتی که بانک‌های مرکزی، با ایده کاهش زودتر نرخ‌های بهره مخالفت کنند، طلای جهانی بار دیگر تحت سلطه فروشندگان قرار خواهد گرفت. در حال حاضر اما نوسانات بازار نسبت به روزهای پیشین در هفته گذشته بسیار محدود شده است. این موضوع نشان‌دهنده انتظار بازار برای داده‌های اقتصادی ایالات متحده را در راستای یافتن سرنخ‌های بیشتر از سرنوشت نرخ بهره، منعکس می‌کند. 

در همین راستا، داده‌های تولید ناخالص داخلی ایالات متحده در سه‌ماهه پایانی سال 2023، روز پنجشنبه و همچنین داده‌های مرتبط با مخارج مصرف شخصی روز جمعه منتشر خواهد شد و سرمایه‌گذاران به دقت آن‌ها را زیر نظر خواهند داشت.

در صورتی که اقتصاد ایالات متحده پیشرفتی بیش از آنچه بازار برآورد می‌کند، از خود نشان دهد، فدرال رزرو دست بازتری برای آغاز پله‌های کاهشی نرخ بهره خواهد داشت.

از این رو با بازگشت مجدد انتظارات نسبت به کاهش نرخ بهره در ماه مارس، طلای جهانی شانس زیادی برای فاصله گرفتن از کف کانال 2000 دلاری و رشد تا محدوده 2050 خواهد داشت.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.