فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۹۳۵۴۸۸

چرا قیمت دلار با افزایش تنش های منطقه ای زیاد نشد؟

چرا قیمت دلار با افزایش تنش های منطقه ای زیاد نشد؟

همزمان با انتشار اخباری مبنی بر تشدید درگیری‌های منطقه‌ای، قیمت شاخص‌های ارز در بازار غیررسمی تهران کاهشی شد. با توجه به روند بازار ارز در سال‌های اخیر چنین اتفاقی تقریبا کم‌سابقه است. برخی از تحلیلگران معتقدند که تاثیر‌پذیری بازار از اخبار منفی کمتر شده و در مقابل فعالان کف بازار بر این باورند که بازارساز درحال قدرت‌نمایی است.

به گزارش تجارت نیوز،

 آیا از حجم تاثیر‌پذیری اخبار بر بازار کاسته شده است؟ روز گذشته اخباری مبنی بر حمله نیرو‌های اسلام‌گرای یمنی به تل‌آویو منتشر شد. یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های نظامی یمن، روز گذشته در نشست مطبوعاتی خود گفت: «یگان موشکی یمن یک عملیات نظامی کیفی را با هدف قرار دادن یک هدف نظامی دشمن اسرائیلی در منطقه یافا در فلسطین اشغالی انجام داد. عملیات با موشک بالستیک مافوق صوت جدید انجام شد که موفق به رسیدن به هدف شده و پدافند دشمن در رهگیری و مقابله با آن ناکام ماند.» در مقابل بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این عملیات را به نیروهای نظامی ایران ربط داد و اعلام کرد که نیروهای یمنی پاسخ این اقدام را دریافت خواهند کرد. بررسی بازار ارز تهران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که چنین اخباری می‌تواند تاثیر چشمگیری بر شروع روند‌های افزایشی ایفا کند.

اما روند بازار در روز گذشته به گونه دیگری بود. بازار غیررسمی ارز که از روزهای میانی شهریورماه در حال سپری کردن روزهای کاهشی است، در روز گذشته نیز به افت قیمت ادامه داد. دلیل ناهماهنگی بازار و اخبار در چیست؟ برخی از تحلیلگران ارزی معتقدند که در ماه‌های گذشته سیگنال‌های جدی‌تری در این زمینه منتشر شده که بازار از آنها عبور کرده است. اخبار درگیری‌های موشکی ایران و رژیم صهیونیستی در فروردین‌ماه و همچنین وجود احتمالاتی مبنی بر پاسخگویی ایران به ترور اسماعیل هنیه، اخباری است که در نیمه نخست سال جاری انتظارات فعالان بازار را تحت تاثیر قرار داده است. تحلیلگران معتقدند که حتی با وجود اظهارات نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی مبنی بر مرتبط بودن حمله یمن به نیروهای ایران، اخبار حال حاضر نمی‌تواند تاثیر چندانی بر رویکرد معامله‌گران داشته باشد.

باتوجه به این رویکرد می‌توان گفت که بازار تهران از این پس تنها به اخباری واکنش نشان می‌دهد که به‌طور مستقیم مربوط به مناقشات نیروهای رسمی کشور باشد و انتظارات تورمی فعالان بازار با اخبار منتشر شده در زمینه تشدید درگیری‌ها در لبنان، سوریه یا یمن ریسک مهمی را به بازار کشور منتقل نمی‌کند. در این میان برخی از فعالان بازار نیز وجود دارند که ناهماهنگی بازار و اخبار را ناشی از تلاش نهاد بازارساز می‌دانند. به عقیده این افراد بانک‌مرکزی با هدف جلوگیری از نوسانات نرخ ارز درحال تقویت طرف عرضه در معاملات غیررسمی است که در قیاس این دو استدلال می‌توان گفت که تزریق ارز توسط بانک مرکزی به بازار شاید در راستای افت قیمت در روزهای بدون ریسک موثر باشد، اما وجود ریسک و افت قیمت همزمان تنها از طریق تزریق امکان‌پذیر نیست و سناریوی نخست که همان بی‌توجهی معامله‌گران به مناقشات منطقه‌ای است از صحت بیشتری برخوردار است.

پیشتازی پوند در رقابت کاهشی

دیروز یکشنبه 25 شهریور ماه روند معاملات غیررسمی ارزی کاهشی بود. قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که در معاملات روز شنبه در نیمه نخست کانال 59 هزار تومانی نوسان می‌کرد در عصر دیروز افت 250 تومانی دیگری را تجربه کرد و در رقم 59 هزار و 100 تومان به فروش رسید. یورو در این روز حدود 550 تومان کاهش قیمت را تجربه کرد و در رقم 65 هزار و 400 تومان معامله شد. پوند در رقابت کاهشی میان 3 شاخص ارزی مهم یکه‌تاز بود. هر برگ از این اسکناس بریتانیایی در عصر روز گذشته با 600 تومان کاهش نسبت به نرخ روز شنبه در رقم 77 هزار و 450 تومان به فروش رسید. همچنین روند معاملات سکه طلا نیز در عصر دیروز کاهشی بود. قیمت سکه طلا طرح جدید در بازار روز گذشته با حدود 475 هزار تومان کاهش به کانال 43میلیون تومانی عقبگرد کرد و در رقم 43 میلیون و 525 هزار تومان به‌فروش رسید. نیم سکه در روز گذشته 150 هزار تومان و ربع سکه طلا نیز 200 هزار تومان افت نرخ را تجربه کردند.

منبع : دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.