فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۳۹۲۶

برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با «تجارت‌نیوز» مطرح کرد:

وقت خرید دلار است؟/ انتخابات آمریکا طرف تقاضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد

وقت خرید دلار است؟/ انتخابات آمریکا طرف تقاضا را تحت تاثیر قرار می‌دهد

با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی شهریورماه و افزایش نسبی تقاضا برای دلار، قیمت این ارز نوسانی شده است؛ انتظار می‌رود که اسکناس آمریکایی تحت تأثیر عوامل داخلی و خارجی مانند انتخابات پیش روی آمریکا و کاهش ریسک‌های سیستماتیک، دچار نوسان شود. برزو حق‌شناس، در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز بیان کرده است که بازه کانال هشتم از کریدور پنجم کف قیمت دلار است. با این وصف این سوال مطرح می‌شود که آیا اکنون وقت خرید دلار است؟

به گزارش تجارت نیوز،

قیمت دلار پس از ماه صفر حمله ناموفقی به سمت کریدور ششم داشت، اما توسط بازارساز کنترل شد و به کانال پایانی کریدور پنجم عقب‌نشینی کرد. قیمت این ارز طی یکی دو روز گذشته در کانال پایانی همین کریدور درجا زده است.

با این‌حال با نزدیک شدن به پایان تابستان موج جدیدی از تقاضا شکل خواهد گرفت و این امر قیمت دلار را نوسانی خواهد کرد. اما وضعیت این ارز در ماه‌های آینده چگونه خواهد بود؟ آیا افزایش تقاضا و انتخابات آمریکا قیمت دلار را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد؟

قیمت دلار حباب منفی بیشتر از ۲۰ درصد را نمی‌بیند

برزو حق‌شناس، کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد: «طبق محاسبات، ارزش ذاتی دلار در حال حاضر نیمه کانال دوم از کریدور هفتم است. من همواره برای شناخت کف‌های دلار بر این نکته تأکید می‌کنم که معمولا کف‌های قیمتی دلار به‌نوعی هستند که بیشتر از ۲۰ درصد ارزش ذاتی با قیمت، فاصله و گپ منفی نمی‌گیرند.»

وی افزود: «بنابراین، اگر بخواهیم نیمه کانال دوم کریدور هفتم را ارزش ذاتی حال حاضر دلار لحاظ کنیم، می‌توانیم بگوییم که قیمت و بازه کانال هشتم کریدور پنجم کف قیمت دلار خواهد بود و معمولاً این فاصله بیشتر نمی‌شود؛ یعنی قیمت دلار حباب منفی بیشتر از ۲۰ درصد را نمی‌بیند.»

کمرنگ شدن ریسک‌های سیاسی تقاضای سرمایه‌گذاری را برای دلار کاهش داد

حق‌شناس عنوان کرد: «پیشتر هم گفته بودیم که با رفتن به هفته‌های پایانی تابستان، معمولاً تقاضا برای دلار مانند تقاضاهای مسافرتی مقداری تقویت می‌شود؛ ولی خوشبختانه از طرف دیگر شاهد هستیم که ریسک‌های سیستماتیک یک مقدار پایین آمده و بحث درگیری ایران و اسرائیل مقداری کم‌رنگ‌تر از گذشته شده است. بر این اساس تقریباً می‌توانیم بگوییم سایه این خطر، ان‌شاءالله یک مقدار از سر کشور ما کم شده است. به همین دلیل یک مقدار تقاضای سرمایه‌گذاری برای دلار هم کاهش ‌یافته است.»

اگر دلار به سمت کانال هشتم از کریدور پنجم حرکت کند وقت خرید است

حق‌شناس در ادامه اثر کاهش تقاضای دلار بر قیمت این اسکناس را تشریح و عنوان کرد: «این امر توانست قیمت را کنترل کند و اجازه ندهد قیمت، بازه کریدور ششم را رد کند و بالای آن تثبیت شود. قبلا گفته بودیم که اگر قیمت بالای بازه کریدور ششم تثبیت شود، یک حرکت به سمت نیمه کریدور ششم برای آن متصور هستیم.»

وی افزود: «بنابراین اگر ۲۰ درصد حباب منفی و فاصله را لحاظ کنیم می‌توانیم کانال هشتم کریدور پنجم را به‌عنوان کف قیمت دلار، طی هفته‌های آینده بشناسیم. کسانی که قصد خرید دارند، اگر قیمت طی هفته‌های آینده به سمت آن بازه حرکت کرد، می‌توانند خریدشان را انجام دهند.»

انتخاب هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا روی قیمت دلار تأثیر می‌گذارد

این کارشناس اقتصادی درباره وضعیت نرخ دلار طی ماه‌های آینده بیان کرد: «در حال حاضر طی یکی دو ماه آینده کانال اول و دوم کریدور ششم را به‌عنوان سقف در نظر داریم و از این به بعد در نیمه دوم سال اگر شهریور ماه را هم پشت سر بگذاریم و به سمت آبان و آذر برویم، دو اتفاق مهم رخ خواهد داد. اتفاق مهم اول انتخابات آمریکاست. طبیعتاً انتخاب هر کدام از نامزدها چه آقای ترامپ و چه خانم هریس، روی قیمت دلار تأثیر خواهد گذاشت.»

وی در رابطه با انتخابات آمریکا و وضعیت دلار در صورت برنده شدن هر کدام از نامزدها اظهار کرد: «جو افکار عمومی در ایران به شکلی است که خانم هریس را امیدی برای توافق و دستیابی به یک توافق جدید در رابطه ایران و غرب بهتر و مساعدتر می‌بینند، درحالی‌که کار با آقای ترامپ یک مقدار مشکل خواهد بود. انتخاب هر کدام از این دو نفر می‌تواند به‌نوعی طرف تقاضا را تحت‌تأثیر قرار دهد.»

حق‌شناس اضافه کرد: «نکته مهم دوم این است که هر چه به آذرماه نزدیک شویم، تقاضا برای دلار بیشتر خواهد شد. به طور سنتی  هر سال با نزدیک شدن به آذرماه سمت تقاضا تحریک و در نتیجه تقاضا برای دلار بیشتر می‌شود؛ این یک امر سنتی ثابت است. ولی از طرف دیگر انتخاب هر کدام از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا می‌تواند سمت تقاضا و در نتیجه قیمت را تحت‌تأثیر قرار دهد.»

ارزش ذاتی دلار تا پایان سال به کریدور هشتم می‌رسد

این کارشناس بازارهای مالی و سرمایه‌ای درباره ارزش ذاتی دلار عنوان کرد:‌ «آنچه من می‌بینم این است که با توجه به متغیرهای کلان اقتصاد، ارزش ذاتی دلار تا پایان سال حداقل به کریدور هشتم خواهد رسید؛ در نتیجه اگر طی این هفته اتفاق سیاسی خاصی رخ ندهد، فکر می‌کنم قیمت در همین بازه کانال پایانی کریدور پنجم تا کریدور ششم رنج باشد.»

حق‌شناس اظهار کرد: «اگر طی هفته‌های آینده و ماه‌های آینده قیمت دلار به سمت بازه کانال هشتم کریدور پنجم حرکت کند، آنجا را می‌توانیم را به‌عنوان کف برای خرید در نظر بگیریم.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه طلا و ارز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.